• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > 9 trendów technologicznych na rok 2021 – wskazówki dla firm produkcyjnych

Treści

9 trendów technologicznych na rok 2021 – wskazówki dla firm produkcyjnych

Przemysł 4.0
Renata Poreda 2021-01-13

9 trendów technologicznych na rok 2021 – wskazówki dla firm produkcyjnych

W 2021 roku wszystko będzie toczyć się wokół człowieka, uniezależnienia od fizycznej lokalizacji oraz elastyczności biznesów – przewiduje Gartner, jedna za największych na świecie firm badawczo-konsultingowych.

Wydawałoby się, że nieprzewidywalność związana z sytuacją pandemiczną utrudni prognozowanie głównych kierunków zmian w nadchodzącym roku. A jednak Gartner podjął się tego zadania i – jak co roku – zaprezentował kluczowe trendy technologiczne na rok 2021.

Jest ich 9 i zostały one pogrupowane w 3 duże obszary tematyczne. Są to:

  1. Człowiek w centrum
  2. Uniezależnienie od miejsca
  3. Elastyczność biznesu

Brzmi intrygująco? Specjalnie dla Was postaramy się poniżej skrótowo omówić wszystkie wskazane przez ekspertów z Gartnera trendy.

Człowiek w centrum uwagi

Pandemia zmieniła styl pracy firm produkcyjnych i życie wielu ludzi. Proces ten cały czas trwa, a ludzie ci wciąż potrzebują wsparcia technologicznego, by radzić sobie z zaistniałą sytuacją.

Czowiek powinien być w centrum całego przedsiębiorstwa

To sprawia, że w roku 2021 szczególnie rozwijać się będą następujące kierunki:

1. IoB – Internet of Behaviors

Najprościej rzecz ujmując, chodzi o wykorzystanie danych na rzecz zmiany ludzkich zachowań. Doświadczyliśmy tego w ubiegłym roku, wykorzystując np. monitoring dla sprawdzenia, czy pracownicy noszą maseczki, myją i dezynfekują ręce itp. Dzięki temu wiele firm produkcyjnych dostrzegło potencjał tej technologii w innych obszarach, takich jak choćby śledzenie zachowań pracowników w procesie produkcyjnym czy zbieranie tego typu danych o konsumentach. Oczywiście jest to temat mocno związany z dylematami o charakterze etycznym, niemniej należy tę kwestię potraktować jako dodatkowe wyzwanie – zapoczątkowane zmiany będą najprawdopodobniej trudne do zatrzymania.

2. Doświadczenie totalne

„Totalne doświadczenie” łączy doświadczenia klientów, użytkowników i pracowników przedsiębiorstwa. Celem jest poprawa wyników w miejscu, w którym wszystkie te elementy się krzyżują. Ścisłe powiązanie wszystkich tych doświadczeń – w przeciwieństwie do indywidualnego ulepszania każdego z osobna – może wyróżnić firmę produkcyjną na tle konkurencji w sposób trudny do skopiowania, dając trwałą przewagę konkurencyjną. Rozwój w duchu tego trendu pozwala też organizacjom czerpać korzyści z sytuacji pandemicznej, poprzez udoskonalenie i łączenie doświadczeń ludzi pracujących zdalnie, klientów mobilnych czy też klientów rozproszonych.

3. Technologie na rzecz zwiększenia prywatności

Ten trend mieści w sobie rozwój trzech technologii. Po pierwsze – związanych z budowaniem bezpiecznego środowiska, w którym wrażliwe dane (tak istotne dla przemysłu 4.0!) mogą być przetwarzane lub analizowane. Po drugie – to rozwój technologii związanych z przetwarzaniem i analizą danych w sposób zdecentralizowany. Wreszcie po trzecie – na znaczeniu zyskają także systemy szyfrowania danych i algorytmów.

Prywatność i bezpieczeństwo danych nieustannie zyskuje na znaczeniu

Rozwój w duchu tego trendu umożliwia organizacjom bezpieczną współpracę z klientami, partnerami, dostawcami czy nawet konkurentami bez poświęcania poufności. To podejście zostało wypracowane specjalnie z myślą o rosnącej potrzebie udostępniania danych przy zachowaniu prywatności i bezpieczeństwa.

Działamy, gdziekolwiek jesteśmy

COVID-19 rozproszył w 2020 roku ekosystemy organizacyjne. Pracownicy, także firm produkcyjnych, zaczęli pracować zdalnie, a wiele procesów przeniosło się całkowicie do świata online. Jednak pełna niezależność od lokalizacji wymaga zmiany technologii w celu obsługi tej nowej wersji biznesu.

4. Chmura rozproszona zamiast chmury publicznej

Chmura rozproszona to miejsce, w którym usługi są dystrybuowane do różnych fizycznych lokalizacji, ale za działanie, nadzór i ewolucję odpowiada dostawca chmury publicznej. Według Gartnera jest to przyszłość tej technologii, umożliwia ona bowiem organizacjom lepsze dostosowanie się do lokalnych warunków: zmniejsza opóźnienia oraz koszty, a także pomaga dostosować się do lokalnych przepisów, np. tak, aby dane pozostawały w określonym obszarze geograficznym. Jednocześnie organizacje nadal korzystają z chmury publicznej i nie muszą zarządzać własną chmurą prywatną, co mogłoby być kosztowne i złożone.

5. Operacje z dowolnego miejsca

Taki model operacyjny będzie miał kluczowe znaczenie dla pomyślnego wyjścia firm produkcyjnych z kryzysu związanego z COVID-19. Umożliwia on dostęp do biznesu w dowolnym miejscu – tam, gdzie klienci, pracodawcy i partnerzy biznesowi działają fizycznie lub poprzez dostęp zdalny. W praktyce oznacza to postępującą cyfryzację i postępujący rozwój procesów zdalnych. Nie oznacza to rezygnacji przestrzeni fizycznej, ale ona również powinna być cyfrowo ulepszana, np. poprzez umożliwienie bezkontaktowej płatności w sklepie fizycznym.

Ostatnie miesiące spopularyzowały pracę zdalną i wykonywanie obowiązków zawodowych z dowolnego miejsca

6. Sieć bezpieczeństwa cybernetycznego

Sieć bezpieczeństwa cybernetycznego to rozproszone podejście architektoniczne służące uzyskaniu skalowalnej, elastycznej i niezawodnej kontroli cyberbezpieczeństwa – kluczowego aspektu przemysłu 4.0. Wiele zasobów istnieje obecnie poza tradycyjnym obszarem zabezpieczeń. Siatka cyberbezpieczeństwa pozwala natomiast na zdefiniowanie granicy bezpieczeństwa wokół tożsamości osoby lub rzeczy. Umożliwia bardziej modułowe i responsywne podejście do bezpieczeństwa. Ponieważ ochrona obwodowa traci znaczenie, podejście do bezpieczeństwa jako do „miasta otoczonego murami” musi ewoluować zgodnie z aktualnymi potrzebami.

Elastyczność jako nasza tarcza ochronna

Zmienność i niepewność są na stałe wpisane w nasz świat i środowisko biznesowe. A to oznacza, że najlepiej będą radzić sobie organizacje, które wykazują się najwyższą elastycznością i adaptacyjnością.

7. Inteligentna kompozycja biznesu

Inteligentny biznes to taki, który można dostosowywać do aktualnej sytuacji. Firmy produkcyjne muszą być sprawne i podejmować szybkie decyzje biznesowe. Aby to osiągnąć, konieczny jest lepszy dostęp do informacji. Przedsiębiorstwa muszą mieć też lepszy wgląd w dane i móc przewidywać konsekwencje swych decyzji. W szybkim reagowaniu pomaga też autonomia i demokratyzacja organizacji: umożliwia to bowiem częściom przedsiębiorstw szybką reakcję i chroni przez ugrzęźnięciem w nieefektywnych procesach.

8. Inżynieria AI

Solidna strategia rozwoju sztucznej inteligencji powinna ułatwiać wydajność, skalowalność i niezawodność modeli sztucznej inteligencji – tak aby firmy produkcyjne mogły w pełni czerpać z takich inwestycji. Inżynieria AI proponuje ścieżkę, dzięki której sztuczna inteligencja jest częścią głównego procesu DevOps, a nie tylko elementem wyspecjalizowanych i izolowanych projektów. To pozwala łączyć różne dyscypliny i łatwiej dostrzec wartość, jaką chcemy uzyskać dla organizacji dzięki kombinacji wielu technik sztucznej inteligencji.

Sztuczna inteligencja pozwala usprawnić niektóre działania

9. Hiperautomatyzacja

Hiperautomatyzacja to koncepcja, która mówi, że ​​wszystko, co można zautomatyzować w organizacji, powinno zostać zautomatyzowane. Trend ten jest szczególnie silny w organizacjach, gdzie wciąż dominują stare, nieusprawnione i kosztowne procesy. Wiele przedsiębiorstw posiada swego rodzaju „mozaikę” technologii, które nie są ani oszczędne, ani zoptymalizowane, ani ze sobą zintegrowane. Tymczasem organizacje, które nie koncentrują się na wydajności, skuteczności i elastyczności biznesowej, pozostaną w tyle.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Przemysł 4.0 Trendy

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.