„Gdybym była studentką automatyki albo nauczycielem robotyki, szukałabym współpracy z firmą, w której chodzi o ludzi…” [WYWIAD]

Jakie ścieżki rozwoju studentów i nauczycieli kierunków technicznych są kluczowe w branży produkcji? Jak się uczyć i co warto wiedzieć nie tylko z automatyki i robotyki, ale także z zakresu zarządzania projektami w zespołach? Rewolucja 4.0 nie dotyczy jedynie zmian technologicznych, przede wszystkim redefiniuje rolę inżyniera.

Jak przekazać iskrę zmiany i podtrzymać ogień rozwoju? O tym rozmawiamy z Małgorzatą Hadwiczak, liderem ds. edukacji 4.0, dyrektorem oddziału ASTOR Katowice.

Joanna Kowalkowska: Małgosiu, wiem, że studiowałaś politologię, więc przewrotnie zacznę od nietypowego zadania: proponuję Ci cofnąć się w czasie i postawić w roli studentki automatyki… jaką miałabyś wizję na studiowanie takiego kierunku?

Małgorzata Hadwiczak, Lider ds. edukacji 4.0: Faktycznie studiowałam politologię, bo taki był mój wybór i ówczesna pasja. Życie zawodowe potoczyło się jednak inaczej i od 15 lat pracuję w branży automatyki przemysłowej, więc – odpowiadając na pytanie – gdybym była studentką automatyki i robotyki, chciałabym mieć dostęp do najnowszych technologii i ludzi, którzy dzielą się wiedzą – uczą, jak z tych technologii korzystać i jak się rozwijać w zakresie swojej specjalizacji.

Myśl, że miałabym realizować w pracy odpowiedzialne zadania i projekty w zakresie systemów sterowania czy systemów zrobotyzowanych, dałaby mi wielką motywację do ciągłej nauki. Stawiałabym na pozyskiwanie doświadczeń nie tylko na uczelni, ale także poza nią, by w praktyce dotknąć automatyki, projektować, uruchamiać… popełniać błędy, naprawiać je… i stale się rozwijać! Nie chciałabym być w tym sama, zostać z teorią, szukałabym praktycznej wiedzy ekspertów.

Wykład Małgorzaty Hadwiczak w ASTOR Robotics Center. Źródło: ASTOR

JK: Obecnie współpracujesz szeroko z nauczycielami, wykładowcami, kierownikami szkół i rektorami uczelni technicznych. Jako kierownik oddziału firmy znasz wyzwania pracy zespołowej, projektowej i zarządzania ludźmi. Gdybyś miała szansę zostać nauczycielem robotyki, jak chciałabyś działać, rozwijać siebie i młodzież?

MH: Rola nauczyciela – podobna do roli menedżera – wyzwoliłaby we mnie duże pokłady ambicji, by mądrze i jednocześnie skutecznie rozwijać ludzi, nad którymi powierzono mi opiekę. Chciałabym mieć wsparcie szkoły, ale także szukałabym szans na rynku, we współpracy z firmami z branży, bo to one mają na co dzień kontakt z technologiami i to one kształtują trendy i realizują wdrożenia…

JK: ASTOR jest taką firmą, która działa w branży nowoczesnych technologii, konsultuje i dostarcza systemy robotyzacji, automatyzacji i zarządzania produkcją. Na bazie ponad 35-letniego doświadczenia kształtuje trendy edukacji inżynierów.

MH: Tak, chcemy przede wszystkim rozwijać ludzi, inżynierów, menedżerów… wspierać rozwój biznesu firm produkcyjnych oraz pomóc tworzyć szkoły i uczelnie przyszłości. Biorąc pod uwagę potrzeby i punkt widzenia zakładów produkcyjnych, firm integratorskich i OEM, jak i szkół i uczelni, stworzyliśmy kompleksową ofertę, której elementy sprzętowe, warsztatowe, marketingowe i rozwojowe można ze sobą dowolnie łączyć.

Edukacja robotowa dla najmłodszych w ASTOR Robotics Center. Źródło: ASTOR

JK: Wiele firm prowadzi szkolenia dla inżynierów, wiele firm organizuje praktyki, staże i pokazy dla studentów. Co wyróżnia podejście ASTOR na rynku edukacji w przemyśle?

MH: Opracowaliśmy ścieżki rozwoju i stale je optymalizujemy. Pomagamy weryfikować, na jakim etapie rozwoju kompetencji twardych i miękkich dana osoba się znajduje, a później wspieramy w rozwoju talentów oraz wymaganych kompetencji. Tak samo działamy w przypadku firm, szkół czy uczelni.

Dodatkowo, oferujemy nasze własne innowacyjne programy, takie jak Inżynier 4.0. One oczywiście ewoluują, bo zmieniają się wymagania rynku, produkty, wiedza w organizacji. Dbamy, by nasza oferta produktowa i edukacyjna uwzględniała nowoczesne rozwiązania i przybliżamy je studentom, uczniom, nauczycielom. Jak? Organizujemy dedykowane szkolenia, warsztaty, praktyki, staże, programy ambasadorów i konkursy. Najlepszym praktykantom oferujemy staż, najlepszym stażystom – pracę.

Wizyta studyjna studentów MBA w ASTOR Innovation Room. Źródło: ASTOR

JK: Jaką korzyść dla rozwoju metod nauczania mogą odnieść nauczyciele, wykładowcy?

MH: Nauczycielom oferujemy dostęp do dedykowanych szkoleń stacjonarnych i zdalnych, e-szkoleń, specjalnych zestawów produktowych, materiałów dydaktycznych, możliwość zorganizowania wycieczek studyjnych do naszych showroomów i rozmowy o uzupełnieniu programów nauczania o zdobywanie praktycznych umiejętności technicznych oraz kompetencji interpersonalnych.

Dyrektorom szkół i rektorom uczelni oferujemy wsparcie w pozyskiwaniu dofinansowania do wyposażenia pracowni i laboratoriów oraz realizacji klas czy kierunków patronackich. Chętnie konsultujemy wizje rozwoju dzięki zaangażowaniu naszych ekspertów, np. w zakresie innowacyjnego programu Inżynier 4.0 czy nowoczesnej koncepcji nauczania robotyki przemysłowej z robotami ASTORINO.

Roboty Kawasaki Robotics ASTORINO – w 99.5% wydrukowane w technologii druku 3D. Źródło: ASTOR

JK: ASTORINO. Czy to produkt i koncepcja dedykowana dla sektora edukacji w Polsce?

MH: Jak najbardziej dedykowana dla sektora edukacji, ale… nie tylko w Polsce! Nie tylko polska edukacja techniczna stoi przed problemem dostępności robotów przemysłowych w salach lekcyjnych… Robot Kawasaki Robotics ASTORINO, stworzony przez naszego konstruktora, inżyniera Marka Niewiadomskiego, daje nową jakość nauczania i uczenia się robotyki przemysłowej.

Ten potencjalnie niepozorny, ale wyjątkowo funkcjonalny robot 6-osiowy daje możliwość programowania aplikacji w taki sam sposób, jak robotów przemysłowych Kawasaki Robotics! To rewolucja w nauczaniu i uczeniu się, a jednocześnie pełne bezpieczeństwo uczniów i studentów, zmiana relacji dostępności uczniowie per robot oraz radość z poznawania składowych elektroniki, elektryki i konstrukcji robota. Ciekawostką jest także nauka możliwości druku 3D, w której to technologii ten produkt jest tworzony i w której można dodrukować jego części.

Robot edukacyjny ASTORINO z konstruktorem Markiem Niewiadomskim i robot przemysłowy Kawasaki Robotics. Źródło: ASTOR

ASTORINO jest już obecne w 7 uczelniach (np. na Politechnice Śląskiej) i szkołach technicznych w Polsce. Tworzymy także specjalne moduły edukacyjne poza uczelniami, jak np. Science Point Akademii Techniczno-Humanistycznej w… galerii handlowej w Bielsku-Białej. A to dopiero początek.

Planujemy premierę ASTORINO na targach Automatica w Monachium (21-24.06.2022), a tym samym chcemy dotrzeć z naszą rewolucyjną koncepcją robotyki do całej Europy, a może i dalej? Dzięki naszej obecności na Instagramie, dostajemy zapytania z całego świata, np. z odległej Argentyny!

Studenckie warsztaty Akademii Młodego Project Managera w ASTOR Innovation Room w Krakowie. Źródło: ASTOR

JK: Wróćmy myślami do pandemii – czy lockdown zatrzasnął możliwości współpracy, czy je na nowo zdefiniował?

MH: Wszyscy uczyliśmy się pracować zdalnie, bo przemysł i produkcja nie zatrzymały się na czas pandemii. Spowodowało to reorganizację szkoleń z automatyki i robotyki, reorganizację spotkań z klientami, kontrahentami…. I otworzyło nam głowy na nowe rozwiązania! Dzięki obecności online mogliśmy zaoferować dostęp do wykładów większej liczbie studentów. Nagrywaliśmy te wykłady czy spotkania, więc każdy mógł do nich wrócić, udostępnić innym zainteresowanym.

Stworzyliśmy i opublikowaliśmy moduły wirtualnego zwiedzania naszych 2 showroomów: ASTOR Innovation RoomASTOR Robotics Center w Krakowie, dzięki czemu można było je poznać z poziomu przeglądarki internetowej na dowolnym urządzeniu. To był kontakt na odległość, nad czym boleliśmy, ale transfer wiedzy się nie zatrzymał!

Aktywni w czasie pandemii – podpisanie umowy ze szkołą. Źródło: ASTOR

JK: Wygląda na to, że to nie tylko „możliwości współpracy”, to brzmi jak dobry plan rozwoju!

MH: Nie stworzyliśmy go sami. Ten plan powstał dzięki spotkaniom, bezpośrednim rozmowom, słuchaniu siebie nawzajem, podążaniu za potrzebami. Z tego rodzi się autentyczność, która jest naszą bardzo mocną stroną. W ASTOR z wielkim przekonaniem działamy zgodnie z mottem „chodzi o ludzi”.

Chcemy, aby polscy inżynierowie byli szanowani w Polsce i na świecie. Nasz model współpracy z sektorem edukacji sprawił, że zaufało nam ponad 200 szkół i uczelni. Zapraszamy do nas kolejne placówki edukacyjne i obiecujemy, że wspólnie stworzymy taką wizję, która wprowadzi nas wszystkich do przemysłu przyszłości. 

rozmawiała: Joanna Kowalkowska


Przeczytaj więcej o ofercie ASTOR dla edukacji

Ścieżka rozwoju dla uczniów i studentów

Wykłady i pokazy

Nasi specjaliści i eksperci chętnie organizują dla uczniów i studentów wykłady i pokazy – albo na miejscu, albo w showroomach ASTOR. Przekazują wówczas dużo merytorycznej wiedzy z codziennej praktyki, pokazują działanie robotów przemysłowych i mobilnych czy uczą programowania sterowników PLC.

Program praktyk i staży studenckich

Program corocznych praktyk i staży umożliwia nam dotarcie do ambitnych, zdolnych i proaktywnych młodych ludzi. Praktykanci i stażyści mogą, poprzez pracę w zespołach projektowych, uzupełniać zdobytą na studiach wiedzę teoretyczną o doświadczenie praktyczne.

W ASTOR każdy praktykant i stażysta bierze udział w szeregu szkoleń wprowadzających do świata automatyki czy robotyki. W oparciu o wiedzę wyniesioną ze studiów oraz nowo nabyte umiejętności, realizuje przydzielony mu projekt praktyczny.

Wyróżniający się studenci mogą zostać Ambasadorami ASTOR na swoich uczelniach, by jeszcze mocniej zacieśniać więzy i skuteczniej przekazywać wiedzę z przemysłu do sektora edukacji.

Warsztaty projektowe połączone z konkursem

Akademia Młodego Project Managera to inicjatywa prowadzona wraz z firmą szkoleniową Nowe Motywacje. Podczas serii trzech bezpłatnych webinariów uczestnicy uczą się, jak zarządzać projektami. Następnie 2-osobowe zespoły studentów mogą wziąć udział w konkursie i przygotować pracę dotyczącą planu realizacji dowolnego projektu. Tydzień później Kapituła AMPM wybiera najlepsze prace, których autorzy zostaną zaproszeni na Warsztaty Finałowe w ASTOR Innovation Room.

Jakie były przykładowe projekty warsztatowe? Projekt rebrandingu wizualnego marki PSB Mrówka, organizacja Międzyuczelnianych Igrzysk Studenckich, wprowadzenie na rynek sterownika do terrarium, projekt wdrożenia multifunkcyjnego statywu do pracy biurowej i zdalnej.

Wyróżniającym się osobom proponujemy staże w firmie ASTOR oraz u Partnerów AMPM. W edycji 2021, na wyróżniające się osoby czekały staże w firmach: ASTOR, Nowe Motywacje, Soneta, organizacjach i instytucjach takich jak Instytut Kościuszki, Urząd Miasta Krakowa, pakiety e-szkoleń Akademii ASTOR oraz udział w akredytowanym kursie zarządzania projektami Prince2.


Ścieżka współpracy dla szkół i uczelni: Od wykładu do umowy… i do patronatu

Wykłady

Specjaliści i eksperci ASTOR chętnie dzielą się swoim doświadczeniem podczas bezpłatnych prelekcji dla uczniów oraz studentów. Co trzeba zrobić, aby zorganizować taki wykład? Zebrać minimum 50-osobową grupę studentów lub 30-osobową grupę uczniów, wolną aulę oraz podać preferowaną datę i tematykę prezentacji. Czas trwania wykładu będzie nie dłuższy niż 2 godziny zegarowe. Wykłady i spotkania organizujemy także w naszych 2 showroomach: ASTOR Innovation RoomASTOR Robotics Center w Krakowie.

Umowy o współdziałaniu z placówkami edukacyjnymi

Podpisywanie umów o współdziałaniu to wyraz ścisłego porozumienia między uczelnią lub szkołą a ASTOR­em. Na tej podstawie wypożyczamy sprzęt lub dostarczamy na preferencyjnych warunkach, razem ustalamy indywidualny program działań, które jednostkom naukowym pozwala na szybkie osiąganie celów edukacyjnych.

Patronaty nad kierunkami studiów i klasy patronackie

Objęcie patronatu nad klasą technikum lub kierunkiem studiów, pozwala na najlepszy transfer wiedzy między placówkami edukacyjnymi a ASTORem. Wspólnie planujemy cykliczne wykłady oraz warsztaty, poszerzające horyzonty uczniów i studentów.

ZOBACZ pracownie patronackie ASTOR w ZST w Leżajsku (wirtualne zwiedzanie)


ASTORINO w Science Point Akademii Techniczno-Humanistycznej

W piątek, 22 kwietnia 2022 r., w Bielsku-Białej został otwarty pierwszy w południowej Polsce Science Point. Ta innowacyjna inicjatywa, mająca popularyzować naukę i technologię, przygotowana została przez Akademię Techniczno-Humanistyczną we współpracy z władzami samorządowymi, centrum handlowym Gemini Park i m.in. ASTORem.

Marcin Sidzina, ATH i Małgorzata Hadwiczak, ASTOR oraz robot ASTORINO w Science Point. Źródło: ASTOR

W minicentrum nauki organizowane będą warsztaty i pokazy popularnonaukowe, przygotowane przez pracowników i studentów ATH, m.in. warsztaty z programowania robotów, pokazy eksperymentów chemicznych i fizycznych, zajęcia językowe, warsztaty matematyczne, kursy pierwszej pomocy, wykłady propagujące zdrowy tryb życia i ekologię, warsztaty teatralne i plastyczne, zajęcia z wykorzystaniem druku 3D, prezentacja świata widzianego pod mikroskopem, prezentacje zagadnień związanych z Internetem Rzeczy i wiele więcej. Ważnym punktem tematycznym będzie także promowanie sportu.

Zwiedzający będą także mogli zobaczyć roboty edukacyjne ASTORINO i inne aplikacje robotowe, wypożyczane z ATH.

Science Point ATH będzie funkcjonować do końca października 2022 r. Odwiedzać je można od poniedziałku do soboty w godzinach 10.00-19.00.


Przeczytaj więcej o robocie edukacyjnym ASTORINO

Kontakt:

Małgorzata Hadwiczak
Lider ds. edukacji 4.0
Dyrektor oddziału ASTOR Katowice

malgorzata.hadwiczak@astor.com.pl

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 5 / 5. Ilość ocen: 6

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Opublikuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Czytaj więcej