Centrum prasowe

Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii: otwarci na ludzi, otwarci na technologie

2019-10-25 | Joanna Kowalkowska

Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii powstało w podwrzesińskich Grzymysławicach w 2018 roku.

Misją Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii jest instytucjonalne wsparcie dla kształcenia zawodowego, przedsiębiorstw oraz lokalnej społeczności w zakresie cyfryzacji, przemysłu 4.0, sztucznej inteligencji czyli szeroko rozumianej nowoczesnej technologii. Centrum realizuje tę misję poprzez zajęcia praktyczne dla młodzieży, szkolenia, konferencje, warsztaty, seminaria, prelekcje i wiele innych aktywności mających na celu podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa.

Centrum jest jednostką edukacyjną w ramach struktury Powiatowego Centrum Edukacji Zawodowej. Na co dzień, centrum służy także lokalnej społeczności, przybliżając technologie całym rodzinom dosłownie na wyciągnięcie ręki.

We Wrześni dobrze się żyje, pracuje i inwestuje. Było kwestią czasu, że we wrzesińskiej strefie gospodarczej powstanie nowoczesne centrum edukacji w zakresie technologii dla przemysłu i produkcji. Zrealizowana inwestycja – Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w podwrzesińskich Grzymysławicach – odzwierciedla potencjał rozwoju regionu i know-how inżynierów, który ma przełożenie na sukcesy obecnych tu licznych zakładów produkcyjnych z branży automotive.

Na ponad 4500 m.kw. powierzchni, to unikatowe centrum edukacji zawodowej oferuje 20 pomieszczeń szkoleniowo-testowych, wyposażonych w najnowsze rozwiązania z zakresu technologii produkcyjnych. Całkowita wartość inwestycji to ponad 47 mln zł.

W wyposażanych aktualnie pracowniach będą możliwe szkolenia i pokazy dla uczniów i dorosłych, służące prowadzeniu efektywnego kształcenia zawodowego od niezbędnych podstaw aż do poziomu zaawansowanego i dostosowywaniu kwalifikacji do zmieniających się potrzeb rynku pracy.

Stanowisko zrobotyzowane Kawasaki Robotics do przenoszenia i zgrzewania

Stanowisko dydaktyczne 1

  • robot przemysłowy Kawasaki BX200L
  • zgrzewadło Serra
  • chwytak podciśnieniowy
  • urządzenie do zmiany narzędzia robota – tool changer
  • system sterowania bazujący na kontrolerach Emerson PACSystems RX3i i panelu Astraada HMI
  • wygrodzenie ochronne
  • detal – elementy karoserii samochodu
  • szafa sterująca

Założenia dydaktyczne stanowiska:

  • Nauka programowania robotów przemysłowych
  • Nauka implementacji zrobotyzowanych aplikacji produkcyjnych do:
    • przenoszenia,
    • zgrzewania.

Centrum ma służyć nie tylko dużym zakładom produkcyjnym, ale też małym firmom i start-upom, które najczęściej nie mają zaplecza technologicznego i odpowiedniego doświadczenia, by testować i rozwijać nowe projekty czy prototypy produktów.

Współpraca Centrum z ekspertami rynkowymi, dostawcami nowoczesnych technologii, ma zapewnić nie tylko dostęp do sprzętu, ale i wsparcie merytoryczne na każdym etapie rozwoju nowych pomysłów i ewaluacji projektów.

Centrum nieustannie rozwija się w oparciu o współpracę z wiodącymi dostawcami nowoczesnych technologii oraz ekspertami, którzy prowadzą tu szkolenia, warsztaty i konferencje. Taki kierunek współdziałania to najlepsza inwestycja w rozwój ludzi, w rozwój regionu.

Idea działania Centrum jest zgodna z koncepcją rozwoju Inżyniera 4.0, której autorem jest firma ASTOR. Z badania potrzeb inżynierów przeprowadzonego przez ASTOR w 2015 roku wynika, że połowa firm szkoli inżynierów, ale tylko jedna trzecia buduje dla nich programy rozwoju. Jednocześnie sami inżynierowie, zapytani o swoje potrzeby zawodowe, na pierwszym miejscu wymieniają rozwój i akcentują wewnętrzną potrzebę nabywania nowych umiejętności, realizacji ciekawych projektów oraz podejmowania wyzwań. Na znaczeniu zyskują także tzw. „umiejętności miękkie”: szybkość działania, otwartość na zmiany i elastyczność wobec nich, współpraca i kreatywność. Kompetencje techniczne są oczywiście najważniejsze.

2 stanowiska dydaktyczne Robobox

  • Robot przemysłowy Kawasaki RS007L
  • Chwytak szczękowy
  • chwytak podciśnieniowy
  • urządzenie do zmiany narzędzia robota – tool changer
  • Mobilna kabina robota

Założenia dydaktyczne stanowiska:

  • Nauka programowania robotów przemysłowych
  • Nauka implementacji zrobotyzowanych aplikacji produkcyjnych do:
    • układania kostek w zadanej sekwencji z wykorzystaniem różnych chwytaków,
    • poruszania narzędziem robota po wyznaczonej trajektorii.

Do nowych obszarów kompetencji technicznych Inżyniera 4.0, ASTOR zalicza na przykład: integrację systemów sterowania z systemami IT, programowanie zespołów robotów przemysłowych, integrację systemów analitycznych w chmurach danych z systemami lokalnymi, cyberbezpieczeństwo czy zastosowanie algorytmów sztucznej inteligencji w systemach automatyki i robotyki.

Dzięki współpracy z firmą ASTOR, w Centrum powstała dedykowana przestrzeń wyposażona w stacje zrobotyzowane, w której można poszerzać właśnie takie kompetencje techniczne.

Sala ze stacjami zrobotyzowanymi Kawasaki Robotics powstała w 2019 roku. Jej celem jest przybliżenie aplikacji zrobotyzowanego zgrzewania karoserii oraz możliwość nauki programowania robotów przenoszących detali i projektowania trajektorii ruchu. Elementem wyposażenia sali jest także robot mobilny MiR symulujący proces intralogistyczny.

Specjaliści z ASTOR wspierają współpracujące z Centrum zewnętrzne firmy podczas ewaluacji projektów, testów aplikacji i szkoleń pracowników.

„Robot Kawasaki BX200L realizuje doskonale znaną w branży automotive aplikację przenoszenia elementów karoserii samochodu i symuluje proces zgrzewania oporowego. Robot najpierw używa chwytaka podciśnieniowego, w kolejnym kroku wymienia narzędzie na zgrzewadło. Stanowisko jest przygotowane tak, że w łatwy sposób można je przekonfigurować pod inne aplikacje szkoleniowe lub testowe”

- opowiada Damian Fryska, Zastępca kierownika oddziału ASTOR Zachód.



Dwa mniejsze stanowiska dydaktyczne z robotami Kawasaki RS007L to aplikacje typowo dydaktyczne – do nauki programowania robotów przemysłowych. Jeden robot ma za zadanie ułożyć kostki w odpowiedniej sekwencji, wykorzystując do tego różne dostępne chwytaki, a drugi – uczy poruszać się po wyznaczonej trajektorii ruchu.

Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii - widok z drona



Na drodze do Przemysłu 4.0, przedsiębiorstwa produkcyjne potrzebują przede wszystkim podnosić kwalifikacje inżynierów. Strategia rozwoju Centrum realizuje ten cel, oferując dostęp do edukacji i testów na nowoczesnym sprzęcie, ze wsparciem ekspertów i specjalistów ze współpracujących firm.

Firma ASTOR serdecznie zaprasza do odwiedzenia Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii w Grzymysławicach i do współpracy w ramach testowania aplikacji zrobotyzowanych.

Autor:

Joanna Kowalkowska


Pobierz dokument jako:     WORD ZDJĘCIA

Czytaj więcej

Centrum prasowe 2024-04-19

Inteligentnie i płynnie. Linia biznesowa intralogistyka w ASTOR z marką własną EtE®flow

Linia biznesowa intralogistyka to strategiczna odpowiedź na potrzebę większej specjalizacji procesów zachodzących w zakładach produkcyjnych i fabrykach w zakresie automatyzacji i robotyzacji transportu magazynowego i wewnątrzzakładowego.  

czytaj więcej

Centrum prasowe 2024-04-16

Kosmiczne przyspieszenie w transformacji produkcji. NASA w ASTOR jako odpowiedź na potrzeby klientów

4.0 na dobre rozgościło się przemysłowym świecie. Żyjemy w czasach, w których Czwarta Rewolucja Przemysłowa wkracza także w obszar sprzedaży. Jak bardzo i co oznacza NASA odpowiada Tomasz Michałek, członek zarządu ASTOR, szef sprzedaży i marketingu w ASTOR

czytaj więcej

Centrum prasowe 2024-03-14

AVEVA PI System [dawniej OSIsoft PI System] od teraz w polskiej dystrybucji ASTOR

AVEVA PI System to najbardziej zaawansowane rozwiązanie do zarządzania danymi procesowymi. I kolejny, wyższy poziom w cyfrowej transformacji fabryk i zakładów produkcyjnych.  

czytaj więcej


Kontakt

12 428 63 00
PL EN