• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Belgijskie fabryki przyszłości – kierunek rozwoju dla innych krajów?

Belgijskie fabryki przyszłości – kierunek rozwoju dla innych krajów?

Przemysł 4.0
Renata Poreda 2019-11-26

Belgijskie fabryki przyszłości – kierunek rozwoju dla innych krajów?

W ciągu ostatnich 5 lat aż 32 belgijskie fabryki, m.in. takich firm jak Continental, Newtec, Rousselot czy Duracell zostało nagrodzonych prestiżowym tytułem „fabryk przyszłości”. Jakie są źródła tak dynamicznego rozwoju przemysłu 4.0 na terenie krajów Beneluxu i dlaczego powinniśmy wziąć z nich przykład?

Fabryka przyszłości – nagroda czy wzór dla każdej firmy produkcyjnej

Factories of the Future to coroczny konkurs, w ramach którego eksperci firmy Agoria metodą Made Different wyłaniają najbardziej innowacyjne fabryki. W swoje działania wdrażają reguły przemysłu 4.0. Firmy te doceniane są m.in. za:

  • Wysokiej klasy materiały używane do produkcji
  • Bazowanie na gospodarce cyrkularnej
  • Wysokiej jakości technologię
  • Sprawność operacyjną
  • Humanocentryzm i przekonanie, że „liczą się ludzie”
  • Tworzenie spersonalizowanych produktów i usług, przy jednoczesnej optymalizacji procesów

Warto zauważyć zatem, że hasło „fabryka przyszłości” to nie tylko prestiżowy tytuł. To przede wszystkim filozofia działania, która powinna przyświecać każdej organizacji, chcącej osiągnąć sukces w przemyśle 4.0.

Twórcza destrukcja

Wspomniane we wstępie belgijskie fabryki stanowią wzór dla innych, nie tylko europejskich, krajów. Aż 32 nagrody „Factory of the Future” są, z jednej strony, wynikiem blisko 850 milionów euro inwestycji poczynionych na przestrzeni lat 2012-2018, a z drugiej, przyczynkiem do zwiększenia zatrudnienia w sektorze produkcyjnym – aż o 15%.

Droga belgijskich firm do tak okazałych wyników jest oparta w dużej mierze na otwartości na zmiany i zdolności szybkiego „redefiniowania” aktywności – zarówno na poziomie planowania, jak i operacji. Sprzyja temu wdrażanie koncepcji związanych z zarządzaniem zmianą, bazujących na współpracy między pionem strategicznym a pracownikami oraz klarownej, opartej na akcentowaniu korzyści ze zmian, komunikacji.

Belgijskie fabryki przyszłości zakładają ponadto transformację z „kompleksowych organizacji i prostych działań” w „prostą organizację i kompleksowe działania”. Pozwala to firmom na kontrolę poszczególnych aktywności na każdym możliwym poziomie – również stricte operacyjnym. Idea ta zakłada również integrację poszczególnych zadań w fabryce i budowanie flow. Wszystko w imię uproszczenia aktywności, a następnie ich zdigitalizowania w celu podniesienia efektywności działań.

Dużym wsparciem w tym obszarze są narzędzia i rozwiązania, których głównym celem jest właśnie uproszczenie i optymalizacja procesów zachodzących w firmie (od planowania, przez produkcję, aż po logistykę). Warto wymienić w tym kontekście choćby koncepcję lean manufacturing (zakładającą standaryzację procesów i redukowanie strat) czy też Quick Response Manufacturing (QRM).

Inicjatywa ADMA

Narzędziem wspierającym firmy w upraszczaniu i standaryzacji procesów jest inicjatywa ADMA. Pełni ona rolę centrum pomocy dla organizacji, które planują wdrożyć w swoje działania założenia „fabryk przyszłości”.

W jaki sposób funkcjonuje? Proces ADMA rozpoczyna się od audytu firmy. Pozwala on wskazać potencjalne problemy na drodze do zdigitalizowania działań organizacji (przy założeniu wspomnianego wcześniej uproszczenia procesów). W kolejnym kroku ADMA wskazuje szczegółowy plan transformacji w wybranych obszarach. W ostatnim etapie następuje natomiast analiza i identyfikacja potencjalnych rozwiązań, które pozwolą przeprowadzić transformację cyfrową firmy na poziomie operacyjnym.

Koncepcje i narzędzia takie jak ADMA dają organizacjom szansę na niezwykle efektywne działania w obrębie standaryzowania procesów i digitalizowania codziennych aktywności. W połączeniu z ideą lean manufacturing czy Quick Response Manufacturing mogą stanowić niezwykle istotny czynnik na drodze do bezproblemowej transformacji ze „współczesnej fabryki” w „fabrykę przyszłości”. Rynek belgijski, na którym ADMA jest stosowana na szczególnie dużą skalę pokazuje, że warto implementować tego rodzaju rozwiązania i zyskiwać benefity w postaci sprawnie funkcjonującej, efektywnej organizacji.

Źródła zdjęć:

https://unsplash.com/photos/EIhQFo8kBbw

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Przemysł 4.0 Trendy

Czytaj więcej

Oprogramowanie

Jak wybrać system informatyczny z myślą o przyszłym rozwoju przedsiębiorstwa

Marcin Staniszewski, Dominik Iwicki 2025-06-02

Zbudowanie rozwiązania nastawionego na rozwój wymaga ścisłej współpracy w trójkącie…

Czytaj więcej
Przemysł 4.0

Jak chronić finanse firmy w niepewnych czasach

Paweł Górecki 2025-05-30

Nowy numer magazynu “Biznes i Produkcja” już dostępny.

Czytaj więcej
Cyberbezpieczeństwo

Finansowe wsparcie dla infrastruktury krytycznej

Piotr Wilk 2025-05-23

Jak pozyskać grant i sprawić, by wodociągi, którymi zarządzasz, były skutecznie chronione przed cyberzagrożeniami.

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.