• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Cyfrowa Europa. Jak zbudować potencjał przy pomocy Hubów Innowacji Cyfrowych?

Treści

Cyfrowa Europa. Jak zbudować potencjał przy pomocy Hubów Innowacji Cyfrowych?

Trendy
Renata Poreda 2020-10-23

Cyfrowa Europa. Jak zbudować potencjał przy pomocy Hubów Innowacji Cyfrowych?

Trwa globalny wyścig o to, która gospodarka będzie najbardziej innowacyjna, a tym samym konkurencyjna i najbardziej dostosowana do technologicznie zmieniającej się rzeczywistości. Obecnie, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy, pierwsze skrzypce grają Stany Zjednoczone oraz państwa azjatyckie, jak Chiny, Japonia czy Korea Południowa. W uwolnieniu olbrzymiego potencjału, jaki drzemie w Europie, pomóc mają Digital Innovation Hubs.

Czym są Huby Innowacji Cyfrowych?

Huby Innowacji Cyfrowych, tzw. DIHy (Digital Innovation Hubs) to unijna inicjatywa, której celem jest ustanawianie regionalnych centrów innowacji cyfrowych. W myśl jednego z priorytetów Komisji Europejskiej, któremu przyświeca cyfryzacja unijnej gospodarki, a szczególnie przemysłu. Nic bowiem tak nie hamuje rozwoju jak bierna postawa przedsiębiorców wobec dziejącej się cyfrowej rewolucji. Huby Innowacji Cyfrowych (Digital Innovation Hubs) poprzez powiązanie ich w sieć, mają umożliwić dyfuzję najbardziej efektywnych rozwiązań w całej UE.

W Polsce od października 2019 roku działa 5 DIH-ów, wyłonionych w ramach programu Ministerstwa Rozwoju (wcześniej Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii) „Przemysł 4.0.” Są to: Krakowski Park Technologiczny, Politechnika Wrocławska, Fundacja Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Voicelab.AI i Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy.

Huby Innowacji Cyfrowych dbają o rozwój innowacji w firmach

Jaką rolę będą pełnić Huby Innowacji Cyfrowych w Polsce?

Przez najbliższe dwa lata huby będą prowadzić m.in. działania informacyjno-demonstracyjne, szkoleniowe oraz doradcze, aktywnie docierając do przedsiębiorców, co pozwoli wypracować standardy świadczenia usług na wysokim poziomie jakościowym przez ośrodki tego typu. W tym procesie DIH-y będą budowały także pogłębioną współpracę z Platformą Przemysłu Przyszłości oraz pomiędzy sobą.

Działania hubów będą koncentrować się na:

  1. Informowaniu o potencjale transformacji przemysłowej i skutkach dla modeli biznesowych;
  2. Działaniach demonstracyjnych, dzięki którym przedsiębiorcy będą mogli w sposób praktyczny zapoznać się z procesami opartymi na technologiach cyfrowych, wraz z możliwością wykorzystania ich w swojej firmie (symulacja procesów, wykonanie prototypów);
  3. Edukacji i szkoleniach, których celem jest przekazanie przedsiębiorcom i ich (potencjalnym) pracownikom wiedzy z zakresu technologii cyfrowych i umiejętności ich stosowania;
  4. Doradztwie, które będzie polegać na wskazaniu przez Hub możliwości wprowadzenia optymalizacji lub innowacji w sposobie wytwarzania produktów lub świadczenia usług. Ponadto współpraca może zakończyć się przygotowaniem dla danego przedsiębiorcy planu transformacji cyfrowej jego przedsiębiorstwa;
  5. Działaniach implementacyjnych tj.:
  • wdrożeniowych, w formie pomocy przy integracji i uruchamianiu nowych: maszyn, urządzeń oraz oprogramowania;
    • integrujących, których celem jest ułatwienie przez Hub przekazywania, wymiany doświadczeń i budowa sieci kompetencji.
Jednym z działań Hubów Innowacji Cyfrowych jest przeprowadzanie szkoleń

Jakie obszary obejmą Huby Innowacji Cyfrowych?

Rozwiązania technologiczne, które będą głównymi obszarami działalności wyłonionych w konkursie hubów to:

  • łączność w technologii 5G,
  • algorytmy uczące się (Sztuczna Inteligencja), w tym systemy autonomiczne,
  • Internet Rzeczy (IoT),
  • BIM (Building Information Modelling),
  • chmura obliczeniowa,
  • rozszerzona i wirtualna rzeczywistość (AR i VR),
  • automatyka i robotyka,
  • Komputerowo Zintegrowane Wytwarzanie (Computer Integrated Manufacturing),
  • cyberbezpieczeństwo,
  • technologie przyrostowe (druku 3D).

Program będzie realizowany do 2021 roku.

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Trendy

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.