• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Odpowiedzialna, sztuczna inteligencja – wyzwanie dla Przemysłu 4.0?

Treści

Odpowiedzialna, sztuczna inteligencja – wyzwanie dla Przemysłu 4.0?

Przemysł 4.0
Renata Poreda 2020-11-19

Odpowiedzialna, sztuczna inteligencja – wyzwanie dla Przemysłu 4.0?

Wiemy już, że etyka w budowaniu mechanizmów sztucznej inteligencji ma kolosalne znaczenie. Wiemy też, jakich zasad powinno się przestrzegać. Jednak wciąż wyzwaniem jest wcielenie ich w codzienne życie.

Stronnicze algorytmy i inne wyzwania związane z AI

Eksperci już od kilku lat podnoszą alarm i walczą z mitem o nieomylnej sztucznej inteligencji. Ten temat wielokrotnie pojawiał się m. in. na łamach MIT Sloan Management Review. Również Trendwatching.com w swoim raporcie o najważniejszych trendach 2019 wskazywał, że niwelowanie negatywnych skutków działania tzw. biased alghoritms, będzie jednym z kluczowych wyzwań minionego roku.

Tzw. stronnicze algorytmy zawierają ukryte założenia, a w efekcie są szkodliwe i niesprawiedliwe. Najczęściej przytaczanym w mediach przykładem są procesy rekrutacji, które dyskryminują kobiety lub osoby rasy innej niż biała. Wynika to z faktu, iż algorytmy te bazują na danych historycznych, a z nich często wynika, że największe sukcesy w danej organizacji osiągali jak dotąd głównie biali mężczyźni. Podobne problemy mogą dotyczyć też sytuacji takich jak decyzje kredytowe, obliczanie składki ubezpieczenia czy oceny pracownicze.

Dziś jesteśmy u progu roku 2021. Czy coś się zmieniło w tym obszarze? Wg badań przeprowadzonych przez grupę ekspertów, zajmujących się odpowiedzialną sztuczną inteligencją, wynika, że obecnie firmy produkcyjne będące liderami w tym obszarze, mierzą się z wyzwaniem wdrożenia ustanowionych już etycznych zasad tworzenia AI.

Odpowiedzialna sztuczna inteligencja – stan na dziś

Analiza kodeksów etycznych organizacji, których celem jest tworzenie rozwiązań AI w duchu odpowiedzialności, wskazuje na 5 głównych obszarów-wyzwań w tym temacie. Są to:

  • transparentność,
  • sprawiedliwość i równe traktowanie,
  • brak szkodliwych skutków ubocznych działania AI,
  • odpowiedzialność,
  • prywatność.

Z pewnością można cieszyć się z faktu, że co do ogólnych zasad leżących u podstaw odpowiedzialnej sztucznej inteligencji panuje zgoda. Jednak pytaniem numer jeden na dziś jest: jak wdrożyć je w życie? Z wywiadów przeprowadzonych z osobami odpowiedzialnymi za ten obszar w wielu firmach z różnych branż (od inżynierów AI i data scientists, przez prawników po psychologów organizacji) wynika, że jest to poważne i niełatwe wyzwanie.

Aktualnym problemem jest reaktywność wielu firm produkcyjnych. Oznacza to, że na potencjalne ryzyka odpowiada się nie z wyprzedzeniem, a dopiero wtedy, kiedy wystąpią lub w odpowiedzi na zewnętrzną presję – np. związaną z kryzysem medialnym czy uszczerbkiem na reputacji.

Ta reaktywność jest też mocno powiązana z innym problemem – brakiem pomiarów w zakresie skutecznego wdrożenia zasad odpowiedzialnej sztucznej inteligencji w fabrykach. Bez procesów monitorowania i oceny, odpowiedź na pytanie, na ile owe zasady udało się zaimplementować w przypadku konkretnego algorytmu, jest po prostu niemożliwa. I zwykle okazuje się to dopiero wtedy, kiedy mleko jest już rozlane.

Problemem wielu przedsiębiorstw jest brak pomiarów w zakresie skutecznego wdrożenia zasad odpowiedzialnej sztucznej inteligencji w fabrykach

Wyzwania jutra i droga do celu

Mimo tych wszystkich trudności, osoby, które wzięły udział w badaniu, w przyszłość patrzą raczej z optymizmem. W firmach produkcyjnych wdrażane są pierwsze procesy, które służyć mają zarządzaniu ryzykiem związanym z etycznością działań i komunikacją wewnętrzną w tym zakresie. Rośnie też liczba inicjatyw edukacyjnych na temat odpowiedzialności sztucznej inteligencji.

Z pewnością to jednak dopiero początek drogi. Pojawiają się choćby takie pytania, w jaki sposób powiązać kwestie odpowiedzialności z indywidualną oceną pracowników, tym bardziej, że w obszar ten zaangażowanych jest coraz więcej funkcji – od programistów, przez HR po marketing.

Głównym celem na dziś jest osiągnięcie takiego stanu, w którym na problemy się nie tylko reaguje, ale przewiduje je z wyprzedzeniem. I właśnie temu mają służyć wdrażane procesy, komunikacja oraz transparentność. Nie mniejsze znaczenie mają pomiary, w tym między innymi powiązanie wskaźników przypisanych zarówno konkretnym produktom, jak i pracownikom. Przede wszystkim jednak zmiany muszą dotyczyć kultury organizacyjnej firmy produkcyjnej, w której wszyscy członkowie zespołu wiedzą, że zgłaszanie problemów czy wątpliwości natury etycznej jest zachowaniem pożądanym, a także znają sposób postępowania w takich sytuacjach.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Przemysł 4.0 Sztuczna inteligencja Trendy

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.