Treści
Jak dotrzeć z ofertą do odległych zakątków świata?
Jak dotrzeć z ofertą do odległych zakątków świata?
Przykład firmy ASTOR i stworzonego przez nią robota edukacyjnego Astorino, który trafił do placówki edukacyjnej Unimate Labs w Brazylii pokazuje, jak może rodzić się międzykontynentalna współpraca i jakie korzyści przynosi. Opowiada o niej założyciel Unimate Labs Antonio Beluco.
Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej przekonują się, że dzięki budowaniu relacji z podmiotami na całym świecie można zaistnieć ze swoimi produktami i rozwiązaniami nie tylko na rynkach europejskich, ale nawet na innych kontynentach.
CD Projekt, InPost, Inglot, Solaris, LPP – przybywa polskich przedsiębiorstw, które przenoszą swoją aktywność na zagraniczne rynki. Na mniejszą skalę robi to też – we współpracy z zagranicznymi partnerami – firma ASTOR, twórca robota edukacyjnego Astorino.
Ten 6-osiowy robot to unikatowa polska konstrukcja autorstwa Marka Niewiadomskiego, absolwenta Wydziału Inżynierii i Robotyki AGH w Krakowie. Jest bezpieczny, przyjazny i łatwy w obsłudze. Jest programowany tak, jak roboty Kawasaki Robotics i może być uzupełniany o zewnętrzny osprzęt w celu tworzenia aplikacji typu pick&place, czy symulacji procesów przemysłowych. To rozwiązanie dla szkół średnich, kształcących w zawodzie technik robotyk oraz takich kierunków uczelni technicznych jak automatyka, robotyka czy mechatronika.
Od 2021 Astorino funkcjonuje w polskich placówkach edukacyjnych i jest bardzo dobrze oceniany przez nauczycieli i uczniów. Od pewnego czasu działa także na rynkach zagranicznych. Jest już we Francji, w Niemczech, we Włoszech, w Czechach, na Słowacji, w Rumunii i na Łotwie. Od niedawna ułatwia edukację także na innych kontynentach: w Egipcie, w USA, w Japonii (to historia, którą będziemy chcieli opowiedzieć wkrótce).
Ostatnio Astorino trafił także do Brazylii, do Unimate Labs, instytucji edukacyjnej z miasta Tubarão, która na podstawie wieloletniego doświadczenia w robotyce, wprowadza w życie solidne i kreatywne pomysły szkoleniowe dla inżynierów wielu zawodów i w każdym wieku. Założycielem i właścicielem Unimate Labs jest Antonio Beluco, inżynier robotyki z zawodu i pasji. Beluco zdecydował się na zakup polskiego robota edukacyjnego Astorino ze względu na jego potencjał w realizacji wizji prowadzonej przez niego placówki.
Co ciekawe dowiedział się o istnieniu Astorino za pośrednictwem innego zagranicznego partnera firmy ASTOR, firmy Tiesse Robot z Włoch. Jej przedstawiciel, Stefano Molinari, Export Sales Area Manager, mówi:
„Znamy się od lat. Antonio został przeszkolony w Tiesse Robot we Włoszech i od wielu lat wspiera działania jako inżynier ds. robotów Kawasaki Robotics w Brazylii. Ostatnio wpadł w pomysł, żeby założyć szkołę dla inżynierów robotyków. Przez jakiś czas próbowaliśmy wielu rozwiązań. Gdy pojawił się robot Astorino, wszystko stało się o wiele łatwiejsze. Obecnie Antonio wykorzystuje go w trakcie zajęć dla szkół, uczelni i placówek oświatowych”.
Historia ta pokazuje, że dla polskich firm zaistnienie na zagranicznych rynkach nie jest już nieosiągalnym celem. Wystarczy znaleźć właściwą niszę dla swoich produktów i pielęgnować międzynarodowe kontakty. Po jakimś czasie, z jednej relacji mogą wypączkować kolejne. Z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych.
A oto co Antonio Beluco z Unimate Labs mówi na temat swoich doświadczeń i wyzwań dla Przemysłu 4.0 w zakresie kształcenia inżynierów z wykorzystaniem robotów edukacyjnych.
Joanna Kowalkowska, ASTOR: Czy uważa pan, że edukacja w zakresie robotyki może wejść na wyższy poziom dzięki bezpiecznym robotom edukacyjnym?
AB: Obecnie zdecydowana większość szkół podstawowych korzysta z systemów budowanych z klocków Lego i podobnych zabawkowych robotów do nauki. To fantastyczne narzędzia, które umożliwiają rozpoczęcie podróży w świecie robotyki. Jednak niewiele szkół i uniwersytetów w Brazylii ma roboty przemysłowe do nauki.
Pojawienie się Astorino tworzy połączenie między światem edukacyjnej zabawy i obszarem wiedzy z dziedziny przemysłu, oferując bezpieczną technologię, z modelem ramienia robotycznego podobnego do tych, jakie używane są na liniach produkcyjnych. To znacznie ułatwia naukę i pozwala na zaprezentowanie technologii robotycznych jeszcze młodszym uczniom. Pozwala na stworzenie solidnej bazy wiedzy i przygotowanie nowych profesjonalistów w dziedzinie robotyki.



JK: W jaki sposób robot Astorino pomógł panu uruchomić laboratorium zgodnie z pomysłami i wizją?
AB: Astorino był brakującym elementem projektu Unimate Labs. Jego konfiguracja, tryb programowania i bezpieczeństwo użytkownika były kluczowymi czynnikami decydującymi o jego zastosowaniu w naszym laboratorium. W procesie decyzyjnym podkreślono również możliwość integracji Astorino z innymi urządzeniami, takimi jak Arduino oraz możliwość tworzenia innych akcesoriów poprzez druk 3D.
JK: Jaka jest Pana wizja rozwoju laboratorium? Dla kogo będzie przeznaczone?
AB: Naszym zobowiązaniem jest bycie strategicznym partnerem w edukacji, oferującym specjalistyczne szkolenia i współpracę ze szkołami w celu edukacji osób zdolnych do stawienia czoła wyzwaniom Przemysłu 4.0.
Wierzymy, że robotyka wykracza daleko poza maszyny – jest potężnym narzędziem stymulującym logiczne rozumowanie, kreatywność i pracę zespołową, przygotowującym profesjonalistów przyszłości.
Robot edukacyjny Astorino został zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę ASTOR, polskiego dystrybutora firmy Kawasaki Robotics i partnera Kawasaki Robotics EMEA.
Zapraszamy do zapoznania się z:
Strona internetowa Unimate Labs: https://unimatelabs.com/
Unimate Labs Instagram: https://www.instagram.com/unimatelabs/
Strona internetowa Astorino: www.astorino.com.pl/en