Jak podłączyć falownik do silnika?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Które informacje są niezbędne przy podłączaniu silnika
  • Jak podłączyć silnik w zależności od napięcia zasilania falownika
  • Jak pozbyć się zakłóceń

Falowniki, również zwane przemiennikami częstotliwości, pozwalają na utrzymanie stałego momentu obrotowego silników, poprzez zmianę częstotliwości i napięcia zasilania. W tym kursie przejdziemy przez cały proces podłączenia takiego urządzenia do silnika. Skorzystamy z przemiennika marki Astraada, serii DRV-24.

Na początku należy spojrzeć na tabliczkę znamionową silnika. Pierwszą informacją, jaką możemy odczytać, jest moc. W tym przypadku jest to 0,37 kW, więc skorzystamy z falownika 0,4 kW. Jako że nasz falownik jest zasilany napięciem 230V, silnik musimy podłączyć według odpowiadającej temu napięciu konfiguracji – oznaczona jest ona symbolem trójkąta.

Odsłaniając terminal zaciskowy silnika, widzimy schematy podłączenia według poszczególnych konfiguracji. Po podpięciu przewodów zgodnie z instrukcją, sprawdzamy kolejność faz, aby poszczególne zaciski połączyć z korespondującymi odpowiednikami w falowniku.

Do podłączenia zasilania używamy kabli ekranowanych, aby zminimalizować zakłócenia generowane przez tranzystory wyjściowe naszego przemiennika. Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego zabezpieczenia dla naszej instalacji. W doborze urządzenia pomoże nam dokumentacja do DRV-24. W naszym przypadku będzie to wyłącznik nadprądowy o prądzie znamionowym 10A. Do bezpiecznika podpinamy kabel uziemiający, przewód neutralny oraz fazę.

Od lewej: przewód uziemiający, przewód neutralny i przewód fazowy

Bezpiecznik łączymy z falownikiem przewodem neutralnym i fazowym, a następnie podpinamy dodatkowy kabel uziemiający bezpośrednio do przemiennika napięcia.

Nie jest to jednak koniec, ponieważ do zacisków kabla uziemiającego, neutralnego i fazowego musimy podłączyć dodatkowo zewnętrzny filtr EMC. Pozwoli on zredukować zakłócenia i zapewnić kompatybilność elektromagnetyczną. Podpięty filtr przykręcamy do obudowy. Krok ten jest konieczny w przypadku falowników o mocy poniżej 4 kW. Urządzenia o większej mocy posiadają wbudowane filtry.  

Następnym krokiem jest przykręcenie kabli uziemiających (od bezpiecznika, przemiennika napięcia i silnika) do metalowej płyty.

Aby zredukować zakłócenia jeszcze bardziej, należy uziemić także kabel silnikowy. Wystarczy zdjąć izolację z krótkiego odcinka, a następnie przykręcić go do wymienionej wyżej płyty za pomocą jarzma.

Po podłączeniu zasilania rozdzielni możemy przystąpić do konfiguracji falownika.

Opublikuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Czytaj więcej