9 trendów technologicznych na rok 2021 – wskazówki dla firm produkcyjnych

W 2021 roku wszystko będzie toczyć się wokół człowieka, uniezależnienia od fizycznej lokalizacji oraz elastyczności biznesów – przewiduje Gartner, jedna za największych na świecie firm badawczo-konsultingowych.

Wydawałoby się, że nieprzewidywalność związana z sytuacją pandemiczną utrudni prognozowanie głównych kierunków zmian w nadchodzącym roku. A jednak Gartner podjął się tego zadania i – jak co roku – zaprezentował kluczowe trendy technologiczne na rok 2021.

Jest ich 9 i zostały one pogrupowane w 3 duże obszary tematyczne. Są to:

  1. Człowiek w centrum
  2. Uniezależnienie od miejsca
  3. Elastyczność biznesu

Brzmi intrygująco? Specjalnie dla Was postaramy się poniżej skrótowo omówić wszystkie wskazane przez ekspertów z Gartnera trendy.

Człowiek w centrum uwagi

Pandemia zmieniła styl pracy firm produkcyjnych i życie wielu ludzi. Proces ten cały czas trwa, a ludzie ci wciąż potrzebują wsparcia technologicznego, by radzić sobie z zaistniałą sytuacją.

Czowiek powinien być w centrum całego przedsiębiorstwa

To sprawia, że w roku 2021 szczególnie rozwijać się będą następujące kierunki:

1. IoB – Internet of Behaviors

Najprościej rzecz ujmując, chodzi o wykorzystanie danych na rzecz zmiany ludzkich zachowań. Doświadczyliśmy tego w ubiegłym roku, wykorzystując np. monitoring dla sprawdzenia, czy pracownicy noszą maseczki, myją i dezynfekują ręce itp. Dzięki temu wiele firm produkcyjnych dostrzegło potencjał tej technologii w innych obszarach, takich jak choćby śledzenie zachowań pracowników w procesie produkcyjnym czy zbieranie tego typu danych o konsumentach. Oczywiście jest to temat mocno związany z dylematami o charakterze etycznym, niemniej należy tę kwestię potraktować jako dodatkowe wyzwanie – zapoczątkowane zmiany będą najprawdopodobniej trudne do zatrzymania.

2. Doświadczenie totalne   

„Totalne doświadczenie” łączy doświadczenia klientów, użytkowników i pracowników przedsiębiorstwa. Celem jest poprawa wyników w miejscu, w którym wszystkie te elementy się krzyżują. Ścisłe powiązanie wszystkich tych doświadczeń – w przeciwieństwie do indywidualnego ulepszania każdego z osobna – może wyróżnić firmę produkcyjną na tle konkurencji w sposób trudny do skopiowania, dając trwałą przewagę konkurencyjną. Rozwój w duchu tego trendu pozwala też organizacjom czerpać korzyści z sytuacji pandemicznej, poprzez udoskonalenie i łączenie doświadczeń ludzi pracujących zdalnie, klientów mobilnych czy też klientów rozproszonych.

3. Technologie na rzecz zwiększenia prywatności

Ten trend mieści w sobie rozwój trzech technologii. Po pierwsze – związanych z budowaniem bezpiecznego środowiska, w którym wrażliwe dane (tak istotne dla przemysłu 4.0!) mogą być przetwarzane lub analizowane. Po drugie – to rozwój technologii związanych z przetwarzaniem i analizą danych w sposób zdecentralizowany. Wreszcie po trzecie – na znaczeniu zyskają także systemy szyfrowania danych i algorytmów.

Prywatność i bezpieczeństwo danych nieustannie zyskuje na znaczeniu

Rozwój w duchu tego trendu umożliwia organizacjom bezpieczną współpracę z klientami, partnerami, dostawcami czy nawet konkurentami bez poświęcania poufności. To podejście zostało wypracowane specjalnie z myślą o rosnącej potrzebie udostępniania danych przy zachowaniu prywatności i bezpieczeństwa.

Działamy, gdziekolwiek jesteśmy

COVID-19 rozproszył w 2020 roku ekosystemy organizacyjne. Pracownicy, także firm produkcyjnych, zaczęli pracować zdalnie, a wiele procesów przeniosło się całkowicie do świata online. Jednak pełna niezależność od lokalizacji wymaga zmiany technologii w celu obsługi tej nowej wersji biznesu.

4. Chmura rozproszona zamiast chmury publicznej

Chmura rozproszona to miejsce, w którym usługi są dystrybuowane do różnych fizycznych lokalizacji, ale za działanie, nadzór i ewolucję odpowiada dostawca chmury publicznej. Według Gartnera jest to przyszłość tej technologii, umożliwia ona bowiem organizacjom lepsze dostosowanie się do lokalnych warunków: zmniejsza opóźnienia oraz koszty, a także pomaga dostosować się do lokalnych przepisów, np. tak, aby dane pozostawały w określonym obszarze geograficznym. Jednocześnie organizacje nadal korzystają z chmury publicznej i nie muszą zarządzać własną chmurą prywatną, co mogłoby być kosztowne i złożone.

5. Operacje z dowolnego miejsca

Taki model operacyjny będzie miał kluczowe znaczenie dla pomyślnego wyjścia firm produkcyjnych z kryzysu związanego z COVID-19. Umożliwia on dostęp do biznesu w dowolnym miejscu – tam, gdzie klienci, pracodawcy i partnerzy biznesowi działają fizycznie lub poprzez dostęp zdalny. W praktyce oznacza to postępującą cyfryzację i postępujący rozwój procesów zdalnych. Nie oznacza to rezygnacji przestrzeni fizycznej, ale ona również powinna być cyfrowo ulepszana, np. poprzez umożliwienie bezkontaktowej płatności w sklepie fizycznym.

Ostatnie miesiące spopularyzowały pracę zdalną i wykonywanie obowiązków zawodowych z dowolnego miejsca

6. Sieć bezpieczeństwa cybernetycznego

Sieć bezpieczeństwa cybernetycznego to rozproszone podejście architektoniczne służące uzyskaniu skalowalnej, elastycznej i niezawodnej kontroli cyberbezpieczeństwa – kluczowego aspektu przemysłu 4.0. Wiele zasobów istnieje obecnie poza tradycyjnym obszarem zabezpieczeń. Siatka cyberbezpieczeństwa pozwala natomiast na zdefiniowanie granicy bezpieczeństwa wokół tożsamości osoby lub rzeczy. Umożliwia bardziej modułowe i responsywne podejście do bezpieczeństwa. Ponieważ ochrona obwodowa traci znaczenie, podejście do bezpieczeństwa jako do „miasta otoczonego murami” musi ewoluować zgodnie z aktualnymi potrzebami.

Elastyczność jako nasza tarcza ochronna

Zmienność i niepewność są na stałe wpisane w nasz świat i środowisko biznesowe. A to oznacza, że najlepiej będą radzić sobie organizacje, które wykazują się najwyższą elastycznością i adaptacyjnością.

7. Inteligentna kompozycja biznesu

Inteligentny biznes to taki, który można dostosowywać do aktualnej sytuacji. Firmy produkcyjne muszą być sprawne i podejmować szybkie decyzje biznesowe. Aby to osiągnąć, konieczny jest lepszy dostęp do informacji. Przedsiębiorstwa muszą mieć też lepszy wgląd w dane i móc przewidywać konsekwencje swych decyzji. W szybkim reagowaniu pomaga też autonomia i demokratyzacja organizacji: umożliwia to bowiem częściom przedsiębiorstw szybką reakcję i chroni przez ugrzęźnięciem w nieefektywnych procesach.

8. Inżynieria AI

Solidna strategia rozwoju sztucznej inteligencji powinna ułatwiać wydajność, skalowalność i niezawodność modeli sztucznej inteligencji – tak aby firmy produkcyjne mogły w pełni czerpać z takich inwestycji. Inżynieria AI proponuje ścieżkę, dzięki której sztuczna inteligencja jest częścią głównego procesu DevOps, a nie tylko elementem wyspecjalizowanych i izolowanych projektów. To pozwala łączyć różne dyscypliny i łatwiej dostrzec wartość, jaką chcemy uzyskać dla organizacji dzięki kombinacji wielu technik sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja pozwala usprawnić niektóre działania

9. Hiperautomatyzacja

Hiperautomatyzacja to koncepcja, która mówi, że ​​wszystko, co można zautomatyzować w organizacji, powinno zostać zautomatyzowane. Trend ten jest szczególnie silny w organizacjach, gdzie wciąż dominują stare, nieusprawnione i kosztowne procesy. Wiele przedsiębiorstw posiada swego rodzaju „mozaikę” technologii, które nie są ani oszczędne, ani zoptymalizowane, ani ze sobą zintegrowane. Tymczasem organizacje, które nie koncentrują się na wydajności, skuteczności i elastyczności biznesowej, pozostaną w tyle.

<p>Udostępnij</p>Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin

Opublikuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *