Strona główna ASTOR
Automatyka w praktyce

Jak tworzyć oraz konfigurować bazę zmiennych w środowisku Cscape?
Kurs programowania sterowników Horner APG  w środowisku Cscape 10, odc. 3

Kontakt w sprawie artykułu: Mateusz Pytel - 2025-09-08

W trzecim odcinku zaczynamy programowanie w języku drabinkowym. Poznasz typy zmiennych w sterownikach Horner oraz dowiesz się, jak je tworzyć.

Kurs programowania sterowników Horner APG w środowisku Cscape 10

Wprowadzenie i podstawy

1. Jak skonfigurować, podłączyć oraz uruchomić sterownik PLC?
2. Jak tworzyć i edytować projekty w oprogramowaniu Cscape 10?

Programowanie w języku drabinkowym

3. Jak tworzyć oraz konfigurować bazę zmiennych w środowisku Cscape?
4. Jak korzystać ze styków, cewek i bloków operacji arytmetycznych w programie sterującym?
5. Jak odmierzać czas w programie sterującym i jak konfigurować timery?
6. Jak porównywać wartości i wykorzystać wyniki operacji logicznych?
7. Jak zliczać impulsy i konfigurować liczniki?
8. Jak konwertować typy zmiennych i przemieszczać zmienne w programie?
9. Jak sterować wykonywaniem programu logicznego? Instrukcja skoku warunkowego?

Programowanie zintegrowanego panelu HMI

10. Jak budować ekrany operatorskie z obiektami do wizualizacji i zadawania wartości zmiennych?
11. Jak umożliwić nawigację między ekranami operatorskimi oraz jak korzystać z gotowych obiektów graficznych w środowisku Cscape?
12. Jak wizualizować zmienne analogowe oraz jak modyfikować ich wartości przy pomocy obiektów graficznych?
13. Jak korzystać z obiektu menu?
14. Konfiguracja i obsługa alarmów w sterownikach PLC.
15. Trend Graph.

Krok 1: Jakie typy zmiennych wykorzystywane są w środowisku Cscape?

Zmienna to podstawowy element programów sterujących w sterownikach PLC, posiadający cztery podstawowe atrybuty:

  • unikalna nazwa (identyfikator, tag) – służy do identyfikowania zmiennej w programie,
  • unikalny adres referencyjny – umożliwia dostęp do miejsca przechowywania zmiennej w wewnętrznej pamięci sterownika PLC,
  • typ – określa rodzaj przechowywanych w niej danych oraz sposób reprezentacji jej wartości. W zależności od typu, zmienna przechowywana jest w określonym obszarze pamięci sterownika,
  • bieżąca wartość – wartość zmiennej, która może być zmieniana oraz odczytywana w trakcie wykonywania programu

W zależności od typu wartości, jakie zmienna może przyjmować, określany jest jej rodzaj. Sterowniki Horner pozwalają na obsługę następujących typów zmiennych:

1. Zmienne bitowe – służą do opisywania stanów, a ich wartości interpretowane są jako ciągi bitów (każdy bit może przyjmować wartość 0 lub 1).

2. Zmienne rejestrowe – służą do przechowywania wartości liczbowej (np. 123.5) i wykorzystywane do obsługi poszczególnych bloków funkcyjnych; pojedynczy rejestr jest 16-bitowy.

3. Zmienne string – przechowują ciągi znaków ASCII.

Krok 2: Jak zorganizowana jest pamięć w sterownikach Horner?

Zmienne wykorzystywane w programie mogą wykorzystywać poniższe obszary pamięci:

Pamięć odpowiedzialna za rejestrowanie stanów sygnałów wejściowych i wyjściowych zorganizowana jest w następujący sposób:

Krok 3: Jak zarządzać zmiennymi w oprogramowaniu Cscape?

Operacje na zmiennych, takie jak ich dodawanie, usuwanie i edycja, możliwe są w zakładce Home -> View -> Program Variables.

Nowość w dodawaniu zmiennych w Cscape 10

W celu dodania nowej zmiennej rozwiń zakładkę Global Variables, następnie klikając prawym klawiszem myszy na danej zmiennej wybierz Add Variable. Możesz też użyć skrótu klawiszowego Insert.

Następnie w polach Name, Type i Mapping uzupełnij parametry odnoszące się do unikalnej nazwy, typu i adresu zmiennej. Opcjonalnie wykorzystując pole Description możesz podać informację, do czego wykorzystywana będzie tworzona zmienna.

Nowa zmienna pojawia się na liście dostępnych zmiennych w programie.

Dodasz teraz zmienne, które wykorzystasz w programie.

W sposób zaprezentowany powyżej uzupełnij bazę kolejnymi zmiennymi:

Aby usunąć lub zmodyfikować zmienną, zaznacz konkretną pozycję na liście i wybierz przycisk Cut lub Edit.

Czas rozpocząć programowanie w języku drabinkowym

W tym celu w projekcie w zakładce main utwórz pierwszy szczebel kodu. Z paska po lewej stronie wybierz ikonę styku i umieść ją na szarym tle. Obok umieść ikonę cewki.

Elementy drabinki będą omówione w dalszej części kursu, na razie wykorzystamy tylko te dwa na potrzebę stworzenia zmiennych.

Kolejno kliknij dwukrotnie na wybranym elemencie i w oknie edycyjnym podaj nazwę zmiennej. Przypisywanie zmiennych z bazy do wybranych elementów drabinki realizowane jest tą samą drogą. W otwartym oknie, otwierającym się po kliknięciu w element, wpisujemy nazwę, pod którą znajduje się zmienna.

Na potrzeby tworzonego programu do styku normalnie otwartego przypisz zmienną programową o nazwie T_100ms natomiast do cewki przypisz zmienną o nazwie Impuls_100ms.

Zmienna T_100ms o adresie %S004 ustawia wartość 1 co 100 ms, co powoduje przepływ sygnału co kolejne 100 ms i cykliczne zasilanie cewki. Inne zmienne programowe można znaleźć w zakładce Home->View->Program Variables.

Następny odcinek: Jak korzystać ze styków, cewek i bloków operacji arytmetycznych w programie sterującym?

Autor artykułu:


Jacek Dynak

Praktykant ASTOR

Student IV roku kierunku „automatyka i robotyka” na Politechnice Krakowskiej

Newsletter Poradnika Automatyka

Czytaj trendy i inspiracje, podstawy automatyki, automatykę w praktyce

Please wait...

Dziękujemy za zapis do newslettera!

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Zadaj pytanie

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *