• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > 3 drogi do cyfrowej transformacji

Treści

3 drogi do cyfrowej transformacji

Transformacja cyfrowa
Renata Poreda 2020-03-20

3 drogi do cyfrowej transformacji

Cyfrowa transformacja jest często określana jako „zastrzyk” dla kapitału ludzkiego. Oznacza to, że wdrażanie nowych technologii nie wpływa na ograniczenie działań pracowników, lecz na ich usprawnienie, zintensyfikowanie oraz urozmaicenie. Przy wdrażaniu nowych rozwiązań warto wykorzystywać modele ułatwiające drogę do cyfrowej transformacji. Trzy z nich zasługują na szczególną uwagę.

1. Pilotaże technologiczne

Stanowczo najczęściej wybieraną drogą do cyfrowej transformacji są pilotaże technologiczne. Korzysta z nich około 70% firm i zawierają w sobie wdrożenie nowości w wybranych obszarach firmy. Powodem, dla którego przedsiębiorstwa decydują się na ten model jest bardzo niska bariera wejścia oraz stosunkowo łatwe i szybkie możliwości wdrożenia technologii.

Pilotaże technologiczne w głównej mierze polegają na uczeniu poprzez eksperymentowanie. Celem jest bowiem zwiększenie jakości produktów lub usług przy jednoczesnej standaryzacji powtarzalnych procesów oraz redukcji istotnych błędów. Model ten zakłada wykorzystanie dostępu do technologii w modelu XaaS, firmy chętnie decydują się także na leasingi.

Model XaaS oraz leasingi są popularne w przypadku pilotaży technologicznych

Korzyścią zastosowania pilotaży technologicznych jest możliwość wygospodarowania czasu na myślenie biznesowe i strategiczne, co umożliwia automatyzacja niektórych procesów. Model pozwala także na systemowego zarządzania wiedzą w organizacji, kolei na zewnątrz przedsiębiorstwa wpływa na budowanie prestiżu w oczach klientów.

2. Tworzenie nowych modeli

Firmy o większych zasobach, mocniejszej pozycji na rynku lub dostępie do specjalistycznej wiedzy mogą zdecydować się na tworzenie nowych modeli biznesowych i/lub reorganizację łańcucha wartości. Na takie posuniecie decyduje się jednak niewiele firm – około 20%.

Tworzenie nowych modeli biznesowych może odbywać się na dwa sposoby:

  • Na początku opracowujemy konkretny model biznesowy lub produkt, który chcemy wdrożyć. Następnie tworzymy tak zwaną cyfrową fabrykę, która w maksymalnym stopniu zaspokoi potrzeby niezbędne do stworzenia wykreowanych w pierwszym kroku produktów lub usług.
  • Inwestycja zaczyna się od rozwoju zespołów B+R. Wynikiem ich pracy powinny być konkretne wynalazki, odkrycia bądź teorie, które będziemy uwzględniać w kolejnych krokach działalności. Niezbędne jest również rozwijanie cyfrowych kanałów sprzedaży, mających udział w dystrybucji stworzonych dóbr.

Wyróżniającą cechą tworzenia nowych modeli biznesowych jest to, że działalność opiera się na trendach rynkowych. Pozwala to na maksymalnie dopasowanie do rozwoju gospodarki i potrzeb pojawiających się na rynku. Ważne jest także to, że w tym modelu mamy możliwość analizy realnego wpływu na biznes i przewidzenia przyszłych skutków wprowadzonych zmian.

Tworzenie nowych modeli biznesowych jest skomplikowane, ale pozwala na skuteczne dopasowanie produktu lub usługi do potrzeb rynkowych

Przy implementacji modelu ważne jest jednak to, że wymaga on reorganizacji łańcucha wartości, przekształcając działalność w stronę długofalowych działań w obszarach o wysokiej wartości dodanej. Niezbędna do tego jest dobra komunikacja wewnętrzna w firmie, a także analityczne podejście do planowania kolejnych kroków w wymiarze nie tylko krótkoterminowym, ale, przede wszystkim, w okresach znacznie dłuższych.

3. Podejście systemowe

Najrzadziej wybieranym modelem (decyduje się na niego zaledwie 10% przedsiębiorstw) jest systemowe podejście do rozwoju kompetencji cyfrowych. Jak sama nazwa wskazuje, skupia się ono na wzmacnianiu kompetencji liderów i inżynierów, wykorzystując w tym celu wszelkie dostępne osiągnięcia współczesnej technologii.

Bardzo ważne jest to, by powierzyć liderom i inżynierom większą odpowiedzialność za rozwój technologiczny i opracowywanie nowych modeli biznesowych. Pozwala to wykorzystywać w znaczącym stopniu posiadane w organizacji talenty oraz angażować je w działalność na wczesnych etapach wdrażania zmian.

Podejście systemowe zakłada zaufanie i powierzenie odpowiedzialności liderom oraz inżynierom

Podejście systemowe charakteryzuje się długoterminowym zwiększaniem tempa wdrażanych zmian oraz doskonaleniu elastyczności całej organizacji, bez skupiania się na wybranych obszarach. Istotna jest także otwartość na otoczenie poprzez uważną obserwację.

Artykuł powstał na podstawie whitepapera „Finanse Przemysłu 4.0. Jak inwestować i wygrywać w rewolucji technologicznej?”

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 3 / 5. Ilość ocen: 5

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

TAGI:

Transformacja cyfrowa

Czytaj więcej

Finansowanie inwestycji

Capex – czym jest i jak go policzyć?

Piotr Wilk 2025-05-19

Wprowadzanie nowych technologii to kluczowe inwestycje w zakładach produkcyjnych. Wydatki…

Czytaj więcej

Dyrektywa CER: czego dotyczy i czy ma cokolwiek…

Szymon Grabski, Tomasz Wlaź 2025-05-12

Nowe ramy prawne pozwalają lepiej dbać o bezpieczeństwo organizacji: fizyczne i cyfrowe.

Czytaj więcej
Trendy

Trendy w branży produkcyjnej – podwójna perspektywa

Jarosław Gracel, Piotr Wilk 2025-05-05

Jak nowe rozwiązania technologiczne będą stymulować rozwój biznesu firm produkcyjnych w najbliższym czasie, a…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.