Strona główna ASTOR

Jak podłączyć falownik do silnika?

Kontakt w sprawie artykułu: Jacek Dziedzic - 2019-04-18

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Które informacje są niezbędne przy podłączaniu silnika
  • Jak podłączyć silnik w zależności od napięcia zasilania falownika
  • Jak pozbyć się zakłóceń

Przemienniki częstotliwości, zwane również falownikami, pozwalają na utrzymanie stałego momentu obrotowego silników, poprzez zmianę częstotliwości i napięcia zasilania. W tym kursie przejdziemy przez cały proces podłączenia takiego urządzenia do silnika. Skorzystamy z przemiennika marki Astraada, serii DRV-24.

Na początku należy spojrzeć na tabliczkę znamionową silnika. Pierwszą informacją, jaką możemy odczytać, jest moc. W tym przypadku jest to 0,37 kW, więc skorzystamy z falownika 0,4 kW. Jako że nasz falownik jest zasilany napięciem 230V (poniżej również przykład dla falownika trójfazowego), silnik musimy podłączyć według odpowiadającej temu napięciu konfiguracji – oznaczona jest ona symbolem trójkąta.

Odsłaniając terminal zaciskowy silnika, widzimy schematy podłączenia według poszczególnych konfiguracji. Po podpięciu przewodów zgodnie z instrukcją, łączymy z urządzenie z silnikiem, tak aby poszczególne zaciski (U,V,W) połączyć z korespondującymi odpowiednikami w falowniku.

W przypadku falowników trójfazowych podpinamy przewód od tak zwanej „siły” odpowiednio do wejść R,S i T, natomiast silnik podpięty jest analogicznie jak w przypadku jednofazowego falownika (wyjścia U,V oraz W)

W tym celu powinniśmy przygotować dwa zestawy przewodów, natomiast połączenia służące do uziemienia prowadzimy przez metalową płytę, do której przymocowany jest układ.

Do podłączenia zasilania używamy kabli ekranowanych, aby zminimalizować zakłócenia generowane przez tranzystory wyjściowe naszego przemiennika. Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniego zabezpieczenia dla naszej instalacji. W doborze urządzenia pomoże nam dokumentacja do DRV-24. W naszym przypadku będzie to wyłącznik nadprądowy o prądzie znamionowym 10A.

Od lewej: przewód uziemiający, przewód neutralny i przewód fazowy

Do bezpiecznika podpinamy przewód fazowy następnie z bezpiecznika prowadzimy przewód do przemiennika, dopinamy również do niego przewód neutralny oraz  uziemiający podłączony najpierw do metalowej płyty montażowej a następnie do falownika(nie dokręcamy jeszcze śrub aby podłączyć zewnętrzny filtr EMC).

Następnym krokiem jest przykręcenie kabli uziemiających (od bezpiecznika, przemiennika napięcia i silnika) do metalowej płyty.

Nie jest to jednak koniec, ponieważ do zacisków przemiennika, neutralnego i fazowego powinniśmy podłączyć dodatkowo zewnętrzny filtr EMC. Pozwoli on zredukować zakłócenia oraz zapewnić kompatybilność elektromagnetyczną klasy C2. Dokręcamy teraz wszystkie zaciski L, N, PE. Podpięty filtr przykręcamy do obudowy. Krok ten jest konieczny w przypadku falowników o mocy poniżej 4 kW. Urządzenia o większej mocy posiadają wbudowane filtry.  

Aby zredukować zakłócenia generowane przez tranzystory wyjściowe, należy uziemić także kabel silnikowy. Wystarczy zdjąć izolację z krótkiego odcinka, a następnie przykręcić go do wymienionej wyżej płyty za pomocą jarzma.

Po podłączeniu zasilania rozdzielni możemy przystąpić do konfiguracji falownika.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 3.9 / 5. Ilość ocen: 50

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Zadaj pytanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 odpowiedzi na “Jak podłączyć falownik do silnika?”

  1. Co z EMC przy podłączeniu kabla do silnika. Żadnych informacji o sposobie zadławienia i połączenia ekranu. pisze:

    Daniel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *