Fabryka przyszłości – nagroda czy wzór dla każdej firmy produkcyjnej
Factories of the Future to coroczny konkurs, w ramach którego eksperci firmy Agoria metodą Made Different wyłaniają najbardziej innowacyjne fabryki. W swoje działania wdrażają reguły przemysłu 4.0. Firmy te doceniane są m.in. za:
- Wysokiej klasy materiały używane do produkcji
- Bazowanie na gospodarce cyrkularnej
- Wysokiej jakości technologię
- Sprawność operacyjną
- Humanocentryzm i przekonanie, że „liczą się ludzie”
- Tworzenie spersonalizowanych produktów i usług, przy jednoczesnej optymalizacji procesów
Warto zauważyć zatem, że hasło „fabryka przyszłości” to nie tylko prestiżowy tytuł. To przede wszystkim filozofia działania, która powinna przyświecać każdej organizacji, chcącej osiągnąć sukces w przemyśle 4.0.
Twórcza destrukcja
Wspomniane we wstępie belgijskie fabryki stanowią wzór dla innych, nie tylko europejskich, krajów. Aż 32 nagrody „Factory of the Future” są, z jednej strony, wynikiem blisko 850 milionów euro inwestycji poczynionych na przestrzeni lat 2012-2018, a z drugiej, przyczynkiem do zwiększenia zatrudnienia w sektorze produkcyjnym – aż o 15%.
Droga belgijskich firm do tak okazałych wyników jest oparta w dużej mierze na otwartości na zmiany i zdolności szybkiego „redefiniowania” aktywności – zarówno na poziomie planowania, jak i operacji. Sprzyja temu wdrażanie koncepcji związanych z zarządzaniem zmianą, bazujących na współpracy między pionem strategicznym a pracownikami oraz klarownej, opartej na akcentowaniu korzyści ze zmian, komunikacji.
Belgijskie fabryki przyszłości zakładają ponadto transformację z „kompleksowych organizacji i prostych działań” w „prostą organizację i kompleksowe działania”. Pozwala to firmom na kontrolę poszczególnych aktywności na każdym możliwym poziomie – również stricte operacyjnym. Idea ta zakłada również integrację poszczególnych zadań w fabryce i budowanie flow. Wszystko w imię uproszczenia aktywności, a następnie ich zdigitalizowania w celu podniesienia efektywności działań.
Dużym wsparciem w tym obszarze są narzędzia i rozwiązania, których głównym celem jest właśnie uproszczenie i optymalizacja procesów zachodzących w firmie (od planowania, przez produkcję, aż po logistykę). Warto wymienić w tym kontekście choćby koncepcję lean manufacturing (zakładającą standaryzację procesów i redukowanie strat) czy też Quick Response Manufacturing (QRM).
Inicjatywa ADMA
Narzędziem wspierającym firmy w upraszczaniu i standaryzacji procesów jest inicjatywa ADMA. Pełni ona rolę centrum pomocy dla organizacji, które planują wdrożyć w swoje działania założenia „fabryk przyszłości”.
W jaki sposób funkcjonuje? Proces ADMA rozpoczyna się od audytu firmy. Pozwala on wskazać potencjalne problemy na drodze do zdigitalizowania działań organizacji (przy założeniu wspomnianego wcześniej uproszczenia procesów). W kolejnym kroku ADMA wskazuje szczegółowy plan transformacji w wybranych obszarach. W ostatnim etapie następuje natomiast analiza i identyfikacja potencjalnych rozwiązań, które pozwolą przeprowadzić transformację cyfrową firmy na poziomie operacyjnym.
Koncepcje i narzędzia takie jak ADMA dają organizacjom szansę na niezwykle efektywne działania w obrębie standaryzowania procesów i digitalizowania codziennych aktywności. W połączeniu z ideą lean manufacturing czy Quick Response Manufacturing mogą stanowić niezwykle istotny czynnik na drodze do bezproblemowej transformacji ze „współczesnej fabryki” w „fabrykę przyszłości”. Rynek belgijski, na którym ADMA jest stosowana na szczególnie dużą skalę pokazuje, że warto implementować tego rodzaju rozwiązania i zyskiwać benefity w postaci sprawnie funkcjonującej, efektywnej organizacji.
Źródła zdjęć: