• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Jak planować inwestycję w robotyzację? #2/4

Treści

Jak planować inwestycję w robotyzację? #2/4

Robotyzacja
Joanna Kowalkowska 2021-06-02

Jak planować inwestycję w robotyzację? #2/4

Robotyzacja procesów produkcyjnych przestała być jedynie trendem rynkowym, stała się koniecznością w niepewnych czasach pandemii. Mimo wszystko decyzja o inwestycji w robotyzację powinna mieć konkretne przesłanki, jasno określone cele i rzetelne uzasadnienie biznesowe. O tym, w drugim odcinku wideocyklu „Robotyzuj z ASTOR”, opowiada Andrzej Garbacki, Członek Zarządu ASTOR, dyrektor ds. robotyzacji.

O ile podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstwa czy uniezależnienie się od zmienności okresu pandemii może stanowić dobrą przesłankę do uruchomienia projektu robotyzacji, precyzyjny cel i odpowiedni dobór zespołów do realizacji tego celu pozwoli zaplanować realizację tego projektu w sposób, który zagwarantuje sukces.
Andrzej Garbacki, Członek Zarządu, dyrektor ds. robotyzacji w ASTOR radzi na co warto zwrócić szczególną uwagę przy planowaniu inwestycji w robotyzację:

Doświadczenie rynkowe dostawców robotyki wskazuje, że robotyzacja procesów produkcyjnych i logistycznych może zapewnić realizację:

  • planowanego wolumenu sprzedaży,
  • zwiększenia jakości produktu,
  • większej wydajność linii produkcyjnej,
  • minimalizacji strat materiałów, oszczędności kosztów wynikających z przestojów.

Co więcej, robotyzacja procesu pozwala na szybki zwrot z inwestycji zarówno w stanowisko, jak i linię produkcyjną. Określenie celu przez zarząd jest zatem kluczowe na początku procesu inwestycji. Następnie cel warto uwspólnić z zespołami, które będą projektowały i wdrażały stanowisko zrobotyzowane. Pozwoli to uniknąć 6 podstawowych błędów, wynikających z nieprzemyślanego przygotowania projektu.

5 RAD NA START: jak planować inwestycję w robotyzację?

  1. Określ cel dla inwestycji w stanowisko zrobotyzowane.
  2. Uwspólnij cel z interesariuszami projektu – zespołami, które mają współtworzyć gniazdo produkcyjne i zapewnić realizację celu. Policz zwrot z inwestycji.
  3. Zaplanuj realizację projektu w czasie – stwórz harmonogram uwzględniający różne czasy dostaw i montażu komponentów stanowiska zrobotyzowanego.
  4. Uwzględnij w harmonogramie indywidualną specyfikę stanowiska zrobotyzowanego oraz przeszkolenie zespołów zaangażowanych w projekt.
  5. Zaplanuj cykliczny serwis i regularne przeglądy podobnie jak dla swojego samochodu

Rozszerzona analiza rentowności projektu robotyzacji powinna uwzględniać koncepcję całkowitego kosztu posiadania . Wskazuje ona łączny koszt instalowania, użytkowania, utrzymywania i pozbycia się aktywów firmy na przestrzeni danego okresu. Obejmuje zatem koszty dotyczące samej inwestycji (CapEx), koszty operacyjne (OpEx), a także zewnętrzne koszty i korzyści, które generuje inwestycja.


Chcesz wiedzieć więcej? Wesprzyj się wiedzą i doświadczeniem zarówno ekspertów biznesowych, jak i specjalistów w zakresie robotyki i innych dziedzin wspierających tworzenie stanowisk zrobotyzowanych. Skontaktuj się z nami!


Kontakt:
Wojciech Trojniar
Menedżer ds. robotyzacji
tel.: +48 12 306 73 42
e-mail: wojciech.trojniar@astor.com.pl
ASTOR Robotics Center


Nagranie zrealizowaliśmy w showroomie Fabryki Przyszłości hub4industry, który powstał dzięki współpracy Krakowskiego Parku Technologicznego, ASTOR oraz T-mobile, zlokalizowanym w ASTOR Robotics Center w Krakowie. T

 

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Joanna Kowalkowska

Menedżer produktu: robota edukacyjnego Astorino oraz redaktor, autor i korektor tekstów. Od 13 lat w marketingu branży przemysłowej. Przez 10 lat była redaktorem naczelnym Biuletynu Automatyki ASTOR. Współautor i redaktor wielu artykułów typu case study, informacji prasowych, scenariuszy do filmów typu case study, treści folderów firmowych i postów do mediów społecznościowych. Koordynator content marketingu robotyki przemysłowej i edukacyjnej w ASTOR. Wielbicielka nauki języków obcych, ze szczególnym uwzględnieniem gramatyki, ortografii i etymologii.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
jko@astor.com.pl

TAGI:

Robotyzacja

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.