JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Nowa jakość analizy danych produkcyjnych

Agregacja i wnikliwa analiza danych produkcyjnych to kluczowy warunek optymalnego zarządzania, realizowany przez znaczną część przedsiębiorstw produkcyjnych. Aktualnie dużym zainteresowaniem cieszy się nowa technologia gromadzenia i przetwarzania danych w ramach bezpiecznych zewnętrznych serwerów, która przekłada się na oszczędność czasu i pieniędzy, bez inwestycji w serwerownie i działy IT. Jednak nadal większość użytkowników woli przechowywać dane na własnych, lokalnych serwerach. Teraz kolejna funkcjonalność łączy te oba rozwiązania – dostęp webowy.

 

Wonderware Historian to serwer bazy danych procesowych, posiadający mechanizmy automatycznego zbierania danych z systemów wizualizacji SCADA, systemów sterowania maszyn i urządzeń, linii produkcyjnych itp. Jego niewątpliwą zaletą jest agregacja danych z rozproszonych systemów, wbudowane mechanizmy kompresji danych oraz możliwość dodawania kolejnych pomiarów w locie, co nie generuje konieczności zatrzymywania procesu gromadzenia danych.

Odpowiednikiem lokalnego Historiana, wykorzystującym innowacyjną usługę Cloud Computing jest Wonderware Online. To rozwiązanie, które umożliwia niezawodne i bezpieczne gromadzenie lokalnych i rozproszonych danych z wielu lokalizacji w chmurze na zdalnym serwerze oraz zapewnia stały dostęp do analizy parametrów produkcyjnych z dowolnego miejsca na świecie, z poziomu urządzeń mobilnych.

W procesach produkcyjnych archiwizowanie danych na lokalnym lub zdalnym serwerze, a następnie ich analiza jest niezbędnym zabiegiem dla podejmowania bardziej świadomych decyzji ogólnofirmowych, dlatego też Historian integruje warstwę produkcyjną z biznesową. Tym samym zapewnia on ciągłą i stabilną rejestrację wszystkich wymaganych parametrów produkcyjnych oraz pozwala na udostępnianie zgromadzonych danych do analiz i raportów.

Prezentacja danych procesowych

Zbieranie i agregacja danych produkcyjnych to tylko pierwszy krok do doskonalenia procesów produkcyjnych, decydująca jest ich szczegółowa analiza. Wonderware Historian Client to zestaw aplikacji przeznaczonych do tworzenia raportów i analiz, w oparciu o dane zgromadzone na serwerach Wonderware Historian. Jego funkcjonalność pozwala na maksymalizację wykorzystania przechowywanych informacji, przyczyniając się do oszczędności czasu pracowników oraz wzrostu wydajności.

Historian Client składa się z komponentów, które na podstawie aktualnych i archiwalnych danych produkcyjnych umożliwiają operatorom, inżynierom i osobom decyzyjnym, szybką wizualizację tego, co dzieje się w trakcie produkcji. Wyróżniamy 5 metod prezentacji:

  • Trend - analiza wartości na wykresach,
  • Workbook – dodatek do programu Microsoft Excel,
  • Report – dodatek do programu Microsoft Word,
  • Query – generowanie zapytań do baz danych SQL,
  • Web Reporting – publikacja danych na stronie WWW.

Najpopularniejszym narzędziem do prezentacji danych przechowywanych w Historian Serverze jest Trend oraz Workbook. Dodatek Trend prezentuje dane na wykresach, co pozwala na proste porównanie informacji w wybranym okresie za pomocą grafiki. Natomiast Workbook to dodatek programowy, który stworzono, aby zachować spójność programową z Microsoft Excel, który w wielu firmach jest podstawowym narzędziem przeznaczonym do obróbki danych. Narzędzie Workbook umożliwia import danych do arkusza kalkulacyjnego w celu stworzenia wykresów, przeprowadzenia analizy statystycznej lub zdefiniowania warunków logicznych na wypadek pojawienia się nieprawidłowości. Co ważniejsze, umożliwia także definiowanie gotowych raportów. Ostatecznie metoda analizy danych może zostać określona indywidualnie przez każdego użytkownika, według jego potrzeb.

Z każdego miejsca, o każdej porze

Wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników przemysłowych baz danych, Wonderware wprowadził do oferty innowacyjne rozwiązanie do analizy i prezentacji danych – Wonderware Historian InSight. To oryginalne narzędzie umożliwia zdalny dostęp przez przeglądarkę internetową do raportów i analiz z każdego miejsca i o każdej porze.

Historian InSight to nowy klient oprogramowania Wonderware Historian, który korzystając wprost z zagregowanych danych historycznych, pozwala tworzyć, zapisywać i udostępniać wybrane treści dla innych pracowników. Bardzo ważną kwestią jest fakt, że narzędzie to jest proste, intuicyjne i nie wymaga od użytkownika żadnej rozległej wiedzy informatycznej. W zupełności wystarczy umiejętność korzystania z przeglądarki internetowej. Wonderware InSight współpracuje z najnowszymi przeglądarkami, kompatybilnymi ze standardem HTML 5, takimi jak: Chrome, Internet Explorer, FireFox, Edge oraz Safari.

Udostępniane dane (np. w postaci linku do portalu lub panelu osadzonego na wewnętrznej stronie internetowej firmy) mogą być prezentowane w sposób graficzny w postaci trendów, wykresów słupkowych lub w postaci tabelarycznej. Tego typu metody prezentacji pozwalają w przejrzysty i ergonomiczny sposób pokazać odbiorcom wszystkie interesujące ich informacje.

Analiza danych w postaci trendu

Analiza danych w postaci trendu

Bardzo ważną funkcjonalnością jest także możliwość tworzenia dashboardów. Użytkownicy na jednym ekranie mają możliwość analizy różnych przygotowanych wcześniej raportów, dzięki czemu łatwiej jest im znaleźć korelację pomiędzy analizowanymi parametrami.

Przykład skonfigurowanego dashboardu

Przykład skonfigurowanego dashboardu

Dodatkowo, Historian InSight pozwala również na wyeksportowanie analizowanych danych do plików *.CSV, dzięki czemu użytkownicy bez problemu mogą takie dane wykorzystać do dalszej obróbki np. w programie Microsoft Excel i usprawnić analizowany proces produkcyjny.


 Czytaj więcej

Kontakt

Maja Jóźwik
Menedżer produktu, ASTOR
tel: 12 424 00 69
e-mail: maja.jozwik@astor.com.pl

Bartosz Letki
Specjalista ds. oprogramowania przemysłowego, ASTOR
tel: 12 424 00 59
e-mail: bartosz.letki@astor.com.pl

Program korzyści

Korzyści ze współpracy z ASTOR to nie tylko zakupione produkty. U nas każdy klient wybiera, jaką wartość dodaną otrzymuje po zakupie. Pamiętaj, że Zyskujesz z ASTOR zawsze, bez odwołania.

Wybierz korzyść dla siebie

Program partnerski

Do Programu zapraszamy firmy integratorskie oraz producentów maszyn.
Współpracuj z nami regularnie i umacniaj wspólną pozycję w branżach przemysłu oraz infrastruktury.

Co zyskam zostając
certyfikowanym partnerem ASTOR?
Sprawdź korzyści »
Zostań partnerem

Kontakt

ASTOR Centrala
ul. Smoleńsk 29
31-112 Kraków

12 428 63 00
12 428 63 00
info@astor.com.pl

Język PL EN
© Copyright 2017 ASTOR. Wszystkie prawa zastrzeżone