• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Jak wygląda rynek inwestycji w robotyzację w Polsce? #1/4

Treści

Jak wygląda rynek inwestycji w robotyzację w Polsce? #1/4

Finansowanie inwestycji
Joanna Kowalkowska 2021-05-26

Jak wygląda rynek inwestycji w robotyzację w Polsce? #1/4

Polskie firmy zmieniają paradygmat myślenia – przestają widzieć sens biznesowy w budowaniu konkurencyjności na taniej sile roboczej, chcą konkurować w oparciu o nowoczesną produkcję. Jeśli porównać polskie i niemieckie firmy o takim samym profilu działalności i wielkości, łatwo zgadnąć, które w większym stopniu zrobotyzowały procesy produkcyjne i przystosowały się do dynamicznych wymagań rynku. O tym, w pierwszym odcinku wideocyklu „Robotyzuj z ASTOR”, opowiada Andrzej Garbacki, Członek Zarządu ASTOR, dyrektor ds. robotyzacji.

Europa jest drugim pod względem ilości sprzedawanych robotów kontynentem – przypada na nią 17% światowej sprzedaży. W 2017 roku sprzedało się ich 66.000, co oznacza 19% wzrost w porównaniu do roku 2007.

Wśród krajów europejskich najwyższą pozycję zajmują Niemcy, które znalazły się na piątym miejscu z wynikiem 21.400 robotów. Polska znalazła się w tym zestawieniu na dwudziestej pierwszej pozycji. Pod względem gęstości robotyzacji wyprzedzają nas globalni liderzy, ale też bliscy sąsiedzi – Węgry, Słowacja i Czechy.

Andrzej Garbacki, Członek Zarządu, dyrektor ds. robotyzacji w ASTOR wskazuje, na co warto zwrócić szczególną uwagę, by pozostać konkurencyjnym na polskim rynku.

#robotyzuj_z_ASTOR

W niemieckich firmach decyzje o dynamicznej robotyzacji zapadały w odpowiednim czasie, z uwzględnieniem warunków mikrootoczenia, ale przede wszystkim konkurencji z rynków zagranicznych. Konkurując z niemieckimi dostawcami o zagraniczne kontrakty, polskie firmy często przegrywają, bo jednostkowy koszt wytworzenia produktu jest u nas zbyt wysoki.

Tymczasem inteligentna robotyzacja procesów produkcyjnych zapewnia powtarzalną jakość produktów w zależności od wymagań kontraktu oraz przyspiesza czas wprowadzenia produktu na rynek (tzw. time-to-market) – finalnie wpływa to na znaczne podniesienie konkurencyjności oferty. W przypadku brak siły roboczej, robotyzacja i inteligentna mechanizacja produkcji zapewnia jej ciągłość. 

3 czynniki sukcesu robotyzacji wg ASTOR

1. Ustal cel – uwspólnij go ze wszystkimi zespołami zaangażowanymi w robotyzację,

2. Stwórz harmonogram i opisz szczegółowo zakres projektu,

3. Zweryfikuj kompetencje, odpowiedzialności i zakresy działania zespołów realizujących projekt.

Nowe linie technologiczne obsługują produkty przez zaledwie kilka lat, po czym następuje reorganizacja produkcji. Cykl życia produktu jest coraz krótszy. Dzieje się tak z powodu zmian trendów rynkowych, ulepszania produktów, wymogów środowiskowych czy działań marketingowych związanych ze zmianą opakowań. Utrzymanie ciągłości produkcji w takich warunkach wymaga zwiększenia elastyczności. To jedna z korzyści, które daje robotyzacja.


Chcesz wiedzieć więcej? Wesprzyj się wiedzą i doświadczeniem zarówno ekspertów biznesowych, jak i specjalistów w zakresie robotyki i innych dziedzin wspierających tworzenie stanowisk zrobotyzowanych. Skontaktuj się z nami!

Wkrótce drugi film z cyklu „Robotyzuj z ASTOR”, w którym Andrzej Garbacki opowie o planowaniu inwestycji w robotyzację .


Kontakt:
Wojciech Trojniar
Menedżer ds. robotyzacji
tel. +48 12 306 73 42
e-mail: wojciech.trojniar@astor.com.pl
ASTOR Robotics Center


Nagranie zrealizowaliśmy w showroomie Fabryki Przyszłości hub4industry, który powstał dzięki współpracy Krakowskiego Parku Technologicznego, ASTOR oraz T-mobile, zlokalizowanym w ASTOR Robotics Center w Krakowie.


Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Joanna Kowalkowska

Menedżer produktu: robota edukacyjnego Astorino oraz redaktor, autor i korektor tekstów. Od 13 lat w marketingu branży przemysłowej. Przez 10 lat była redaktorem naczelnym Biuletynu Automatyki ASTOR. Współautor i redaktor wielu artykułów typu case study, informacji prasowych, scenariuszy do filmów typu case study, treści folderów firmowych i postów do mediów społecznościowych. Koordynator content marketingu robotyki przemysłowej i edukacyjnej w ASTOR. Wielbicielka nauki języków obcych, ze szczególnym uwzględnieniem gramatyki, ortografii i etymologii.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
jko@astor.com.pl

TAGI:

Finansowanie inwestycji Robotyzacja

Czytaj więcej

Analiza danych

Dane w formie graficznej kluczem do zarządzania fabryką

Marcin Ruta 2025-08-29

W świecie przemysłu, gdzie każda decyzja może oznaczać tysiące złotych…

Czytaj więcej
Cyberbezpieczeństwo

Dyrektywa NIS2. Cyberbezpieczeństwo systemów automatyki przemysłowej

Piotr Adamczyk 2025-08-27

Systemy automatyki przemysłowej to fundament nowoczesnej produkcji, ale postępująca cyfryzacja sprawia, że są one…

Czytaj więcej
Transformacja cyfrowa

Dig.IT – jak przyspieszyć cyfryzację i nie zbankrutować

Piotr Wilk 2025-08-21

Nowy program wspomagający cyfryzację małych i średnich przedsiębiorstw pozwala pozyskać nawet 850 tys. złotych.…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.