Cyfrowa Europa. Jak zbudować potencjał przy pomocy Hubów Innowacji Cyfrowych?

Trwa globalny wyścig o to, która gospodarka będzie najbardziej innowacyjna, a tym samym konkurencyjna i najbardziej dostosowana do technologicznie zmieniającej się rzeczywistości. Obecnie, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy, pierwsze skrzypce grają Stany Zjednoczone oraz państwa azjatyckie, jak Chiny, Japonia czy Korea Południowa. W uwolnieniu olbrzymiego potencjału, jaki drzemie w Europie, pomóc mają Digital Innovation Hubs.

Czym są Huby Innowacji Cyfrowych?

Huby Innowacji Cyfrowych, tzw. DIHy (Digital Innovation Hubs) to unijna inicjatywa, której celem jest ustanawianie regionalnych centrów innowacji cyfrowych. W myśl jednego z priorytetów Komisji Europejskiej, któremu przyświeca cyfryzacja unijnej gospodarki, a szczególnie przemysłu. Nic bowiem tak nie hamuje rozwoju jak bierna postawa przedsiębiorców wobec dziejącej się cyfrowej rewolucji. Huby Innowacji Cyfrowych (Digital Innovation Hubs) poprzez powiązanie ich w sieć, mają umożliwić dyfuzję najbardziej efektywnych rozwiązań w całej UE.

W Polsce od października 2019 roku działa 5 DIH-ów, wyłonionych w ramach programu Ministerstwa Rozwoju (wcześniej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii) „Przemysł 4.0.” Są to: Krakowski Park Technologiczny, Politechnika Wrocławska, Fundacja Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Voicelab.AI i Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy.

Huby Innowacji Cyfrowych dbają o rozwój innowacji w firmach

Jaką rolę będą pełnić Huby Innowacji Cyfrowych w Polsce?

Przez najbliższe dwa lata huby będą prowadzić m.in. działania informacyjno-demonstracyjne, szkoleniowe oraz doradcze, aktywnie docierając do przedsiębiorców, co pozwoli wypracować standardy świadczenia usług na wysokim poziomie jakościowym przez ośrodki tego typu. W tym procesie DIH-y będą budowały także pogłębioną współpracę z Platformą Przemysłu Przyszłości oraz pomiędzy sobą.

Działania hubów będą koncentrować się na:

  1. Informowaniu o potencjale transformacji przemysłowej i skutkach dla modeli biznesowych;
  2. Działaniach demonstracyjnych, dzięki którym przedsiębiorcy będą mogli w sposób praktyczny zapoznać się z procesami opartymi na technologiach cyfrowych, wraz z możliwością wykorzystania ich w swojej firmie (symulacja procesów, wykonanie prototypów);
  3. Edukacji i szkoleniach, których celem jest przekazanie przedsiębiorcom i ich (potencjalnym) pracownikom wiedzy z zakresu technologii cyfrowych i umiejętności ich stosowania;
  4. Doradztwie, które będzie polegać na wskazaniu przez Hub możliwości wprowadzenia optymalizacji lub innowacji w sposobie wytwarzania produktów lub świadczenia usług. Ponadto współpraca może zakończyć się przygotowaniem dla danego przedsiębiorcy planu transformacji cyfrowej jego przedsiębiorstwa;
  5. Działaniach implementacyjnych tj.:
  • wdrożeniowych, w formie pomocy przy integracji i uruchamianiu nowych: maszyn, urządzeń oraz oprogramowania;
    • integrujących, których celem jest ułatwienie przez Hub przekazywania, wymiany doświadczeń i budowa sieci kompetencji.
Jednym z działań Hubów Innowacji Cyfrowych jest przeprowadzanie szkoleń

Jakie obszary obejmą Huby Innowacji Cyfrowych?

Rozwiązania technologiczne, które będą głównymi obszarami działalności wyłonionych w konkursie hubów to:

  • łączność w technologii 5G,
  • algorytmy uczące się (Sztuczna Inteligencja), w tym systemy autonomiczne,
  • Internet Rzeczy (IoT),
  • BIM (Building Information Modelling),
  • chmura obliczeniowa,
  • rozszerzona i wirtualna rzeczywistość (AR i VR),
  • automatyka i robotyka,
  • Komputerowo Zintegrowane Wytwarzanie (Computer Integrated Manufacturing),
  • cyberbezpieczeństwo,
  • technologie przyrostowe (druku 3D).

Program będzie realizowany do 2021 roku.

<p>Udostępnij</p>Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin

One thought on “Cyfrowa Europa. Jak zbudować potencjał przy pomocy Hubów Innowacji Cyfrowych?”

Opublikuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *