AI będzie wszędzie

Jeżeli widząc hasło „sztuczna inteligencja”, myślicie o filmie Terminator i systemie Skynet, to czas na rewizję poglądów. W najbliższych latach AI powinna spowodować znaczące zmiany w wielu branżach, w tym w przemyśle. Właściwie, już spowodowała, tyle że… nie nazywamy ich po imieniu.

Pojęcie Artificial Intelligence jest znane od lat 50. zeszłego wieku i, w ogromnym skrócie, dotyczy rozwiązań naśladujących ludzkie myślenie i zachowanie. Przykładowo: mogą one wnioskować, decydować i przewidywać, uczyć się, a także działać w sposób autonomiczny i adaptacyjny. Systemy takie były od lat rozwijane głównie na uczelniach, co w ostatniej dekadzie zmieniło się, podobnie jak tempo ewolucji. Katalizatorami przemian stały się: dostępność dużej mocy obliczeniowej, możliwości przetwarzania ogromnych zbiorów danych, użycie farm serwerowych oraz tzw. task offloading, a także popularyzacja chmur obliczeniowych.

Przełom: sieci neuronowe

Prawdziwy przełom nastąpił dzięki technologiom głębokiego uczenia się (ang. Deep Learning). W przeciwieństwie do uczenia maszynowego, które odbywa się na bazie modeli i algorytmów, Deep Learning odwzorowuje działanie sieci neuronowych. Dostarcza się tutaj danych nieustrukturyzowanych oraz oczekiwanej odpowiedzi, zaś proces uczenia się jest de facto tworzeniem przez samą sieć metody umożliwiającej uzyskanie najlepszego wyniku.

Uczenie maszynowe jest przydatne w przypadkach, gdzie nie da się zaprojektować precyzyjnego algorytmu

O jego możliwościach przekonaliśmy się w 2016 roku, kiedy AlphaGo – program stworzony przez Google DeepMind, pokonał jednego z najlepszych na świecie graczy w Go. Wyjątkowość tego wydarzenia polegała na tym, że sposobu dojścia do wygranej nie można tu zaprogramować jak np. w szachach, zaś słuszność ruchów w Go jest zależna od intuicji samych graczy.

Wy również korzystacie z AI!

Sztuczna inteligencja już istnieje i my również z niej korzystamy. Doskonałymi przykładami są asystenci głosowi tacy jak Amazon Alexa, Microsoft Cortana czy Apple Siri. Używając pierwszego z nich, coraz więcej osób robi dzisiaj swoje codzienne zakupy w sklepie Amazona. Innym rodzajem AI są pojazdy autonomiczne, które mogą poruszać się, a nawet przejechać cały kraj bez potrzeby kontroli przez człowieka. Najlepszym przykładem jest tutaj Tesla, choć wiele innych firm również dokonało w tym obszarze znaczących postępów.

Jeżeli nie korzystacie z żadnego z powyższych, to i tak jesteście użytkownikami AI. Podpowiedzi w Google, wyszukiwanie grafikami, rekomendacje w e-sklepach czy inteligentne call-centers – wszystkie one bazują na elementach sztucznej inteligencji. Tej używa się także w biznesie – przykładowo do analizy predykcyjnej skutków działań marketingowych.

Błyskawiczny wzrost

Rynek związany z AI praktycznie wystrzelił w górę. Mówi się tu o wzrostach przekraczających 66% rocznie i wartości sektora ponad 16 mld dolarów w 2022 roku. Nie dziwi więc, że w technologie te inwestują zarówno najwięksi potentaci w branży IT – Google, Microsoft czy Facebook, jak też setki startupów technologicznych. Dzisiaj na rynku dostępnych jest kilkadziesiąt różnych platform AI, zaś system usługodawców z nimi związanych szybko rośnie. Sztuczna inteligencja zmienia i będzie zmieniała kolejne branże – od medycyny, poprzez transport, sektor finansowy, aż do przemysłu.

Wydatki na rozwój sztucznej inteligencji z roku na rok dynamicznie rosną

AI w zakładzie przemysłowym

Forpoczty AI w przemyśle stanowią dostawcy oprogramowania przemysłowego, a także projektanci maszyn, robotów i systemów zautomatyzowanych. AI otwiera zupełnie nowe możliwości w zakresie radzenia sobie z dużymi zbiorami danych, wspierania pracy operatorów i wykrywania anomalii, szczególnie w kontekście predykcyjnego utrzymania ruchu. Wraz z zaimplementowaniem jej funkcji w PLC – co zapowiedzieli już dostawcy tacy jak Mitsubishi Electric – bardzo możliwe jest, że będzie ona niebawem wykorzystywana również w Państwa maszynach i obiektach technologicznych.

Sceptycy mogą zadać pytanie – czy przemysł, który zwykle ostrożnie podchodził do nowości technologicznych, będzie chciał korzystać z AI? Sądzę, że sztuczna inteligencja to jedna z tych technologii, która w naszej branży jest skazana na sukces. Podobnie jak dawniej Internet, potem urządzenia mobilne, tak niebawem AI zajmie istotne miejsce w fabryce przyszłości. I będzie to dowolna fabryka, a nie tylko taka produkująca nowy model Terminatora.


Autor jest menedżerem z ponad 10-letnim doświadczeniem w sektorze B2B, coachem, redaktorem naczelnym „Magazynu APA” i portalu AutomatykaB2B.pl, a także założycielem portalu www. przemysl-40.pl poświęconego zagadnieniom związanym z Przemysłem 4.0.

Artykuł ukazał się pierwotnie w papierowym wydaniu „Biznes i Produkcja” nr 17.


BEZPŁATNA PRENUMERATA


<p>Udostępnij</p>Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin

Opublikuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *