Jakie dodatkowe funkcjonalności mogą być przydatne przy projektowaniu aplikacji na panel HMI? | Kurs programowania paneli HMI odc. 13

Podczas kursu dowiesz się m.in.:

  • jakie dodatkowe funkcjonalności ma oprogramowanie Astraada HMI CFG,
  • jak podejrzeć listę zmiennych wykorzystanych w programie i zapisać je do pliku,
  • jak dodać nowy element do biblioteki obiektów graficznych,
  • jak wywołać adresy w makrach.

Dotarłeś/aś prawie do końca kursu programowania paneli HMI. Utworzyłeś/aś w pełni funkcjonalną aplikację, która monitoruje działanie mieszalnika farb, pozwala na dozowanie poszczególnych kolorów składowych, tworzenie receptur oraz rejestrowanie danych historycznych. W ostatnim odcinku „Jak ograniczyć dostęp do aplikacji? Hasła operatorskie. – Kurs programowania paneli HMI cz.12” dodałeś/aś również ograniczenie dostępu do niektórych funkcjonalności aplikacji.

W tej części przedstawimy kolejne funkcjonalności oprogramowania Astraada HMI CFG, które pozwolą na łatwiejszą pracę z programem.

Tworzenie tabeli zmiennych I/O

Jeśli będziesz projektować aplikacje do rzeczywistych zastosowań, najczęściej będziesz wykorzystywać panele HMI w komunikacji ze sterownikami PLC. Aby odpowiednio zarządzać komunikacją pomiędzy panelem a innymi urządzeniami, będziesz używał/a zmiennych typu I/O (input/output).

Zmienne będziesz wielokrotnie wykorzystywać w programie aplikacji. Dzięki możliwości podglądu listy zmiennych nie będziesz musiał/a zapamiętywać ich adresów i przypisanych do nich funkcji.

Aby otworzyć tabelę zmiennych I/O, z górnego menu View wybierz pozycję I/O List, która pojawi się w miejscu drzewa projektowego.

Po wybraniu tej pozycji zobaczysz listę wszystkich zmiennych wraz z danymi – takimi jak adresy oraz komentarze, jeśli przypisałeś/aś je w procesie tworzenia aplikacji. W tej tabeli możesz w każdej chwili zmieniać wszystkie wartości zmiennych, dzięki czemu nie musisz szukać lokalizacji konfiguracji danej zmiennej.

Przyciskiem Export na górze listy zmiennych możesz zapisać do pliku listę aktualnych zmiennych. Pozwoli to na gromadzenie dokumentacji aplikacji na panel HMI, zwłaszcza w przypadku, gdy program jest skomplikowany i wykorzystuje dużą liczbę zmiennych.

Object Library

Kolejną ważną funkcją, przydatną szczególnie przy wielokrotnym wykorzystaniu podobnych symboli i obiektów graficznych lub tworzeniu nowych jest okno Object Library. Okno znajdziesz w  menu View na górnym pasku.

Aby dodać nowy obiekt do biblioteki wybierz  jedną z dwóch opcji:

  • Save to Object Library: dzięki tej opcji możesz zapisać obiekt to nowego folderu w bibliotece, przeznaczonego tylko dla obiektów dodanych przez użytkownika,
  • Save as Global Object: ta opcja pozwala na dodanie obiektu do biblioteki globalnej zawsze dostępnej dla programisty.

Aby zamieścić obiekt, który został wcześniej dodany do biblioteki wystarczy przeciągnąć go z okna Object Library i umieścić w dowolnym położeniu na ekranie. Pamiętaj, aby za każdym razem dostosować jego konfigurację.

Wywoływanie adresów w makrach

Podczas pisania makr zauważyłeś/aś, że uzależnienie działania elementów skryptami bardzo podnosi funkcjonalność aplikacji. W zakresie tworzenia makr, Astraada HMI CFG zapewnia funkcjonalność wywoływania wielu adresów za pomocą jednej linijki programu.

Dzięki temu, zamiast wywoływać np. 7 adresów oddzielnie, jak pokazano poniżej:

40001 = $U0

40002 = $U1

40003 = $U2

40004 = $U3

40005 = $U4

40006 = $U5

40007 = $U6

wystarczy, że zapiszesz siedem powyższych rejestrów za pomocą funkcji MOV z rejestrów wewnętrznych $U.

40001 = MOV($U0,7)

Funkcja pokazana powyżej przypisuje do 7 kolejnych rejestrów, rozpoczynając od rejestru 4001, adresy od $U0 do $U6.

Takie działanie nie tylko upraszcza składnię programu, ale również skraca czas wykonania makra. Dla aplikacji HMI takie działanie zapewni „lekkość” programu oraz krótszy czas jego wykonywania.

Wszystkie szczegóły dotyczące funkcjonalności i opcji oprogramowania Astraada HMI CFG znajdziesz we wbudowanej pomocy programu. Dostęp do niej uzyskasz wybierając Help w górnym menu.

Jeżeli masz jakieś pytania na tym etapie kursu, napisz je w komentarzu – chętnie odpowiemy 🙂


W kolejnej części kursu „Podsumowanie. Jak właściwie programować panele operatorskie?| Kurs programowania paneli HMI odc. 14” dowiesz się:

  • co może Ci pomóc projektować wydajne wizualizacje,
  • jakie są zasady konkursu dla uczestników kursu,
  • jak zdobyć certyfikat ukończenia kursu programowania paneli operatorskich HMI.

Autorzy:
Paweł Podsiadło
Ewelina Niziołek

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Ewelina Niziołek
Ewelina NiziołekAbsolwentka Politechniki Krakowskiej, studiów inżynierskich kierunku Automatyka i Robotyka o specjalności Automatyzacja systemów wytwarzania. Studentka studiów magisterskich Politechniki Krakowskiej, specjalności Technologie informacyjne w systemach produkcyjnych.

Opublikuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Czytaj więcej