• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Jak zbudować fabrykę odporną na biznesowe turbulencje?

Treści

Jak zbudować fabrykę odporną na biznesowe turbulencje?

Trendy
Renata Poreda 2020-06-02

Jak zbudować fabrykę odporną na biznesowe turbulencje?

Chińskie powiedzenie „obyś żył w ciekawych czasach”, będące w rzeczywistości ironicznym życzeniem niespokojnych chwil, znakomicie wpisuje się w obecny krajobraz biznesowy. Dynamiczny rozwój technologii, nadchodzący kryzys gospodarczy i ogólna niepewność sprawiają, że świat przemysłu nie może ani na chwilę stracić czujności. Przy tak dużym tempie zmian w otoczeniu, chwila nieuwagi może bowiem kosztować znacznie więcej niż kiedykolwiek. Jak zatem stworzyć fabrykę, która będzie możliwie jak najbardziej odporna na wszelkie biznesowe turbulencje?

Po pierwsze – planujmy ostrożnie

Aby zobrazować, z jak trudnym i zmiennym środowiskiem mamy dziś do czynienia, pokusimy się o pewien przykład. Podczas Kongresu MIT Sloan w 2019 roku definiowaliśmy przemysł 4.0 jako składową kilku elementów, z których jeden stanowiła „rewolucyjna poprawa KPI”. Jak wówczas określaliśmy rewolucyjny wzrost wskaźników? Jako +20%, +30%, +50% bądź też, w organizacjach rozwijających się wykładniczo – wzrost aż o 1000%.

Dziś natomiast, stojąc przed podobnym zadaniem, definiujemy „rewolucyjną poprawę KPI” jako… wyrównanie naszych biznesowych rezultatów sprzed roku. Fakt ten pokazuje, w jak ekstremalnych warunkach funkcjonuje współczesny przemysł. Uzmysławiając jednocześnie, że w tak zmiennym i niepewnym otoczeniu, stawianie sobie biznesowej poprzeczki powinno być czynione ze szczególną ostrożnością – tak, aby założony wynik, pomimo pandemii koronawirusa i nadchodzącego kryzysu, był wciąż osiągalny.

Obecna sytuacja jest bardzo ciężka także w świecie biznesu.

3 Pryncypia przemysłu 4.0

Dynamiczne zmiany w otoczeniu biznesowym fabryki sprawiają, że planując dziś strategię przedsiębiorstwa decydujemy tak naprawdę, czy za 2-3 lata stanie się ono efektywną, „ztechnologizowaną” maszyną, czy też pustym obiektem, który nie zdołał we właściwy sposób przeprowadzić cyfrowej transformacji. Jak zatem w porę zadbać o rynkowy byt firmy? Kluczem jest uwzględnienie trzech pryncypiów projektowania przemysłu 4.0, do którego, jako fabryka, stale dążymy. Są to:

  • modułowość
  • interoperacyjność
  • zdolności zarządcze w czasie rzeczywistym

Modułowość zakłada przede wszystkim zdolność urządzeń w fabryce do obsługi wielu rodzajów produktów. To niezwykle istotne w warunkach zmiennego popytu i niepewności w zakresie dostaw poszczególnych materiałów. Możliwość przebudowania urządzenia pod kątem innego asortymentu, który potencjalnie zostanie włączony do naszych procesów produkcyjnych staje się kluczowym czynnikiem decydującym o inwestycji w dane rozwiązanie. Na znaczeniu tracą natomiast sprzęty, które choć są znacznie tańsze, charakteryzują się znacznie niższą adaptacyjnością do, tak często wspominanych, zmiennych warunków.

Interoperacyjność ma szczególne znaczenie w branży spożywczej oraz branży CPG. To także pryncypium związane z możliwością wprowadzania szybkich i efektywnych modyfikacji w operacjach składających się na konkretny proces. Przykładem może być choćby tworzenie paczek – dzięki wyposażeniu fabryki czy też magazynu w sprzęty interoperacyjne, będziemy mogli błyskawicznie zmieniać sposób działania urządzenia (np. chwytaka) pod kątem różnego rodzaju pakunków. Służą temu rozmaite aplikacje, które właściwie skonfigurowane, zdejmą z firmy konieczność angażowania ekipy techników do każdej modyfikacji w sposobie działania urządzenia. Interoperacyjność to także królestwo robotów mobilnych, które mają szczególną zdolność adaptacji do różnych zastosowań.

3 Pryncypia przemysłu 4.0 skupiają się między innymi na zdolnościach szybkiej modyfikacji

Zdolności zarządcze w czasie rzeczywistym odnoszą się natomiast w dużym stopniu do tzw. control roomów, czyli metody wizualizacji wielu różnych aspektów procesów produkcyjnych – od finansów, przez zarządzanie energią, aż po integrację danych czy predykcyjne utrzymanie ruchu. Dzięki temu mamy możliwość obserwowania kilku kontekstów w jednym momencie, a w sytuacjach kryzysowych – wybór konkretnych elementów, np. związanych z finansami i awaryjnością. Control room zapewnia nas, że wszelkie analizy odbywają się w czasie rzeczywistym, a prezentowane dane – są w pełni aktualne.

 

Odporność dzięki tandemowi technologia + ludzie

Podsumowując, nowa rzeczywistość wymaga nowego podejścia do budowy nowoczesnej fabryki. Rośnie znaczenie technologii modułowej, jak również systemów, które znajdą swoje zastosowanie w wielu różnych sytuacjach. Współczesne środowisko biznesowe to także zarządzanie w czasie rzeczywistym i mniejsza rola planowania w długim okresie.

Właśnie dlatego, planując inwestycje we własnej fabryce warto zwrócić uwagę na to, czy proponowane rozwiązania spełniają 3 wspomniane pryncypia: modułowości, interoperacyjności i zdolności zarządczych w czasie rzeczywistym. Pamiętajmy także o interdyscyplinarności – nie tylko w świecie technologii, ale również w obrębie zespołu inżynierów. Na koniec dnia to bowiem właśnie od ludzi – ich kompetencji, know-how i zaangażowania będzie zależało to, czy posiadana technologia spełni pokładane w niej nadzieje. A te, w nowych warunkach biznesowych są większe niż kiedykolwiek.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Trendy

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.