Znasz ArchestrA Graphics w Wonderware? Poznaj Industrial Graphics w oprogramowaniu AVEVA

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie nowości wprowadzia AVEVA do Archestra Graphics ,
  • czym jest silnik graficzny Industrial Graphics,
  • jakie są najważniejsze funkcje tego silnika,

Projektujesz wizualizacje SCADA? Jeśli działałeś/aś w tym zakresie z oprogramowaniem Wonderware InTouch i poznałeś/aś ArchestrA Graphics, warto poznać nowości, jakie do tego silnika wprowadza AVEVA, obecny dystrybutor dawnej oferty Wonderware.

Oprogramowanie AVEVA w swoich modułach wizualizacyjnych stosuje silnik graficzny Industrial Graphics, z którym być może już się spotkałeś/aś – kiedyś nazywał się ArchestrA Graphics. Z poniższego artykułu dowiesz się jakie są najważniejsze funkcje tego silnika oraz moduły wizualizacyjne oprogramowania AVEVA, w których jest on stosowany.

Pierwsza wersja silnika graficznego Industrial Graphics pojawiła się w produktach AVEVA (dawniej Wonderware) wraz z wprowadzeniem do oprogramowania Wonderware Application Server modułu graficznego. Jako projektant wizualizacji, mogłeś/aś wtedy dodawać warstwę graficzną do szablonów obiektów aplikacyjnych, przetwarzających dane przemysłowe. Umożliwiało Ci to prezentowanie danych na wizualizacji, czyli oprogramowaniu Wonderware InTouch.

Industrial Graphics – tworzenie standardów i bibliotek graficznych

Wykonywanie grafik na poziomie szablonów w Industrial Graphics sprawiało, że mogłeś tworzyć standardy i biblioteki graficzne. Podniosło to efektywność przygotowania wizualizacji w dużych aplikacjach. Dodatkowo zyskałeś możliwość tworzenia tzw. „custom properties”, czyli właściwości obiektów graficznych pozwalających na projektowanie uniwersalnych grafik, których powiązanie z rzeczywistym obiektem technologicznym ma miejsce dopiero w momencie wyświetlenia takiej grafiki. Np. taką opcją custom property dla wizualizacji zbiornika byłby „Poziom”. W czasie działania aplikacji podmieniając odwołanie dla custom property „Poziom”, mamy możliwość wizualizacji wielu zbiorników za pomocą jednej grafiki.

Przykład ekranu wizualizacyjnego, korzystającego z biblioteki SAL (Situational Awareness Library), źródło: AVEVA
Przykład ekranu wizualizacyjnego, korzystającego z biblioteki SAL (Situational Awareness Library), źródło: AVEVA

Dodatkową zaletą Industrial Graphics jest możliwość zmiany położenia, wielkości oraz innych parametrów poszczególnych elementów graficznych, które możesz zmieniać nie tylko za pomocą animacji, ale też skryptów. Dzięki temu zyskujesz swobodę w określaniu, jak ma się zachowywać aplikacja.

Technologia .NET w Industrial Graphics

Silnik graficzny Industrial Graphics został oparty o technologię .NET, to znaczy, że język skryptowy używany w Industrial Graphics pozwala Ci na stosowanie bibliotek i kontrolek .NET. Dotyczy to zarówno kontrolek dostarczanych przez AVEVA (kontrolka alarmowa czy trend), zawartych w systemie Windows, a także tych pochodzących od innych dostawców.

Kontrolki te posiadają wiele funkcji, które mogą Ci się przydać w aplikacjach. Za ich pomocą możesz np. realizować komunikację z bazami danych, przetwarzać pliki XML, czy wysyłać powiadomienia mailowe.

Dostęp do Biblioteki Situational Awareness

W trakcie wieloletniego rozwoju silnika graficznego Industrial Graphics pojawiła się możliwość korzystania z biblioteki „Situational Awareness”, która zawiera wiele gotowych, uniwersalnych grafik. Dzięki nim zyskujesz możliwość ergonomicznej prezentacji parametrów technologicznych w postaci mini-trendów, prostych wykresów różnego rodzaju (słupkowych, kołowych, tortowych), czy wykresów typu polar star.

Dostęp do Biblioteki „Situational Awareness” znacząco przyspieszy proces tworzenia Twojej aplikacji, a dostępne w niej grafiki sprawią, że stanie się ona przejrzysta i łatwa w użyciu, nawet przy dużej ilości informacji, które pojawiają się we współczesnych wizualizacjach.

Industrial Graphics – skalowanie wizualizacji

Możliwość uruchomienia na urządzeniach mobilnych staje się standardem dla obecnie tworzonych aplikacji wizualizacyjnych. Aby praca w takim trybie była efektywna, silnik graficzny Industrial Graphics został wyposażony w mechanizmy, które pozwolą Ci na powiększanie, pomniejszanie, czy przesuwanie zawartości wizualizacji w czasie pracy z aplikacją (Runtime).

Jako projektant aplikacji, masz też do dyspozycji informację o poziomie aktualnego powiększenia w czasie działania aplikacji. Możesz dzięki temu wyświetlać lub ukrywać wybrane, szczegółowe informacje na odpowiednich poziomach powiększenia za pomocą wbudowanego w grafiki atrybutu ZoomPercent.

ZoomBox zawierający informacje o obecnym poziomie powiększenia grafiki
ZoomBox zawierający informacje o obecnym poziomie powiększenia grafiki

Do dyspozycji masz także rozszerzoną listę obsługiwanych zdarzeń, uwzględniajaca te z nich, które są typowe dla urzędzeń typu tablet czy smartfon, czyli np. Touch Down/Touch Up/Long Press itd.

Astraada PC Standard + AVEVA Edge 2020 Embedded HMI Runtime

9 090 PLN  6 590 PLN

Industrial Graphics – łatwa zmiana języka i kolorystyki interfejsu

Dzięki jednej z funkcji Industrial Graphics masz możliwość przygotowania aplikacji do obsługi wielu języków. Pierwszym krokiem, który musisz wykonać w tym celu, jest zdefiniowanie języków i dostarczenie tłumaczeń. W czasie działania aplikacji możesz w dowolnym momencie zmienić język, modyfikując zmienną systemową LocaleID.

Animacja typu Visibility uwzględniająca poziom powiększenia, źródło AVEVA
Animacja typu Visibility uwzględniająca poziom powiększenia, źródło AVEVA
Ekran tworzenia skryptów dla poleceń użytkownika, źródło AVEVA
Ekran tworzenia skryptów dla poleceń użytkownika, źródło AVEVA
Ekran konfiguracji języków dostępnych w aplikacji wizualizacyjnej, źródło AVEVA
Ekran konfiguracji języków dostępnych w aplikacji wizualizacyjnej, źródło AVEVA

W łatwy sposób zmienisz także profil kolorystyczny. Nawet jeśli już zdefiniujesz biblioteki styli w aplikacji, możesz później całkowicie je zmieniać – nawet podczas działania aplikacji, za pomocą funkcji dostępnej w oprogramowaniu InTouch OMI. Dzięki temu zmienisz np. wygląd aplikacji na jasny lub ciemny, w zależności od preferencji.

Industrial Graphics jako wspólny silnik graficzny dla modułów wizualizacyjnych

Oprogramowanie AVEVA wciąż się rozwija, a jego twórcy chcą uczynić z silnika graficznego Industrial Graphics wspólny mechanizm graficzny dla wszystkich modułów wizualizacyjnych.

Obecnie silnik ten wykorzystuje się w takich wersjach oprogramowania AVEVA, jak InTouch, InTouch OMI, InTouch Web oraz AVEVA Edge, natomiast w planach jest rozszerzenie stosowania Industrial Graphics w oprogramowaniu Citect oraz AVEVA Insight Online.

Centrum zarządzania stylami aplikacji, źródło AVEVA
Centrum zarządzania stylami aplikacji, źródło AVEVA

Te same symbole graficzne stosowane w wielu narzędziach, w znaczący sposób przyczynią się do wzrostu efektywności Twojej pracy. Raz utworzoną grafikę, kontrolkę sterującą czy ekran synoptyczny, będziesz mógł/mogła wykorzystać wielokrotnie, zarówno w prostej wizualizacji HMI przy maszynie produkcyjnej, jak i przy opracowywaniu aplikacji typu Control Room czy na ekranach typu dashboard w przeglądarce internetowej korzystającej z oprogramowania InTouch Web lub oprogramowania InSight.

Ze względu na różnice w technologiach, na których oparte są poszczególne produkty AVEVA, jako projektant stosujący silnik graficzny Industrial Graphic powinieneś zawsze zapoznać się z dokumentacją opisującą zakres funkcjonalności specyficzny dla danego oprogramowania.

Przykład użycia Industrial Graphics w produkcie AVEVA Edge, źródło: AVEVA
Przykład użycia Industrial Graphics w produkcie AVEVA Edge, źródło: AVEVA
Przykład użycia Industrial Graphics w produkcie AVEVA Edge, źródło: AVEVA
Przykład użycia Industrial Graphics w produkcie AVEVA Edge, źródło: AVEVA
Przykład użycia Industrial Graphics w produkcie AVEVA Edge, źródło: AVEVA
Przykład użycia Industrial Graphics w produkcie AVEVA Edge, źródło: AVEVA

Silnik graficzny Industrial Graphics (dawniej Archestra Graphics) jest wygodnym i elastycznym sposobem na tworzenie nowoczesnych wizualizacji, nie tylko na komputery przemysłowe, ale także na ścianki wideo czy urządzenia mobilne.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Opublikuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj więcej