• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > System CMMS – jak wdrożyć i skutecznie przeprowadzić cyfryzację działu Utrzymania Ruchu?

Treści

System CMMS – jak wdrożyć i skutecznie przeprowadzić cyfryzację działu Utrzymania Ruchu?

System CMMS
Renata Poreda 2021-10-22

System CMMS – jak wdrożyć i skutecznie przeprowadzić cyfryzację działu Utrzymania Ruchu?

Przed wdrożeniem systemu CMMS często rodzą się rozmaite pytania. Ile czasu i pracy to zajmie? Jakie są koszty całego systemu CMMS? Jakie ceny mają programy CMMS? Śpieszymy z odpowiedziami!

System CMMS – jakie funkcjonalności ma realizować?

Jednym z najważniejszych kroków, które pozwalają osiągać korzyści z wdrożenia systemu CMMS, jest określenie potrzeb zarówno całej firmy, jak i pracowników działu Utrzymania Ruchu.

Warto na tym etapie skorzystać z doświadczenia firmy zajmującej się wdrożeniem – na przykład w formie warsztatów przedwdrożeniowych. Określając swoje potrzeby, nie trzeba wyznaczać od razu wszystkich funkcjonalności końcowych. Ten etap pomoże jednak wstępnie dostosować oprogramowanie przemysłowe, dzięki czemu korzyści z wdrożenia systemu CMMS będą największe.

Wdrożenie systemu CMMS – składniki sukcesu, źródło: ASTOR

Jak długo trwa wdrożenie systemu CMMS?

Sama instalacja systemu zarządzania utrzymaniem ruchu i prace po stronie producenta oprogramowania przemysłowego mogą trwać nawet mniej niż miesiąc. W tym czasie zazwyczaj mieści się import danych otrzymanych od klienta i wprowadzenie małych zmian, dostosowujących rozwiązanie do firmy. Wdrożenie nie kończy się jednak na samej instalacji systemu CMMS.

Na czym w praktyce polega wdrożenie systemu CMMS?

Słownik Języka Polskiego podaje, że „wdrożyć” znaczy: wprowadzić w stan używalności. Przede wszystkim do firmy wprowadzana jest poważna zmiana, którą trzeba odpowiednio zarządzać. W jej skład wchodzą m.in.: reorganizacja pracy i zmiana dotychczasowych zakresów obowiązków pracowników. Jej celem jest zwiększenie efektywności pracy i optymalizacja procesów produkcyjnych.

Korzyści z wdrożenia systemu CMMS, Źródło: dudesolutions

Początek procesu wdrożenia systemu utrzymania ruchu stanowi część techniczno-informatyczna. Warto skorzystać ze szkoleń, aby skutecznie przygotować pracowników do korzystania z systemu CMMS.

Klient powinien zapoznać się z wymaganiami systemowymi przedstawionymi przez dostawcę oprogramowania i dostosować do nich swoją infrastrukturę IT. Firma wdrożeniowa powinna otrzymać dane dostępowe do serwera.

Jeszcze przed wdrożeniem ważne jest przygotowanie danych, które powinny być wprowadzone do systemu w początkowej fazie wdrożenia. Producent poinformuje, w jakiej formie te dane mają być przesłane, np. może to być plik Excel.

W przedsiębiorstwie prace nad wdrożeniem systemu CMMS muszą się rozpocząć jeszcze przed etapem instalacji systemu przez firmę wdrożeniową i mogą trwać jeszcze po jego zakończeniu.

Etapy wdrożenia systemu CMMS, źródło: ASTOR

Przed wdrożeniem systemu CMMS inwestor powinien:

  • przeanalizować potrzeby firmy i oczekiwania wobec systemu,
  • oszacować budżet, jakim firma operuje na cele takiej inwestycji,
  • przygotować pracowników na zmianę,
  • wybrać oprogramowanie CMMS, które najbardziej odpowiada potrzebom przedsiębiorstwa,
  • przeanalizować czas zwrotu z inwestycji.

W trakcie wdrażania systemu CMMS konieczne będą:

  • regularna współpraca z producentem oprogramowania CMMS i dostarczanie danych,
  • weryfikacja wdrożonych funkcjonalności,
  • testowanie systemu.

Po wdrożeniu systemu CMMS pamiętaj o:

  • możliwości kontaktu z producentem i otrzymywania wsparcia technicznego,
  • przeszkoleniu użytkowników systemu,
  • zarządzaniu zmianą.

Ile kosztuje licencja systemu CMMS?

To zależy, jak bardzo rozbudowany system jest potrzebny.

Ważne jest, aby system CMMS zapewniał:

  • funkcjonalności potrzebne z poziomu zarządzania całością działu Utrzymania Ruchu,
  • moduły dla konkretnych pracowników produkcji do zgłaszania usterek,
  • moduły dla służb utrzymania ruchu do przyjmowania zgłoszeń nt. usterek i do zarządzania tymi usterkami.

Każdy z tych obszarów potrzebuje innych funkcjonalności, więc ważne jest rozdzielanie uprawnień dostępowych, edycyjnych i administracyjnych, aby każdy użytkownik miał dostęp jedynie do tych funkcjonalności, z których faktycznie korzysta.

Dodatkowo, warto przeanalizować, czy cena licencji systemu CMMS zawiera w sobie odpowiednie rozwiązania i aplikacje dla produkcji i dla służb UR. U niektórych dostawców systemów CMMS będzie to wliczone w cenę, u innych dodatkowo płatne, dlatego należy wziąć pod uwagę łączną wartość wszystkich licencji.

Czy wdrożenie systemu CMMS generuje dodatkowe koszty?

Poza kosztami licencji i prac po stronie producenta związanych z dostosowaniem i implementacją systemu – ważne jest przygotowanie budżetu na inne potencjalne składowe inwestycji. Należą do nich:

  1. szkolenia pracowników, którzy będą korzystać z systemu utrzymania ruchu,
  2. SLA (z ang. Service Level Agreement), czyli umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług,
  3. gwarancja na system – zazwyczaj trwa ona od 6 do 12 miesięcy; po upływie tego czasu, prace naprawcze można zamówić jedynie posiadając pakiet SLA.
Jednym z etapów wdrożenia CMMS jest przeszkolenie pracowników korzystających z systemu

Wskaźnik ROI – czy wdrożenie systemu CMMS się opłaci?

ROI (z ang. return on investment, czyli zwrot z inwestycji) to wskaźnik rentowności, stosowany w celu zmierzenia efektywności działania przedsiębiorstwa lub inwestycji.

Jedną z firm, która opracowała narzędzie do obliczania zwrotu z inwestycji, jest firma Profesal. Narzędzie daje możliwość wyliczenia wskaźnika ROI w oparciu o czas i koszty pracy pracowników oraz łączny czas awarii, a także koszty związane z zarządzaniem zmianą.

Firma Profesal pomaga także przy analizach SWOT, czyli przy popularnej technice polegającej na podzieleniu zebranych informacji na 4 kategorie: mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia. Profesal dostarcza także porównywarkę systemów CMMS.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o system CMMS

Jakie korzyści przynosi używanie systemu CMMS?

Przede wszystkim, harmonogramowanie konserwacji w systemie CMMS pozwala na zapobieganie uszkodzeniom maszyn i urządzeń w zakładzie, co utrzymuje park maszynowy w dobrej kondycji oraz znacząco zwiększa bezpieczeństwo pracowników. Dzięki mniejszej liczbie przestojów, zmniejszają się także koszty operacyjne.

Czy pracownicy poradzą sobie z obsługą systemu CMMS?

Korzystanie z systemu CMMS Profesal Maintenance jest intuicyjne, ponieważ został on zaprojektowany na wzór programów pakietu Microsoft Office. Firma Profesal prowadzi także szkolenia z użytkowania systemu.

Czy system CMMS sprawdzi się jedynie w dużej firmie?

Wszystkie firmy, nawet małe i średnie przedsiębiorstwa powinny myśleć o zapobieganiu awarii i zmniejszaniu kosztów operacyjnych. W tym celu mogą one korzystać z oprogramowania CMMS do harmonogramowania konserwacji.

Czy system CMMS sprawdzi się tylko w firmach produkcyjnych?

Choć system CMMS jest najczęściej wybierany przez firmy z branży produkcyjnej, to sprawdzi się w każdej firmie, która posiada bogaty park maszynowy i której zależy na zmniejszeniu kosztów wynikających z przestojów i awarii, niedostępności części zamiennych czy nieterminowych przeglądów.

Dodatkowo, jeżeli potrzebne jest przystosowanie do procesu, niektóre systemy, takie jak Profesal Maintenance mają możliwość dostosowania funkcjonalności do potrzeb branży oraz integracji z innymi systemami przemysłowymi.

Autor: Marta Sebastian

Studentka kierunku Inżynieria i Zarządzanie Procesami Przemysłowymi na Akademii Górniczo-Hutniczej oraz zapalony marketingowiec na początku swojej drogi w zawodzie. Praca w firmie Profesal pozwala jej łączyć wiedzę techniczną zdobytą na studiach z pasją, jaką jest marketing i szeroko pojęte Social Media. Stara się podążać za mottem Benjamina Franklina „Albo napisz coś, co warto przeczytać, albo zrób coś, o czym warto pisać”.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

System CMMS Utrzymanie ruchu

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.