• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Robotyka przemysłowa 2020-2021 – trendy, prognozy, możliwości

Treści

Robotyka przemysłowa 2020-2021 – trendy, prognozy, możliwości

Robotyzacja
Renata Poreda 2021-02-09

Robotyka przemysłowa 2020-2021 – trendy, prognozy, możliwości

Jak wyglądał rok 2020 w świecie firm produkcyjnych? Co oczywiste, pandemia koronawirusa wstrzymała tempo rozwoju wielu dziedzin. Część ograniczeń wynikała także z konfliktów na linii Chiny-Stany Zjednoczone. Czy problemy te dotyczyły jednak także robotyki? Jakie zmiany można zauważyć w ubiegłych latach, a jakie wejdą w życie w najbliższych miesiącach?

2019 rokiem spadków

Cofnijmy się jednak najpierw do 2019 roku. To właśnie w tym okresie zauważono dość istotny spadek inwestycji w roboty. Po ponad sześciu latach intensywnych wzrostów nastał czas, w którym tempo rozwoju tej dziedziny zmniejszyło się o blisko 12% względem poprzednich lat. Wpływ na to miał powodujący dużą niepewność konflikt Chin i Stanów Zjednoczonych oraz zmiany potrzeb konsumentów.

Spadki zauważono praktycznie na wszystkich głównych rynkach. W Azji był to 13-procentowe zmniejszenie liczby inwestycji, w Europie około 5% a w Ameryce niemal 13%. Ciekawostką jest z kolei fakt, że aż 73% wszystkich instalacji robotów ma miejsce w pięciu krajach: Chinach, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Republice Korei i w Niemczech.

Szansa dla automatyzacji

Mniejsze inwestycje w roboty wynikały jednak z jeszcze jednego faktu. Część przedsiębiorstw postanowiło bowiem dopracowywać dotychczas stosowane technologie, a nie kupować nowe rozwiązania. Jedną z najczęściej rozwijanych kategorii produktów okazały się bowiem urządzenia pozwalające na automatyzację działań.

Współczesne fabryki z użyciem technologii stają się coraz bardziej efektywne

Przykładowo w Azji gęstość występowania robotów zapewniających automatyczne działanie w przeliczeniu na fizycznych pracowników wzrosła o ponad 18% od 2014 roku. Są to najlepsze wyniki na świecie. Wzrosty, choć niższe, zauważono także w Ameryce Północnej i w Europie.

Robotyka w usługach zyskuje na znaczeniu

Zmniejszone inwestycje w 2019 roku wcale nie oznaczały jednak, że zaprzestano rozwoju robotów. W roku 2020 zmienił się jednak zakres działań, do których były one wykorzystywane. Coraz większym zainteresowaniem cieszyły się roboty używane w usługach, przy bezpośredniej współpracy z człowiekiem oraz pozwalające na lepsze zarządzanie sprzedażą i komunikacją z klientami.

Covid-19 pobudził także rozwój rozwiązań związanych z dbaniem o zdrowie i higienę (jak na przykład maszyny dezynfekujące). W 2020 roku niezwykle istotne stały się także kompleksowe rozwiązania pomagające w koordynowaniu logistyki zamówień, optymalizacji pracy w magazynach czy szybszych dostaw zamówionych przez klienta produktów.

Wzrosło także zainteresowanie robotyką medyczną. Tego typu rozwiązania są coraz częściej stosowane w szpitalach, wspierając lekarzy w operacjach czy w obszarze monitorowania bieżących parametrów życiowych. Spory udział mają również urządzenia sprawdzające się w magazynach i transporcie, ze względu na łatwą implementację i możliwość odciążenia pracowników dzięki zastosowaniu mechanicznego wsparcia. Przykładem takiego rozwiązania są chociażby roboty MiR, które dzięki sporemu udźwigowi są w stanie przewieźć nawet cięższe przedmioty.

Roboty MiR mogą znacząco usprawnić pracę

Robotyka w 2021 roku i w kolejnych latach – prognozy

Sytuacja związana z pandemią koronawirusa odbiła się w pewnym stopniu na tempie implementacji nowoczesnych rozwiązań w fabrykach przyszłości. Sprzedaż robotów przemysłowych delikatnie spadła, a planowane inwestycje okazały się mniejsze niż w ubiegłych latach. Nie oznacza to jednak zahamowania na rynku robotów przemysłowych. Wręcz przeciwnie – kolejne lata powinny przynieść absolutny rozkwit tego obszaru – wraz z powrotem do bieżącego funkcjonowania i „odmrażaniem” kolejnych branż, które korzystają z możliwości robotyki.

W dłuższej perspektywie warto także zauważyć, że pandemia okazała się w pewien sposób czynnikiem wpływającym na rozwój nowych technologii i usprawnianie procesów cyfryzacji firm produkcyjnych. Mimo niższych od oczekiwanych liczb kupowanych maszyn, ich wartość i efektywność stopniowo wzrastają. Liczą się bowiem coraz bardziej wydajne, funkcjonalne systemy, a nie jednozadaniowe urządzenia.

Ciągłe zmiany prowadzą bowiem do tworzenia się całkowicie nowych modeli biznesowych. Coraz bardziej ważne okazują się rozwiązania optymalizujące pracę, dlatego przedsiębiorstwa chętnie implementują do fabryk nowe technologie. Co więcej – w nowoczesnej fabryce, na jednej linii produkcyjnej może ze sobą współpracować wiele zróżnicowanych autonomicznych maszyn. Ich wzajemne działanie oraz wsparcie ze strony człowieka przynosi najlepsze efekty.

W przyszłości najprawdopodobniej na znaczeniu jeszcze bardziej zyskają pojazdy elektryczne. Dzięki wyposażeniu ich w czujniki i odpowiednie oprogramowanie, jest to niezwykle efektywny, niezależny od człowieka środek transportu. Poza tym tego typu maszyny świetnie współgrają z innymi urządzeniami, tworząc wydajną całość. Nie sposób zapomnieć też o tym, że autonomiczne pojazdy elektryczne mogą być bezpieczniejsze i przyjaźniejsze dla środowiska, niż do tej pory stosowane tradycyjne rozwiązania.

Artykuł powstał na podstawie raportu International Federation of Robotics z 2020 roku. Pełna treść dostępna na tej stronie.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Robotyzacja Trendy

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.