Strona główna ASTOR

4 rodzaje falowników, które każdy automatyk znać powinien

Kontakt w sprawie artykułu: Michał Zieliński - 2018-11-28

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest falownik i przemiennik częstotliwości
  • Jakie są rodzaje falowników
  • Czym różni się falownik jednofazowy od falownika do silnika jednofazowego
  • Kiedy zastosować sterowanie skalarne, a kiedy wektorowe

Co to jest falownik, a co to jest przemiennik częstotliwości?

Falownik to urządzenie, które zmienia prąd stały na prąd zmienny z regulowaną wartością napięcia oraz częstotliwości.

Przemiennik częstotliwości to urządzenie , które zmienia częstotliwość i napięcie prądu przemiennego w celu regulacji prędkości obrotowej i momentu obrotowego silnika indukcyjnego napędzającego maszynę.
W zależności od sposobu sterowania, niektóre przemienniki mogą obsługiwać kilka silników jednocześnie.

Niemniej jednak, na rynku automatyki, przemienniki częstotliwości potocznie nazywane są  falownikami, stąd w niniejszym artykule będziemy posługiwali się tymi nazwami zamiennie.

Przemienniki częstotliwości są elementem niezbędnym przy napędzie maszyny, która ma pracować z precyzyjnie określonymi parametrami. Wybierając przemiennik do konkretnego zastosowania, warto poznać ich rodzaje dostępne na rynku.

Jakie są rodzaje falowników?

Podział przemienników częstotliwości

1. Falownik do silnika trójfazowego

Wśród przemienników częstotliwości do silników trójfazowych, wyróżniamy przemienniki zasilane jednofazowo i trójfazowo.

Co to jest falownik 1-fazowy?

Falownik jednofazowy zasilany jest z jednej fazy 230 VAC, natomiast na wyjściu ma 3 fazy o napięciu międzyfazowym 230 V. Stosowany jest w aplikacjach wykorzystujących małe silniki do 2.2 kW, o napięciu znamionowym 230 V.

Co to jest falownik 3-fazowy?

Falownik trójfazowy zasilany jest z trzech faz 3×400 VAC. Na wyjściu falownika również są trzy fazy o napięciu międzyfazowym 400 V. Przemienniki częstotliwości do silników trójfazowych mają możliwość pracy w większych aplikacjach, mogą pracować w zakresie mocy wyjściowej zazwyczaj od 0.7 kW nawet do 500 kW. Są bardziej rozpowszechnione na rynku niż falowniki do silników jednofazowych, dzięki czemu zostały wyposażone w szereg funkcji.

Bazując na przykładzie modeli Astraada DRV, falowniki do silników trójfazowych najczęściej zawierają: możliwość sterowania skalarnego/wektorowego, funkcje wentylatorowo-pompowe i regulator PID. Posiadają port komunikacyjny RS-485 z obsługą protokołu Modbus RTU, wejścia oraz wyjścia analogowe i dyskretne, panel sterowania LED, filtr EMC, wejście bezpieczeństwa STO oraz automatyczną regulację napięcia AVR.

Rodzina przemienników częstotliwości Astraada DRV-27

2. Falownik do silnika jednofazowego

Falowniki do silników jednofazowych przeważnie zasilane są z jednej fazy. Wykorzystywane do zasilania silników asynchronicznych jednofazowych, czyli takich, które posiadają jedno uzwojenie główne, jedno pomocnicze oraz kondensator przesuwający fazę. Są stosowane w urządzeniach takich jak  pompy i wentylatory o mocy do 1.1 kW – nie są zalecane do stosowania w wymagających aplikacjach.

Bardzo ważne jest rozróżnienie przemienników do silników jednofazowych od  przemienników zasilanych jednofazowo. Przemienniki do silników jednofazowych na wyjściu mają jedną fazę, natomiast przemienniki zasilane jednofazowo – trzy fazy. W automatyce znacznie częściej stosuje się przemienniki do silników trójfazowych.

Newsletter Poradnika Automatyka

Czytaj trendy i inspiracje, podstawy automatyki, automatykę w praktyce

Please wait...

Thank you for sign up!

 3. Falownik skalarny

Co to jest falownik skalarny?

Falownik ze sterowaniem skalarnym (z algorytmem U/f) jest stosowany w prostych aplikacjach, gdzie nie jest wymagana dokładna regulacja prędkości obrotowej oraz nie ma „ciężkiego rozruchu”, czyli obciążenie od startu nie ma dużej bezwładności. Jego działanie opiera się na utrzymywaniu stałego stosunku  U/f, czyli częstotliwości i napięcia skutecznego zasilającego silnik. Stosowany jest głównie w urządzeniach takich jak wentylatory i pompy.

Sterowanie skalarne można wykorzystać w aplikacjach wielosilnikowych, czyli takich, w których do jednego przemiennika podłączono kilka silników.

Przemiennik częstotliwości DRV-26

4. Falownik wektorowy

Co to jest falownik wektorowy?

Falowniki ze sterowaniem wektorowym dzielą się na sterowane bezczujnikowe i ze sprzężeniem zwrotnym.

W sterowaniu bezczujnikowym prędkość obrotowa obliczana jest na podstawie modelu matematycznego silnika elektrycznego, bez użycia dodatkowego czujnika. W ofercie produktowej ASTOR dostępne są falowniki wektorowe bezczujnikowe.

W przypadku przemienników ze sprzężeniem zwrotnym, sterowanie odbywa się na podstawie pomiaru aktualnej wartości prędkości mierzonej przez enkoder inkrementalny zamontowany na wale silnika.

Przemiennik ze sterowaniem wektorowym jest w stanie utrzymywać stałą wartość momentu obrotowego silnika w całym zakresie regulacji prędkości obrotowej, już od częstotliwości zasilania 0.5 Hz.  W tym przypadku przemiennik ma możliwość sterowania tylko jednym silnikiem naraz. Oddzielnie steruje momentem i strumieniem uzwojenia, dzięki czemu możliwa jest tak duża skuteczność działania.

Co ważne, każdy przemiennik ze sterowaniem wektorowym może pracować w trybie skalarnym i jest to zazwyczaj domyślny tryb sterowania.

Przemiennik pracujący w trybie wektorowym wymaga dokładnego wprowadzenia parametrów silnika oraz wykonania autokonfiguracji. Dzięki temu falownik wykona pomiary pozostałych wartości elektrycznych, których nie znajdziemy na tabliczce znamionowej silnika, co pozwoli utrzymać stałą wartość momentu obrotowego.

[[sklep 136]]

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

Jak działa falownik?

Falownik (przemiennik częstotliwości) steruje częstotliwością prądu przemiennego, co przekłada się na prędkość obrotową silnika.

Do czego służy falownik?

Falownik (przemiennik częstotliwości) służy do sterowania prędkością obrotową silnika.

Jak dobrać falownik do silnika?

Na początku należy odczytać dane techniczne silnika z tabliczki znamionowej: napięcie zasilające, moc silnika, prąd silnika, typ połączenia oraz obroty silnika. Potem określić rodzaj obciążenia, dopasować wejścia/wyjścia, sposób komunikacji, wymiary oraz akcesoria.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 4.2 / 5. Ilość ocen: 143

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Zadaj pytanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

11 odpowiedzi na “4 rodzaje falowników, które każdy automatyk znać powinien”

    • Dziękujemy za informację zwrotną. Chcielibyśmy dopytać, gdzie konkretnie występuje wspomniany błąd? Chętnie wyjaśnimy wątpliwości.

      • Podział falowników (chodzi o wykres) jest błędny gdyż sugeruje, że są falowniki 1-fazowe, 3-fazowe, skalarne lub wektorowe. A przecież to oczywiste, że to 3-fazowe i 1-fazowe dzielą się na skalarne i wektorowe. Z tego co wiem falowniki do silników 1-fazowych są tylko skalarne.

        Wykres wprowadza w błąd.

        Poprawcie go bo jakiś student użyje tego i wstyd będzie.

        Tomek

        • Dziękujemy za komentarz! Faktycznie, ten schemat mógł zostać źle zrozumiany przez czytelnika, dlatego zaktualizowaliśmy go.

  1. Nawet nie czytam do końca. Jeżeli ktoś używa zamiennie falownika i przemiennika częstotliwości to znaczy, że nie rozumie tematu. Kolejna osoba, która miesza w głowach szukającym konkretnych informacji i utrwala błędne nazewnictwo.

    • Zapytaliśmy naszych klientów ankietowo, którą nazwa jest dla nich odpowiednia w materiałach. Dostaliśmy jasny sygnał, że najczęściej korzystają z nazwy falownik i tak też szukają produktu, który oczywiście sprzętowo jest przemiennikiem częstotliwości. Gdzie tylko możemy, tłumaczymy różnicę, żeby wzrastała świadomość poprawnego nazewnictwie. Dziękujemy za informację zwrotną ????

  2. Ten podział falowników na pierwszym obrazku jest błędny. W podpunkcie pierwszym jest „Falownik trójfazowy zasialny jest 3x400V AC. No nie bałdzo? 😀

    • To właśnie sedno zagadnienia, falownik trójfazowy może oznaczać przemiennik częstotliwości zasilany trójfazowo (400 VAC 3-fazowe) lub przeznaczony do silnika trójfazowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *