Jak stworzyć program? Pierwsze kroki w Codesys| Kurs programowania w Codesys odc. 1

Z tego odcinka dowiesz się m.in.:

  • Jak stworzyć pierwszy projekt ,
  • Jak skompilować przykładowy program,
  • Jak uruchomić go na symulatorze sterownika.

Kurs programowania w Codesys

Część I – Podstawowe funkcjonalności środowiska Codesys

  • 1. Jak stworzyć program? Pierwsze kroki w Codesys | Kurs programowania w Codesys odc. 1
  • 2. Pierwsze podłączenie i przygotowanie Codesys do pracy ze sterownikiem PLC | Kurs programowania w Codesys odc. 2
  • 3. Język drabinkowy (LD) | Kurs programowania w Codesys odc. 3
  • 4. Typy danych w Codesys, rodzaje zmiennych, sposoby ich tworzenia | Kurs programowania w Codesys odc. 4
  • 5. Język schematów blokowych (FBD) | Kurs programowania w Codesys odc. 5
  • 6. Tworzenie podstawowej wizualizacji HMI | Kurs programowania w Codesys odc. 6
  • 7. Język strukturalny (ST) | Kurs programowania w Codesys odc. 7
  • 8. Diagnostyka w Codesys – jak sprawdzać działanie oprogramowania i sterownika? | Kurs programowania w Codesys odc. 8
  • 9. Język bloków funkcyjnych (CFC) | Kurs programowania w Codesys odc. 9
  • 10. Funkcja, blok funkcyjny, program – zmodyfikuj program w Codesys dla lepszej funkcjonalności | Kurs programowania w Codesys odc. 10
  • Część II – Zaawansowane funkcje i możliwości środowiska Codesys

  • 11. Komunikacja EtherCAT – konfiguracja i przykładowa aplikacja | Kurs programowania w Codesys odc. 11
  • 12. Softmotion – synchronizacja serwonapędów przy pomocy sterownika PLC| Kurs programowania w Codesys odc. 12
  • 13. Komunikacja Modbus RTU i TCP/IP – jak skonfigurować najpopularniejszy protokół komunikacyjny w Codesys? | Kurs programowania w Codesys odc. 13
  • 14. Tworzenie projektów w Codesys ze sterownikami bezpieczeństwa Safety | Kurs programowania w Codesys odc. 14
  • 15. Konfiguracja maszyny CNC z wykorzystaniem sterownika PLC – obsługa G-Code | Kurs programowania w Codesys odc. 15
  • 16. Integracja sterownika PLC z systemem SCADA w Codesys| Kurs programowania w Codesys odc. 16
  • 17. Połączenie i skomunikowanie sterownika PLC z robotem Kawasaki w Codesys| Kurs programowania w Codesys odc. 17
  • Witaj w pierwszej lekcji bezpłatnego kursu Codesys od podstaw! Skoro już tutaj jesteś, na pewno słyszałeś/aś co nieco o tym środowisku. Być może spotkałeś/aś się już z potrzebą użycia go w swojej pracy lub na studiach. Być może jesteś tutaj ze względu na ciekawość i głód nabywania nowej wiedzy.

    Na przestrzeni poszczególnych odcinków kursu chciałbym przeprowadzić Cię przez najczęściej spotykane funkcje środowiska Codesys, które z pewnością wykorzystasz w dalszej karierze/nauce. Kurs Codesys, który właśnie rozpoczynasz, został podzielony na dwie części, podstawową oraz zaawansowaną.

    Rozpocznijmy pracę z Codesys! Źródło: ASTOR

    W pierwszej części poznasz podstawowe zagadnienia, takie jak tworzenie nowego projektu, pisanie programu czy tworzenie wizualizacji.

    W drugiej, zaawansowanej części kursu, poznasz takie zagadnienia jak konfiguracja protokołu EtherCAT, serwonapędów, biblioteki SoftMotion czy program SAFETY na sterownik bezpieczeństwa w Codesys.

    Co bardzo ważne, całą pierwszą część kursu będziesz mógł/mogła wykonać na wbudowanym w Codesys symulatorze. Sterownik PLC nie będzie konieczny. Jednak dla bardziej wymagających uczestników kursu przygotowaliśmy specjalny zestaw startowy ze sterownikiem Astraada One ECC2200 w bardzo dobrej cenie. Jeśli na własne oczy chciałbyś zobaczyć efekty działania programu, a później wykorzystać go w jakimś zastosowaniu, ten zestaw będzie idealny dla Ciebie.

    Tworzenie pierwszego programu w Codesys w symulatorze

    Na początku zainstaluj Codesys na swoim komputerze. W tym kursie będziesz korzystać z jednej z najnowszych wersji Codesys V3.5 SP15 Patch4. Możesz ją pobrać z naszej strony internetowej.

    Krok 1. Utwórz nowy projekt

    W tym celu kliknij File -> New Project lub z sekcji Basic Operations wybierz opcję New Project, następnie określ nazwę projektu i zatwierdź przyciskiem OK:

    Tworzenie nowego projektu w Codesys. Źródło: ASTOR

    W kolejnym kroku dokonaj wyboru języka, w którym będziesz tworzył/a swoją pierwszą aplikację oraz wybierz urządzenie, na którym będzie pracowała aplikacja.

    W pierwszym odcinku kursu pracujesz w symulatorze Codesys, dlatego wybierz opcję CODESYS Control Win V3. Wybierz język drabinkowy jako główny w swoim projekcie. Nie jest to wybór obligatoryjny, ponieważ na późniejszym etapie możesz zmienić język, w którym piszesz aplikację. Co więcej, Twoja aplikacja może być napisana w kilku językach jednocześnie.

    Wybieranie symulatora i języka drabinkowego w Codesys. Źródło: ASTOR

    Wybór opcji symulatora oznacza, że Twój komputer będzie pracował jako wirtualny sterownik. W tym trybie możesz podglądać pracę programu, sprawdzać wizualizację oraz monitorować wizualizację w przeglądarce internetowej.

    Po wykonaniu tych operacji, został utworzony pierwszy Twój pierwszy projekt w środowisku Codesys. Widok przedstawia się następująco:

    Główny ekran środowiska Codesys. Źródło: ASTOR
    • Drzewko programu
    • Okno zmiennych
    • Pasek Menu
    • Edytor programu
    • Okno Dialogowe
    • ToolBox

    Skoro stworzyłeś/aś już pusty projekt, nic nie stoi na przeszkodzie, aby napisać pierwszy program sterujący i go przetestować. Napisz zatem najprostszą funkcjonalność w języku drabinkowym, czyli funkcję aktywacji cewki za pomocą styku.

    W tym celu kliknij dwukrotnie na obiekt PLC_PRG, czyli główny program aplikacji.  Następnie przejdź do okna ToolBox, w którym zawarte są podstawowe elementy języka drabinkowego:

    ToolBox Codesys z językiem drabinkowym. Źródło: ASTOR

    Kliknij i przytrzymaj element styku (Contact) oraz upuść w obszarze programu. Następnie przypisz mu nazwę zmiennej:

    Dodanie styku do okna programu. Źródło: ASTOR

    W podobny sposób dodaj cewkę oraz przypisz jej zmienną:

    Dodanie cewki do okna programu. Źródło: ASTOR

    Pierwszy szczebel drabinki został utworzony. Jak pewnie zauważyłeś/aś, po nadaniu nazwy zmiennej pojawia się okno Auto-Deklaracji, w którym w sposób automatyczny deklarujesz zmienną. Możesz w nim nadać nazwę zmiennej oraz zmieniać jej atrybuty. Więcej na temat zmiennych poznasz w odcinku pt: Typy danych w Codesys, rodzaje zmiennych, sposoby ich tworzenia | Kurs programowania w Codesys odc. 4

    Kompilacja projektu oraz uruchomienie symulatora Codesys

    Dobrze, teraz przejdź do przetestowania Twojego mini-programu oraz sprawdzenia działania symulatora w Codesys.

    Kompilowanie projektów w środowisku CODESYS V3 możliwe jest poprzez wybranie z menu kontekstowego Build ->Build lub wybrania ikonki lub wyboru skrótu klawiszowego F11:

    Kompilacja programu w Codesys. Źródło: ASTOR

    Po przeprowadzeniu kompilacji programu, wszelkie informacje o błędach czy ostrzeżeniach zostaną wyświetlone w oknie dialogowym Messages:

    Okno diagnostyczne Codesys. Źródło: ASTOR

    Uruchomienie wirtualnego sterownika PLC w symulatorze Codesys

    Ponieważ w tym odcinku działasz na wbudowanym do środowiska Codesys symulatorze, powinieneś/powinnaś uruchomić wirtualny sterownik PLC. W tym celu przejdź do paska narzędzi oraz wybierz ikonę CODESYS Control Win SysTray, a następnie komendę Start PLC.

    Start symulatora sterownika w Codesys. Źródło: ASTOR

    Jeżeli zaistnieje sytuacja, w której w pasku zadań nie będzie dostępna ikona wirtualnego sterownika PLC, będzie trzeba ją uruchomić. W tym celu kliknij Start, wyszukaj folder 3S Codesys oraz uruchom serwis CODESYS Control Win V3 SysTray.

    Od tego momentu środowisko Codesys symuluje rzeczywiste połączenie ze sterownikiem PLC oraz jego działanie. Od tego czasu możesz pisać aplikacjesterujące, projektować wizualizacje (o czym będzie w kolejnych odcinkach kursu), oraz wgrywać i testować ich funkcjonalność na wirtualnym sterowniku PLC. Proste, prawda? 😊

    Nawiązanie komunikacji z wirtualnym sterownikiem PLC w środowisku Codesys

    Twój wirtualny sterownik rozpoczął już swoją pracę. Wgraj teraz Twoją mini-aplikację do jego pamięci oraz uruchom program. W tym celu, w drzewku projektu kliknij dwukrotnie na obiekt Device (Codesys Control Win V3). Przejdziesz do konfiguracji połączenia ze sterownikiem PLC:

    Skanowanie sieci w środowisku Codesys. Źródło: ASTOR

    Aby wyszukać sterownik w wirtualnej sieci kliknij Scan Network:

    Wybór sterownika do programowania w Codesys. Źródło: ASTOR

    Oprogramowanie znajduje wirtualny sterownik PLC. Zaznacz go oraz zatwierdź wybór klawiszem OK. Oprogramowanie sygnalizuje zielonymi diodami, że nawiązało pomyślną komunikację z wirtualnym sterownikiem:

    Codesys połączony ze sterownikiem. Źródło: ASTOR

    Wgranie programu do (wirtualnego) sterownika PLC

    Nie pozostało Ci nic innego, jak wgrać program i przetestować jego działanie. W tym celu wybierz opcję Login:

    Logowanie do sterownika. Źródło: ASTOR

    Otrzymasz wiadomość, że program został wgrany do sterownika oraz że znajduje się on w trybie STOP:

    Drzewko aplikacji w Codesys. Źródło: ASTOR

    Następnie przejdź do trybu RUN, wybierając z menu kontekstowego opcję Start:

    Start sterownika z poziomu środowiska Codesys. Źródło: ASTOR

    Podgląd pracy programu

    W czasie działania programu można obserwować jego status. Stan zmiennych programu możesz podejrzeć w głównym edytorze programu oraz w oknie zmiennych:

    Podgląd działania programu w środowisku Codesys. Źródło: ASTOR

    To koniec pierwszego odcinka, w którym zrobiłeś pierwsze kroki w środowisku Codesys. W kolejnej odsłonie kursu rozpoczniemy pracę z fizycznym sterownikiem. Przygotujemy Codesys do pracy z nim i skomunikujemy go w celu wgrania prostego programu. Pokażemy czego wymaga środowisko do poprawnej współpracy ze sterownikiem, a także jak wykryć i zdiagnozować sterownik.

    Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

    Średnia ocena artykułu: 4.9 / 5. Ilość ocen: 16

    Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

    Mateusz Pijanowski
    Mateusz PijanowskiAbsolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, studiów magisterskich kierunku Elektrotechnika na wydziale EAIiIB, specjalność Automatyka Przemysłowa i Automatyka Budynkowa. Menedżer produktów marki Astraada w ASTOR.

    4 thoughts on “Jak stworzyć program? Pierwsze kroki w Codesys| Kurs programowania w Codesys odc. 1”

      • Avatar
        Mateusz Pijanowski says:

        Dzień dobry, dziękuję za zainteresowanie. Odcinek nr.2 planowany jest na jutro tj. 15.01.20, natomiast kolejny odcinek pojawi się w przyszłym tygodniu. Pozdrowienia!

    • Avatar

      Po otworzeniu nowego projektu mam wybrać język. I wskazać, że mój komputer ma działać jako symulator. Świetnie. Moje pytanie brzmi: jak otworzyć to okienko, które pokazane jest na rysunku? Skoro jest to kurs dla początkujących, od podstaw, to warto pamiętać, że w takim kursie nie ma miejsca na „oczywistości”.

      • Avatar
        Mateusz Pijanowski says:

        Dzień dobry, po kliknięciu opcji New Project oraz wybraniu szablonu „Standard Project”, okienko z wyborem opcji Symulatora oraz języka programowania powinno pojawić się automatycznie, tak jak jest to pokazane w pierwszej części odcinka. Jest to domyślne działanie środowiska. Jeśli jednak nadal występuje problem, bardzo proszę o kontakt mailowy (mateusz.pijanowski@astor.com.pl). Postaramy się odnaleźć przyczynę. Pozdrawiam 🙂

    Opublikuj

    Twój adres email nie zostanie opublikowany.

    Czytaj więcej