Treści
Poradnik lidera i inżyniera przemysłu 4.0 #3
Poradnik lidera i inżyniera przemysłu 4.0 #3
Po dwóch edycjach porad na temat celów cyfrowej transformacji, rozwoju talentów i stosowania modeli dojrzałości, gotowości technologicznej, procesów rekrutacyjnych czy podejścia bottom-up do strategii przygotowaliśmy dla Was trzecią część inspiracji dla liderów i inżynierów przemysłu 4.0.
W tym tygodniu, wśród czterech przygotowanych przez nas porad znalazło się miejsce dla work life balance, budowy zaangażowania, współpracy z Klientami oraz tezy, że wszechstronność popłaca.
1. Wszechstronny, wrażliwy i komunikujący się lider
Często stykamy się z określeniem człowiek renesansu. Zazwyczaj jest ono stosowane na wyrost, gdyż naprawdę ciężko dorównać wszechstronnością i zebraniu w jednym aż tylu tak wspaniałych talentów, które przejawiali Alberti czy Leonardo da Vinci.
Niemniej nie zrażając się ani nie onieśmielając skalą benchmarku, lider 4.0 powinien dążyć w do rozwijania w sobie wszechstronności.
Oprócz posiadania i rozwijania, wraz z pędzącym postępem technicznym, kluczowej specjalistycznej wiedzy, współczesność wymaga także kompetencji określanych jako miękkie.
- zaliczają się do nich umiejętności w zakresie nawiązywania i utrzymywania kontaktów z ludźmi, delegowania i organizowania pracy w zespołach, organizacji pracy projektowej.
- ponadto wspaniale, gdy temu wszystkiemu towarzyszy nieskrywany i wytrwały entuzjazm, zaangażowanie i pogoda ducha.
- dodatkowo pożądane jest sprawne poruszanie się w innych obszarach i dziedzinach, aby mieć możliwość rozumienia szerszego kontekstu zdarzeń.
- jednocześnie zdolność techniczna (i także emocjonalna) do sprawnego korzystania ze środków komunikacji i social media,
- umiejętność pracy w zespołach wielokulturowych czy też wirtualnych.
Podsumowując – dobrze jest, gdy pojemne są zarówno nasz horyzonty, jak i kompetencje.
2. Zaangażowany pracownik
Korzyści jakie generuje zaangażowany zespół są wyczuwalne już na poziomie intuicyjnym. Możemy je określić jako emocjonalne zaangażowanie pracowników w organizację i jej cele.
Zaangażowanie to jeden z w wymogów i kluczowych czynników jakości w ramach Lean Manufacturing, gdzie oprócz wprowadzenia systemów, narzędzi, technologii czy też rozwiązań IoT (Internet of things) czy AI (Artificial inteligence), to także nastawienie pracowników pozwala na stały rozwój i optymalizacje procesów.
Zatem organizacje chcące działać w ramach przemysłu 4.0, będą inwestować zarówno w strategie operacyjne, jak i zaangażowania pracowników.
Zaangażowanie bardzo istotnie buduje możliwość głosu i współodpowiedzialności. Gdy pracownicy mogą się wypowiedzieć, są słuchani i mają szansę wyboru sposobu wykonania pracy, to możliwe jest ich przeistoczenie ze zwykłych pracowników najemnych do dostawców wartości.
Niemniej, aby ten proces mógł się w ogóle rozpocząć, konieczny jest współudział liderów. Ci zaś muszą mieć odpowiednie narzędzia i umiejętność oceny poziomu zaangażowania, pomysły na jego utrzymywanie i ciągłe pozytywne motywowanie pracowników. Do tego nie wystarczą najprostsze rozwiązania w postaci ankiety pracowniczej, choć może być to dobry początek.
Przykładowym narzędziem pomocnym w budowaniu zaangażowania pracowników i wzmocnienia transformacji jest monitorowanie luk w zaangażowaniu (gaps in engagent) i wdrożenie ciągłego angażowania (engagement continuum).
3. Blisko Klienta
W dobie przemysłu 4.0 coraz częściej mamy do czynienia z możliwością bardziej bezpośredniego dotarcia do klienta końcowego, poznania jego opinii oraz rozpoznawania jego prawdziwych potrzeb. Wymusza to i jednocześnie daje szansę na takie organizowanie procesów, aby możliwe było chociaż częściowe projektowanie produktu niemalże w trakcie jego zamawiania, wpisując się trend masowego dostosowywania. Obecnie jest to już dość szeroko realizowane na poziomie prototypowania.
Niemniej oczekiwania Klientów stale rosną. Chcą być traktowani w sposób „niemasowy”, a w zamian wyjątkowo, mając wręcz poczucie, że obsługiwani są w możliwie zindywidualizowany sposób.
Oznacza to, że wysoka indywidualizacja produktów końcowych może stać się już niebawem normą – gdzie przykładowo będziemy mieli nasz zamówiony autorski zestaw funkcji w pralce, tokarce czy telefonie.
Wymaga to od lidera i inżyniera umiejętności budowania relacji z Klientami, inicjowania i utrzymywanie dialogu, efektywnego słuchania i rozpoznawania ich potrzeb i rodzących się trendów. Kończąc na przenoszeniu pozyskanej wiedzy na organizację procesów i modeli biznesowych.
Wdrożenie jednak takich rozwiązań, a przede wszystkim efektywne ich podtrzymywanie, to już nieco większe wyzwanie.
4. Work life balance
Biorąc sobie do serca wszystkie zaprezentowane dotychczas wskazówki zapewne okaże się, że przybędzie nam aktywności w pracy, a jej skuteczność i osiągane wyniki mają szanse na poprawę już w średnim terminie.
Jednocześnie może się to wiązać z dłuższym przebywaniem w pracy i większymi wyzwaniami w sferze życia rodzinnego. Wówczas może to prowadzić do negatywnych emocji i pogorszenia relacji z naszymi bliskimi.
Rozwiązaniem, które zwiększa szanse poradzenie sobie z tym wyzwaniem, jest połączenie sfery zawodowej, życia prywatnego, zdrowia, hobby w jeden system, który każdą z tych części traktuje jako ważną i integralną całość naszego życia, a nie przeszkodę lub problem. Pozwoli to poukładać te elementy we współpracującą całość i pomóc nam zachować dobrą formę psychiczną.
Kolejny element tego procesu to próba jasnego sprecyzowania co jest dla nas ważne i jak definiujemy sukces w każdym z tych obszarów. Pozostaje nam tylko upewnić się, że ważne dla nas osoby widzą istotę sukcesu podobnie i… do dzieła.
Na końcu procesu kontrolujmy co jakiś czas, czy nic się nie zmieniło, czy jesteśmy wciąż na właściwej drodze i wdrażajmy work life balance do naszej rzeczywistości.
Źródło:
https://www.strategy-business.com/article/A-Strategists-Guide-to-Industry-4.0?gko=a2260
https://www.ddiworld.com/manufacturing-guide/invest-in-employee-engagement
https://www.hbrp.pl/b/work-life-balance—tu-nie-chodzi-o-rownowage/DQ725mbo?NO_COOKIES=1
Źródła zdjęć: www.pixabay.com