• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Cobot – oddany, cyfrowy współpracownik

Treści

Cobot – oddany, cyfrowy współpracownik

Robotyzacja
Renata Poreda 2019-11-06

Cobot – oddany, cyfrowy współpracownik

Od kilkunastu lat roboty mniej lub bardziej finezyjnie przejmują władzę nad ludźmi w produktach wypuszczanych taśmowo z fabryk Hollywood. Czasami mamy też okazję współdziałania, w ramach sztuki masowej, także z robotami zaliczanymi do grona postaci pozytywnych, np. pokolenie X wzdychało, ślęcząc nad lekcjami, dlaczego nie ma przy nich R2D2, który mógłby trochę z tą nauką pomóc. Inni zastanawiali się, jakie oni zadaliby pytanie komputerowi Haal 9000, a obecnie już pięciolatkowie w przedszkolach miewają zajęcia z robotyki….

Cobot – czy to literówka?

Roboty pracujące w fabrykach nie są widokiem zaskakującym. Zostały stworzone i wprowadzone do produkcji, aby zastąpić pracę człowieka przy powtarzalnych i monotonnych czynnościach. Oferują większą dokładność i precyzję w krótszym czasie niż praca ludzka. Są zazwyczaj oddzielone od ludzi, aby zapewnić pracownikom bezpieczeństwo i ograniczyć ryzyko wypadku.

W latach 90-tych XX wieku pojawiły się coboty. Nazwa powstała jako wynik połączenia 2 słów: collaborative i robot. Są to więc roboty przeznaczone do pracy z ludźmi i jest to główne rozróżnienie względem klasycznych robotów. 

Korzyści z zastosowania cobotów

Determinująca coboty praca wraz z człowiekiem wpływa na ich charakterystykę i wynikające z niej korzyści:

  • Obłe kształty i brak napędów o wysokiej mocy (to właśnie konieczna wysoka moc w pracach robotów czyni je niebezpiecznymi), a także rozwinięte systemy bezpieczeństwa (definiowanie stref bezpiecznych, kontrola siły etc.) czyni je wysoce bezpiecznymi i umożliwia współdziałania cobota z człowiekiem.
Wespół w zespół by moc móc mieć…
  • Łatwe i szybkie programowanie – tradycyjne roboty wymagają skomplikowanego i czasochłonnego programowania. Coboty przy wykorzystaniu przyjaznego software i aplikacji mobilnych uczą się danych czynności. Często jest to realizowane wręcz bezpośrednio przez operatorów cobotów, nie mających specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania.
  • Szybki montaż – coboty, w przeciwieństwie do robotów, mogą być instalowanie niemalże w kilka godzin, co wraz z ich szybkim programowaniem, czyni je bardzo elastycznym narzędziem mogącym być wykorzystywanym w różnych miejscach i na różnych etapach procesu produkcji.
  • Coboty są dokładniejsze i szybsze niż najlepsza praca ludzka. Nie znają nudy i znużenia – nadają się doskonale do powtarzalnych procesów. 
  • Pracują z ludźmi – nie zastępują więc pracy ludzkiej, a ją wspomagają i uzupełniają. Nie wiąże się więc z nimi, jak w przypadku robotów, negatywna konotacja związana z redukcją etatów. Łącząc wszystkie powyższe korzyści cobot może dawać szansę na pracowników mniej znużonych, znudzonych i jednocześnie nie stresujących się nadciągającą likwidacją ich stanowisk pracy czy nawet fachu.
  • Większa dokładność i wydajność niż praca ludzka pozwala liczyć na wymierne finansowe korzyści. Należy jednak pamiętać, że coboty nie są jednak tak wydajne jak roboty. Przy istotnych kosztach wdrożenia cobotów i robotów może się okazać, że coboty mają większe perspektywy zastosowań przy zadaniach testowych, R&D lub w specjalistycznych czynnościach produkcyjnych

Czy świat już cobotami stoi?

Przykłady, w których ramię w ramię w codziennej pracy znoju stoją ludzie i roboty (czyli coboty) jest już wiele na całym świecie:

  • Carl Zeis – uznany, z 40 – letnią historią indyjski producent urządzeń pomiarowych dzięki instalacji cobotów uzyskał wzrost wykorzystania maszyn ze średniego poziomu 50% na 90% oraz integrację 3 maszyn z jednym ramieniem cobota.
  • Advanced Plastics – specjalistyczny dostawca z Anglii, którego produkcja rozciąga się od części samochodowych, takich jak osłony zaworów, po soczewki i złożone zespoły spawane wibracyjnie. Wprowadzenie cobotów do prac umożliwiło firmie ujednolić czas cyklu produkcyjnego i go zoptymalizować. Co ważne – czas prac cobotów zaplanowany jest na co najmniej 5 lat, a zwrot z inwestycji zajmie jedynie 7 miesięcy.

Trendy – czy coboty dogonią roboty?

Różnice między robotami a cobotami są klarowne. Czy jednak coboty powtórzą sukces robotów i zagoszczą na szeroką skalę w przemyśle i będą współtworzyć przemysł 4.0?

Według Loup Ventures research w 2025 roku 34% rynku sprzedaży robotów będą stanowiły coboty wobec 16% udziału w 2019 roku i jedynie 3% jeszcze 3 lata temu.

„Industrial: Robotics Outlook 2025” – https://loupventures.com/industrial-robotics-outlook-2025/

 Jeżeli prognozy te się potwierdzą, to coboty zajmą istotne miejsce w naszej przemysłowej rzeczywistości. Może nie dogonią w pełni robotów, ale staną się pełnoprawnym uczestnikiem gry.

Są zatem istoty, są roboty, są coboty. Jakie dalej „oty” przed nami? 🙂

Źródło:

„Cobot – wszystko co musisz wiedzieć” – http://encon-koester.com/cobot-musisz-wiedziec/

„7 advantages of using cobots!” – https://wiredworkers.io/advantages-of-cobots/

 

 

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Robotyzacja

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.