• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Subskrypcja jako model biznesowy – przyszłość przemysłu 4.0?

Treści

Subskrypcja jako model biznesowy – przyszłość przemysłu 4.0?

Model subskrypcyjny
Renata Poreda 2020-03-17

Subskrypcja jako model biznesowy – przyszłość przemysłu 4.0?

Model subskrypcyjny jest bardzo często wskazywany w kontekście zjawiska „disruption”, czyli całkowitej zmiany biznesowych reguł. Nic dziwnego. Tego rodzaju koncepcja umożliwia firmom dotarcie do zupełnie nowych grup klientów (lokalnych i międzynarodowych), jak również daje samym odbiorcom niespotykaną dotąd wygodę w korzystaniu z oprogramowania i narzędzi.

Na czym polega model subskrypcyjny?

Subskrypcja jako model biznesowy jest konstruowana w oparciu o powtarzającą się sprzedaż produktu lub usługi. Oferent zyskuje w ten sposób stały, comiesięczny (lub coroczny) dopływ gotówki. Wzorcowym przykładem, choć ze świata „pozadigitalowego” były np. prenumeraty czasopism. Ba, Jason Pressman na łamach Forbesa zaznacza, że subskrypcja była obecna na rynku już… w XVII wieku! W takim modelu sprzedawano m.in. rzeczone gazety czy mapy.

Ponieważ klient ma możliwość zrezygnowania z usługi po zakończeniu okresu rozliczeniowego (co sprawia, że również odbiorcy tak cenią sobie ten model), kluczowym czynnikiem sukcesu modelu subskrypcyjnego jest utrzymanie klientów (customer retention).

Prenumeraty czasopism były świetnym przykładem pozadigitalowego modelu subskrypcyjnego

Rodzaje modeli subskrypcyjnych

Możemy wyróżnić trzy główne rodzaje modeli subskrypcyjnych, które są wykorzystywane przez przedsiębiorstwa przemysłu 4.0. To SaaS, XaaS oraz gospodarka współdzielenia. Poniżej znajdziecie krótkie wyjaśnienie każdego z nich.

 

1. Model SaaS

SaaS, czyli Software as a Service to najbardziej popularny rodzaj modelu subskrypcyjnego. Jego podstawowym założeniem jest zastąpienie jednorazowej sprzedaży, np. oprogramowania, bieżącym dostępem do usługi.

Klient płaci za nią cyklicznie, w ustalonych okresach rozliczeniowych, otrzymując w zamian stale aktualizowany program. Poza elastycznością płatności, zyskuje on zatem dostęp do bezpiecznego i dostosowanego do bieżących standardów rozwiązania. W świecie przemysłu 4.0 jednym z najciekawszych przykładów tego modelu jest firma Aveva.

Wielu programów nie kupujemy, lecz płacimy za usługę dostępu do nich
 

2. Model XaaS

Model XaaS (X as a Service) poszerza opcję SaaS-ową. Jako usługę traktujemy w nim bowiem wszystko – od oprogramowania, przez pamięć komputerową (system Storage as a Service), pulpit (Desktop as a Service) czy sieć (Network as a Service).

Wówczas odbiorca zyskuje czasowy dostęp do określonego obszaru działalności (jak np. marketingu) czy elementu oprogramowania i hardware’u oferenta (rzeczona pamięć czy pulpit), rozliczając się z nim w identyczny sposób, jak w przypadku modelu SaaS.

 

3. Gospodarka współdzielenia (sharing economy)

Modele związane z sharing economy rewolucjonizują nie tylko przemysł 4.0, ale i współczesną gospodarkę w ogóle. Któż z nas nie miał bowiem okazji skorzystać swego czasu z Airbnb, Ubera czy Taxify?

To właśnie te firmy zyskały najwięcej na rewolucji sharing economy. Bazują one bowiem na szybko rosnącym trendzie „dostępu” do usługi (np. transportowej) zamiast kupowania danego dobra na własność (np. samochodu). Umożliwiają także wykorzystywanie rzadko używanych dóbr, jak np. samochód, który przez znaczną część doby, stoi przecież na parkingu czy w garażu.

Dostęp do usługi staje się cenniejszy niż posiadanie własnego dobra

Jednocześnie gospodarka współdzielenia sama w sobie zawiera kilka istotnych wymiarów modeli biznesowych. Wyróżniono ich aż 5, wskazując na mnogość opcji konstruowania modeli subskrypcyjnych przez organizacje[1]:

  • Technologia – niektóre przedsiębiorstwa wykorzystują technologię jako podstawę swojego działania (np. Uber, bazujący na łączeniu użytkowników), inne zaś jako narzędzie wspierające (np. crowdfunding, w którym transakcje realizowane są offline).
  • Transakcje – sharing economy zakłada zarówno warianty rynkowe, jak i działania zupełnie bezpłatne, przydatne np. w strategiach CSR-owych firm.
  • Wspólne zasoby – tutaj możemy wyróżnić trzy modele – optymalizowanie nowych zasobów (np. car sharing), wykorzystywanie nieużywanych zasobów (np. narzędzi, które nie są już wykorzystywane w działalności danej firmy) oraz wykorzystywanie nieużywanych zapasów (raczej poza przemysłem 4.0 – mogą być to np. ubrania z poprzedniej kolekcji modowej).
  • Model zarządzania – od struktury korporacyjnej aż do firm bazujących w dużej mierze na kapitale podwyższonego ryzyka (venture capital).
  • Typ platformy – B2B, B2C, a także model „koleżeński”, tj. P2P, charakterystyczny np. dla Ubera, Airbnb czy Task Rabbit.

[1] Kohen B. (2016), Making Sense Of The Many Business Models In The Sharing economy, www.fastcompany.com/3058203/making–sense–of–the–many–business–models–in–the–sharing–economy (data dostępu: 18.01.2018)

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Model subskrypcyjny

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.