Akademia Młodego PM – dzielimy się wiedzą, szkolimy z zarządzania projektami

W DNA funkcjonowania ASTOR od zawsze wpisane było dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Podobne motto przyświeca Nowym Motywacjom, z którymi wspólnie od kilku lat prowadzimy Akademię Młodego Project Managera.

To doskonała szansa dla przyszłych inżynierów, którzy planują zostać certyfikowanymi Projekt Managerami, aby ‘zakosztować’ jakiego rodzaju certyfikat w tym obszarze chcą zdobyć. Możliwości w tym zakresie jest kilka. Jakich? Podpowiadamy na bazie zrealizowanej niedawno kolejnej już edycji Akademii Młodego Project Managera

Sam pomysł Akademii Młodego Project Managera narodził się w 2011.


Od samego początku jej ideą było propagowanie wiedzy o zarządzaniu projektami wśród studentów ostatnich lat studiów technicznych. Idea ta wynikała z głębokiego przekonania, że współczesny inżynier musi być również menedżerem, potrafiącym zarządzać lub uczestniczyć w pracach zespołu projektowego – jako jego kierownik lub świadomy swojej roli w zespole specjalista


mówi Paweł Schmidt, dyrektor programowy, Nowe Motywacje.

Połączenie kompetencji technicznych i zarządczych stanowi mieszankę, która może w bardzo dużym stopniu podnieść jakość pracy inżynierów. Jedną z nagród dla zwycięskiego zespołu w ramach AMPM jest szkolenie wprowadzające w metodykę PRINCE2 (Project IN Controlled Environment), która doskonale uwrażliwia na biznesowe aspekty zarządzania projektami.

Zaangażowanie kluczem do rozwoju

Pierwsza edycja Akademii, która została zorganizowana w 2011 roku skierowana była do studentów AGH w Krakowie. Wzięło w niej udział 220 osób. Zainteresowanie Akademią oraz jej rezultaty przerosły oczekiwania, dlatego projekt był kontynuowany w kolejnych latach (2012-2016 przez Grupę PM i ASTOR, od 2016 również na PK) za każdym razem ciesząc się bardzo dużym zainteresowaniem (między 300 a 500 osób, które brały udział w każdej z edycji).

Formuła Akademii (cykl wykładów i warsztatów oraz konkurs) przez te lata nie zmieniła się zasadniczo – za każdym razem ważna była najwyższą jakość merytoryczną wykładów i maksymalne zaangażowanie uczestników (finalistów) podczas warsztatów projektowych. O wartości, którą dała Akademia MPM jej uczestnikom świadczą ich wypowiedzi:


Wykład inauguracyjny diametralnie wpłynął na mój sposób postrzegania zarządzania. Pomógł zrozumieć znaczenie, jakie odgrywa profesjonalne przygotowanie z zakresu zarządzania. Trafne połączenie osób z określonymi predyspozycjami oraz zadań ich wymagających jest kluczem do sukcesu.


Anna Ropka: AGH w Krakowie


Moim marzeniem jest praca na stanowisku Project Managera dużych systemów informatycznych. Sądzę, że wiedza z AMPM (oraz świadczący o niej wpis w moim CV) będzie doskonałą pozycją świadczącą o moich umiejętnościach i kompetencjach.


Łukasz Spas, Informatyka Stosowana, AGH – III rok


Wykład nastawił mnie na myślenie projektowe. Dał świetne potwierdzenie, że zarządzając projektami jestem w stanie łączyć wiedzę inżynierską z wiedzą o zarządzaniu


Wojciech Hudzik, Zarządzanie i Inżynieria Produkcji AGH

Więcej przeczytasz w piśmie Biznes i Produkcja.


Szkolenie: Zarządzanie projektami, czyli Akademia Project Managera 2018 w praktyce

Udział w tym projekcie daje niesamowity zastrzyk pozytywnej energii wynikający z ogromnego zaangażowania w to wydarzenie wszystkich uczestniczących w nim osób.

Do udziału w edycji w 2018 roku zgłosiło się ponad 350 osób. Do finałowego warsztatu, który odbył się 15 grudnia 2018 w ASTOR INNOVATION ROOM  zostało zakwalifikowanych 30 studentów – autorów najlepszych prac konkursowych.  

Studenci przez 6  godzin pracowali w dwóch zespołach nad projektem Fabryka Bardzo Ważnych Pudełek. Każdy projekt oceniamy był pod kątem:

  • uzasadnienia biznesowego projektu,
  • umiejętności pracy zespołowej,
  • przygotowania planu projektu,
  • umiejętności oceny ryzyk w projekcie.


Byliśmy pod wrażeniem poziomu przygotowania się do warsztatu oraz tego jak uczestnicy pracowali w trakcie warsztatu i prezentowali wyniki swojej pracy. Obserwując ich z boku można było odnieść wrażenie, że stanowią zgrany zespół projektowy pracujący ze sobą od dawna a nie grupę osób,  która jeszcze dwa tygodnie  przed warsztatem się nie znała bo reprezentowała trzy uczelnie  ( PK. AGH, UJ), różne wydziały i roczniki.


Małgorzata Stoch, Dyrektor Akademii ASTOR, opiekun AMPM z ramienia ASTOR

Jaki certyfikat dla Project Managera: PRINCE2 czy IPMA?

Coraz częściej pojawia się potrzeba, że inżynier, aby móc skutecznie realizować stawiane przed nim cele . Obok kompetencji technicznych powinien dysponować również  kompetencjami z obszaru zarządzania projektami. Cieszy to, że coraz więcej studentów ma również tę świadomość. Umiejętność zarządzania projektami to niewątpliwie ważny etap rozwoju zawodowego każdego ambitnego inżyniera, który musi poradzić sobie z wieloma działaniami w jednym czasie.

Z pomocą w tej wielozadaniowości przychodzą metodyki, które podpowiadają jak sobie radzić z codzienną pracą w interdyscyplinarnych zespołach. Wśród najbardziej uznanych w zarządzaniu jest przykładowo certyfikat IPMA, który potwierdza takie kompetencje jak umiejętność pracy w zespole, zdolność rozwiązywania problemów, czy kompetencje kierowania projektem. IPMA –Student to pierwszy krok wtajemniczenia.

Dalszym ‘wtajemniczeniem’ może być certyfikat PRINCE2, którego atutem jest to, że doskonale organizuje pracę w projekcie. To swego rodzaju zbiór instrukcji, które podpowiadają, o co należy zadbać w projekcie na każdym jego etapie. Co ważne, oprócz doskonałego definiowania ról poszczególnych członków zespołu projektowego, PRINCE2 kładzie nacisk na wynik, a nie na działanie, czy drogę jaką zespół projektowy doszedł do końcowego efektu. Ta metodyka ceniona jest za elastyczność – dzięki niej łatwiej uniknąć niepowodzeń i wypracować produkt końcowy.  

Kilka słów podsumowania

Akademia Młodego Project Managera –  cykl profesjonalnych szkoleń w środowisku akademickim z zakresu zarządzania projektami – to doskonałe przygotowanie do pracy w biznesie. To także odpowiedź na wymagania rynku pracy, gdzie liczy nie tylko wiedza teoretyczna, ale wiedza uzyskana od praktyków. Stąd potencjał współpracy biznesu z nauką ciągle powinien być rozwijany. Nic tak nie uczy, jak możliwość współpracy teoretyków z praktykami.

<p>Udostępnij</p>Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin

Opublikuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Czytaj więcej