Centrum prasowe

Jak zoptymalizować intralogistykę z autonomicznymi mobilnymi robotami MiR?

2018-10-18 | Łukasz Mąka

Idea Przemysłu 4.0 to ogólnoświatowa koncepcja zmian technologicznych, które przenoszą biznes na wyższy poziom. Ale nie tylko. To przede wszystkim katalizator zmiany. Pretekst do zadania sobie pytania: czy można inaczej, szybciej, wydajniej? Z lepszym efektem?

Przedsiębiorcy nieustannie poszukują „złotego środka” na drodze do osiągnięcia rynkowego sukcesu i/lub ugruntowania swojej pozycji na nim. Coraz chętniej sięgają więc po innowacyjne technologie związane z robotyzacją linii produkcyjnych. Także automatyzacja wkracza mocnym krokiem do transportu wewnątrzzakładowego. Jej zaawansowanym przykładem są autonomiczne roboty mobilne (AMR) – następcy wózków elektrycznych czy AGV.

„Przez ostatnie 20 lat zapowiadano, że roboty mobilne będą szeroko rozpowszechnione. Mimo to, roboty w logistyce nie osiągnęły popularności. Według mnie było to kwestią ceny i potencjalnego zysku. Uznałem zatem, że elastyczne, wszechstronne, dostępne cenowo i przyjazne użytkownikowi rozwiązanie, mogące wspierać każdego pracownika, znalazłoby zastosowanie we wszystkich branżach. Na tej podstawie zacząłem pracę nad robotem mobilnym MiR100”.

– mówi założyciel i dyrektor ds. strategii Mobile Industrial Robots (MiR), Niels Jul Jacobsen, który bada i rozwija technologię robotów i oprogramowania od 1989 roku

Autonomiczne roboty MiR stanowią rozwinięcie klasycznych rozwiązań AGV, przenosząc standardy Przemysłu 4.0 do transportu wewnętrznego. Zabudowane przenośniki, haki holownicze, roboty lub półki do transportu materiałów w połączeniu z komunikacją z nadrzędnymi systemami i obsługą wind oraz dynamicznym odnajdywaniem tras są kwintesencją definicji robotów AMR (Autonomous Mobile Robot).

Na ich korzyść przemawiają przede wszystkim: bezpieczeństwo i sprawność działania. Kiedy intralogistyką zajmuje się człowiek, efektywność procesu zależy w dużej mierze od jego umiejętności planowania i kolejkowania zadań. Jeśli natomiast transport jest zautomatyzowany i czuwa nad nim inteligentny system informatyczny, to przepływ produktów podlega pełnej kontroli i można nim skutecznie zarządzać, uwzględniając różne zmienne. Co więcej, roboty są dostosowane pod konkretny rodzaj transportowanych materiałów, co zwiększa bezpieczeństwo np. w przypadku przewożenia układów elektronicznych, które wymagają szczególnej ostrożności.

Automatyczne czy autonomiczne?

Wózki AGV poruszają się po ustalonych trasach, prowadzone m.in. przez kable i pasy magnetyczne. Napotykając przeszkody, muszą zatrzymać się i poczekać, aż droga będzie wolna.

Autonomiczne roboty mobilne (AMR) są wszechstronne i nie wymagają zewnętrznej infrastruktury do nawigowania. Dzięki temu ich implementacja jest prosta i wysoce skalowalna. Wbudowane inteligentne rozwiązania umożliwiają podejmowanie decyzji w obliczu przeszkód. AMR mogą ominąć je bez zatrzymania lub bezpiecznie zatrzymać się, gdy pojawi się przed nimi człowiek.

Gotowe na różne zadania

AGV realizuje to samo zlecenie dostaw przez cały okres użytkowania. Może przewozić materiały z punktu A do B i C, jednak nie może nieoczekiwanie zawieźć ich do punktu D. Zmiany i zakłócenia oznaczają kosztowną instalację nowego systemu AGV.

Autonomiczne roboty mobilne za pomocą kilku zmian mogą być wdrażane do kolejnych zadań, tras i rozkładów obiektów. Mogą być także przeniesione do innego zakładu i w ciągu kilku godzin rozpocząć pracę.

Przyjazne dla użytkownika

Wózki AGV są zaprojektowane do wykonywania prostych zadań, ale ich montaż i działanie są skomplikowane i kosztowne. Systemy AGV wymagają doświadczenia i wiedzy inżynierów lub certyfikowanego personelu.

AMR jest łatwy do wdrożenia, wymaga jednorazowego zmapowania budynku, wyznaczenia stref i ważnych punktów. Autonomiczne roboty mobilne są obsługiwane poprzez prosty i intuicyjny interfejs, który nie wymaga umiejętności programistycznych. Gdy układ budynku zmienia się, AMR sporządza mapę ponownie.

Elastyczne

Wózki AGV nie są elastyczne w sposobie nawigowania i użytkowania. To sprawia, że przedsiębiorstwa często potrzebują ogromnej floty pojazdów, aby realizować proste zadania transportowe.

Autonomiczne roboty mobilne są elastyczne we wszystkich aspektach i mogą być używane z różnymi modułami nastawnymi, w zależności od potrzeb. Moduły można łatwo zmieniać.

AMR AGV
Bezdotykowa, autonomiczna nawigacja Wymaga wydzielenia specjalnych tras – np. paski magnetyczne w podłodze (które trzeba wymieniać)
Bezpiecznie przemieszcza się omijając ludzi i przeszkody Zatrzymuje się przy każdej przeszkodzie bez możliwości zmiany trasy
Łatwa rozbudowa / zmiana obszaru roboczego Kosztowne i czasochłonne rozszerzenie / zmiana obszaru roboczego
Dynamicznie planuje swoją ścieżkę w zależności od warunków Ograniczony do stałych ścieżek

Roboty MiR100, MiR200 i MiR500

Współpracujące roboty mobilne MiR są autonomiczne i posiadają wbudowaną inteligentne rozwiązania. Nawigują bezpiecznie wokół ludzi i maszyn, a czujniki i kamery pozwalają im na bieżąco reagować na zmieniające się warunki w zakładzie i wyszukać optymalną trasę do punktu docelowego. Kontrolę nad robotami mobilnymi MiR może sprawować operator bez doświadczenia programistycznego, wykorzystując do tego przyjazny interfejs dostępny z poziomu przeglądarki internetowej na smartfonie, tablecie czy komputerze.

Robot mobilny MiR100 może transportować materiały o maksymalnej masie 100 kg, robot MiR200 – do 200 kg, a robot MiR500 może transportować palety o masie do 500 kg.

Na robotach MiR bardzo łatwo możemy implementować różnorakie moduły np: pojemniki, stojaki, podnośniki, przenośniki czy nawet roboty przemysłowe – w zależności od potrzeb danego procesu.

Jako jedyny producent robotów mobilnych, MiR oferuje także MiRHook, który może być umieszczony na robotach MiR i ciągnąć np. wózki czy widły do palet. Z wykorzystaniem MiRHook, udźwig robota MiR100 wzrasta do 300 kg, a w przypadku MiR200 – do 500 kg.

„ASTOR stale poszukuje rozwiązań, które pomogą firmom wejść na kolejny poziom konkurencyjności, dzięki cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji. Autonomiczne roboty mobilne w dobie Przemysłu 4.0 są segmentem, na który widzimy rosnące zapotrzebowanie. Elastyczne, proste w obsłudze i inteligentne roboty MiR mogą być świetnym wyborem, zarówno dla dużych firm, jak i mniejszych przedsiębiorstw”

– mówi Piotr Gładysz, Dyrektor pionu przygotowania inwestycji w ASTOR.

Autonomiczne mobilne roboty (AMR) są szansą na redukcję kosztów, jakie generuje transport wewnątrzzakładowy. Dlaczego? Ponieważ przemieszczanie elementu z jednego miejsca do drugiego nie dostarcza firmie wartości. Jest wydatkiem. Automatyzując transport, można więc zarówno zredukować koszty produkcyjne, jak i zwiększyć wydajność.

Kontakt

Łukasz Mąka
Specjalista ds. automatyzacji produkcji, ASTOR
tel: 12 424 00 66
e-mail: lukasz.maka@astor.com.pl

 


Łukasz Mąka

Łukasz Mąka

lma@astor.com.pl


Pobierz dokument jako:     WORD ZDJĘCIA

Czytaj więcej

Centrum prasowe 2024-04-19

Inteligentnie i płynnie. Linia biznesowa intralogistyka w ASTOR z marką własną EtE®flow

Linia biznesowa intralogistyka to strategiczna odpowiedź na potrzebę większej specjalizacji procesów zachodzących w zakładach produkcyjnych i fabrykach w zakresie automatyzacji i robotyzacji transportu magazynowego i wewnątrzzakładowego.  

czytaj więcej

Centrum prasowe 2024-04-16

Kosmiczne przyspieszenie w transformacji produkcji. NASA w ASTOR jako odpowiedź na potrzeby klientów

4.0 na dobre rozgościło się przemysłowym świecie. Żyjemy w czasach, w których Czwarta Rewolucja Przemysłowa wkracza także w obszar sprzedaży. Jak bardzo i co oznacza NASA odpowiada Tomasz Michałek, członek zarządu ASTOR, szef sprzedaży i marketingu w ASTOR

czytaj więcej

Centrum prasowe 2024-03-14

AVEVA PI System [dawniej OSIsoft PI System] od teraz w polskiej dystrybucji ASTOR

AVEVA PI System to najbardziej zaawansowane rozwiązanie do zarządzania danymi procesowymi. I kolejny, wyższy poziom w cyfrowej transformacji fabryk i zakładów produkcyjnych.  

czytaj więcej


Kontakt

12 428 63 00
PL EN