Strona główna ASTOR

Zdalny inżynier – jak oszczędzać na wyjazdach na obiekty i zwiększyć osobistą efektywność!

Kontakt w sprawie artykułu: Michał Łopata - 2021-01-12

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego zdalny dostęp się przydaje w pracy inżyniera,
  • jaki zdalny dostęp ma wpływ na cyberbezpieczeństwo,
  • jak uruchomić zdalny dostęp.

Nazywam się Michał Łopata i kieruję jednostką biznesową ASTOR Mission Critical. Koncentrujemy się na rozwiązaniach z zakresu komunikacji bezprzewodowej, od sterowania po aplikacje chmurowe oraz sensorykę dla aplikacji w przemyśle, logistyce oraz infrastrukturze. To teraz, ale wróćmy na chwilę do przeszłości…

20 lat temu jako poczatkujący pracownik wsparcia systemów IT łączyłem się zdalnie z wykorzystaniem połączeń ISDN. Wtedy do połączenia się z siecią klienta i wykonania podstawowych prac serwisowych wykorzystywane były sieci telefoniczne.

Mieliśmy z kolegami pod opieką kilkanaście systemów rozproszonych po całej Polsce, które były objęte swoistą (i lukratywną jak na tamte czasy) umową serwisową gwarantującą natychmiastową reakcję z naszej strony. Obowiązkowym wyposażeniem mojej torby był kabel telefoniczny z wtyczką RJ11, abym mógł się wdzwonić do „firmy” pod specjalny numer telefonu, który łączył mnie po ISDN do sieci korporacyjnej klienta, a następnie do podsieci danego obiektu – w tym przypadku systemu zarządzania hotelem, który serwisowałem.

Trochę jak w filmie „Incepcja”, trochę jak w „Matrixie”, jednak była to żmudna droga. Z jednej strony pełna biiiipów i piiipów oraz zdalnych pulpitów w szesnastu odcieniach szarości, a z drugiej strony – była to eliminacja setek godzin i tysięcy kilometrów podróży.

Wysoka efektywność naszego działu oraz komfort biurowej pracy były zakłócane koniecznością kurtuazyjnej trasy po obiektach raz w roku, którym towarzyszyła akcja uaktualniania oprogramowania oraz zgrania backupu na tasiemkę, w trakcie którego można było przeczytać książkę telefoniczną…

Chyba już jasne, po co ten zdalny dostęp

Te retrospekcja jest podstawą do wzmocnienia korzyści płynących ze zdalnych usług serwisowych, nie ograniczając się jedynie do zasad dystansowania społecznego.  Kluczowym elementem zdalnego inżyniera jest możliwość monetyzacji usługi wsparcia technicznego oraz utrzymania ruchu.

W obliczu nowej rzeczywistości poszukujemy rozwiązań, które umożliwią realizację powierzonych nam zadań bezpiecznie, ekonomicznie i komfortowo. Dotyczą one serwisowania i  utrzymania zdolności zasobów produkcyjnych, za które jesteśmy odpowiedzialni. Szczególnie małe firmy inżynierskie muszą odpowiedzialnie zarządzać swoimi zasobami, a  przepalanie czasu na podróże służbowe jest jedna z barier do rozwoju.  Praca zdalna była do tego roku opcją. Zwłaszcza w społeczeństwie , które ceni sobie bezpośredni kontakt i słynie z gościnności.

Zdolność do zmiany jest miarą inteligencji, a rozwój technologii i łączności, który miał miejsce w ostatnich latach, dostarcza nam możliwości szybkiej adaptacji do nowej rzeczywistości biznesowej. Jednak nawet przy szeroko rozpowszechnionej łączności szerokopasmowej i komórkowej, My Inżynierowie musimy podjąć dodatkowe kroki, aby upewnić się, że używane urządzenia spełniają wymogi cyberbezpieczeństwa i pozwalają na integrację ze środowiskiem przemysłowym. Wszystko po to, aby pchnąć nasz biznes do przodu.

Obecnie, przy „teoretycznym” pokryciu w ponad 98% terytorium Polski zasięgiem 3G i 4G,  praktycznie większość obiektów technicznych w Polsce wyposażanych w urządzenia cyfrowe można serwisować zdalnie! To daje Ci niespotykane możliwości przygotowania nowego modelu generowania przychodu. 

Dźwignią dla klientów mogą być: czas reakcji, elementy predyktywnego UR, takie jak monitorowanie kluczowych parametrów, uaktualnienia w celu zapewnienia polityki cyberbezpieczeństwa, zdalne przeprogramowanie urządzeń.

Elementem wzmocnienia przewagi konkurencyjnej jest obniżenie kosztów podróży na obiekt, które z jednej strony nie gwarantuje spektakularnej wartości dodanej, a dla mnie – jako byłego „serwisanta” – w dłuższym wymiarze czasu jest nużące i mało ambitne. Zresztą redukcja zbędnych kosztów podróży jest wymierną i policzalną oszczędnością, która potrafi skrócić czas zwrotu ROI w tym przypadku. Do tego dochodzą bonusy w postaci szybszego czasu reakcji lub prewencji usterek.

Łatwość skalowania usług serwisowych w modelu zdalnym jest atrakcyjnym strumieniem przychodu dla firm technologicznych, a umożliwia to wykonanie większej ilości operacji i procedur przy zaangażowaniu mniejszej liczby serwisantów lub zbudowania modelu mentor/ekspert w centrali i specjalista/technik/adept na obiekcie.    

A co z cyberbezpieczeństwem?

Zdalna praca rodzi również kolejne pytanie o bezpieczeństwo w świecie „połączonym”, a dokładniej cyberbezpieczeństwo. Jednak obecnie routery są wyposażone w mechanizmy, które pozwalają nam w kontrolowany sposób zabezpieczyć się przed zdecydowaną większością zagrożeń dostępnych w sieci. Zagrożeniem jest bardziej brak świadomości, niewiedza techniczna oraz zaniechanie administratora urządzenia niż jego podatność.   

Do dyspozycji masz cały wachlarz usług takich jak firewall, aktywną ochronę przed DDoS, możliwość połączenia tylko od autoryzowanych adresów MAC, uwierzytelnienia. Wirtualne sieci prywatne dają Ci dodatkowe możliwości, takie jak kompresja danych oraz szyfrowanie połączenia.   

Dodatkowo można w celu podniesienia bezpieczeństwa zastosować „hardware’owy VPN”, który przypomina konfigurację ze wspomnianym ISDN, gdy z dowolnego komputera możesz połączyć się do routera, który ma skonfigurowany VPN i łączy się z drugim routerem na końcu tunelu .

Sprzętowy VPN za pośrednictwem sieci LTE  i prywatnego APN

Jak uruchomić zdalny dostęp?

Skoro już wiesz, jak bezpiecznie zrealizować pracę zdalną oraz masz wypracowany model biznesowy współpracy  z klientem, pozostaje nam trzymać kciuki za rozwój tego typu świadczonych usług. Ale wcześniej musisz stworzyć wirtualne połączenie „punkt-punkt” oraz skonfigurować VPN i umożliwić stworzenie prywatnego tunelu w ramach korzystania z publicznych sieci.

Wraz z rozwojem Twojej działalności może się okazać, że do administrowania masz spory zestaw urządzeń, które umożliwią Ci świadczenie usług w sposób wydajny i bezpieczny. Podstawowym elementem polityki cyberbezpieczeństwa jest uaktualnianie urządzeń, zmiana haseł co zdefiniowany przez procedury okres czasu.

Nie zapominaj o rozwoju systemu i jego administrowaniu.  W przypadku kilku urządzeń rozproszonych geograficznie po różnych lokalizacjach jest to czynność wykonywana przy okazji, jednak w przypadku przekroczenia kilkunastu czy kilkudziesięciu połączeń zdalnych, które masz pod opieką, zarządzanie tymi połączeniami staje się skomplikowane.

Pamiętaj, że w celu optymalizacji nakładów i  czasu pracy przydałaby się platforma do zdalnego zarządzania „flotą” routerów. I tak masz do dyspozycji np. chmurowe rozwiązanie do zdalnego dostępu do routerów. Co ciekawe, nie muszą one posiadać stałego adresu IP, tylko powinny być podłączone do WAN lub GSM . Platformy do zdalnego zarządzania potrafią je odnaleźć „na świecie” i połączyć się z nimi zdalnie. I w ten sposób możesz zdalnie zarządzać siecią urządzeń odpowiedzialnych za zdalny dostęp.  

Zdalne zarządzanie siecią urządzeń odpowiedzialnych za zdalny dostęp

Dzięki temu zaopatrzyłeś/aś się we wszystkie składniki i przepis na zdalnego inżyniera, czyli:

  • model biznesowy nowych usług,
  • urządzenia, które Ci to umożliwiają,
  • zasady cyberbezpieczeństwa,
  • zarys architektury sieci dla urządzeń stałych i mobilnych,
  • w przypadku rozwoju usług – możliwość zastosowania dedykowanej platformy do zdalnego zarządzania flotą routerów.

Autor:

Michał Łopata
Właściciel Mission Critical by ASTOR

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Zadaj pytanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *