• Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
  • Ikona
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn
  • Konferencja
  • Dołącz
X

Treści > Innowacja = motywacja + zmiana + efekt ekonomiczny

Treści

Innowacja = motywacja + zmiana + efekt ekonomiczny

Renata Poreda 2016-12-02

Innowacja = motywacja + zmiana + efekt ekonomiczny

W DNA innowacji zapisana jest zmiana oraz ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań. Z perspektywy przedsiębiorcy, który wprowadza innowacje do polskiego przemysłu, zaryzykuję  stwierdzenie,  że  to  właśnie  dzięki  innowacjom nastąpiła ewolucja i dzisiejszy świat wygląda tak, a nie inaczej.

O innowacjach mówi się często i to w różnych kontekstach. Stąd też zapisanych zostało wiele definicji, które wyjaśniają, co to jest innowacja. Sięgając do łaciny – innovare, to tworzenie czegoś nowego. Idąc dalej, innowacja to każda zmiana, dzięki której nasze życie staje się łatwiejsze, zyskuje nową jakość. Dzięki innowacyjnemu myśleniu powstaje nowy produkt czy usługa. Żeby tak się stało, potrzebna jest motywacja do zmian, ulepszeń, ale też chęć i pasja do innowacji.

Według jednego z klasyków tematu, Petera Druckera – „innowacja  jest  szczególnym  narzędziem  przedsiębiorców, za pomocą którego ze zmiany czynią oni okazję do podjęcia nowej działalności gospodarczej lub świadczenia nowych usług”. I dalej: „innowacja nie musi być techniczna, nie musi być nawet czymś materialnym”.

Z  moich  wieloletnich  obserwacji  wynika,  że nam, Polakom, cały czas jeszcze się chce. Mamy zapał, którym można by obdzielić pół Europy. Mamy możliwości. Mamy wiedzę i potencjał intelektualny. Na Zachodzie ludzie są raczej ‘zblazowani’. To jest duże wyzwanie: odnieść sukces, osiągnąć wysoki poziom zamożności i nadal chcieć. My mamy wciąż sporo do zrobienia. I ten nasz nieco młodzieńczy zapał daje nam przewagę konkurencyjną. Gdy  się  do  czegoś  dąży,  głód  nienasyconych  jest  po
prostu genialny. Prawie 30 lat automatyzuję Polskę i widzę, że mam nadal pracy na co najmniej 20 lat. To jest motywacja moja i wielu Polaków. I ogromna szansa na powstawanie kolejnych innowacyjnych rozwiązań.

Do wprowadzenia innowacji konieczna jest współpraca, np. na polu nauka – biznes. Z punktu widzenia firmy, która działa w warunkach wolnego rynku, prawdziwa  innowacja  polega  na  tym,  że  najpierw  musimy wypracować pieniądze, które następnie zamieniane są na  pracę  badawczą,  tzw.  ‘Research & Development’. Kiedy to się stanie, a wynik pracy uda się z powrotem zamienić na pieniądze – to wtedy mówimy o innowacji. Może ona przybrać postać produktu lub usługi, która się dobrze sprzedaje, albo oszczędności, które z tej pracy uzyskujemy. Innowacja przybiera taki cykl: pieniądze → praca badawcza → pieniądze. Praca w takim cyklu jest możliwa, jeśli na początku założymy, że prawdziwa innowacyjność uwzględnia ryzyko. W sensie komercyjnym  jeden pomysł wychodzi, dziewięćdziesiąt dziewięć – nie, ale właśnie ten jeden nie udałby się, gdybyśmy nie sfinansowali pozostałych dziewięćdziesięciu dziewięciu. Ten setny pomysł często staje się sukcesem. Warto więc ryzykować.

Opisana powyżej ścieżka tworzenia innowacji jest wydajniejsza niż wspieranie innowacyjności przez Unię Europejską. Dlaczego? Jeśli mówimy o czymś innowacyjnym,  to  mówimy  na  poziomie  badań,  nie  mogąc przewidzieć wyników, które się osiągnie. Gdybyśmy taką pewność mieli, to nie robilibyśmy innowacji. System dofinansowania  unijnego,  który  ja  znam  z  lat  minionych, pokazuje, że dotacje mające innowacyjność rozwijać, tę innowacyjność zabiły. Powstaje pytanie: kiedy innowacja przestaje być innowacją? Jako przykład podam, że jeden z rodzimych producentów, który produkuje technologie dla światowego przemysłu, wykonał najnowszy model urządzenia i przetestował  go. Kiedy  zobaczył  efekty,  zamiast  wypuścić urządzenie na rynek, wprowadził je w system dofinansowania unijnego, gdyż był pewien, że prototyp działa. Przejście przez procedury opóźnia implementację innowacji i efekt był taki, że urządzenie – zamiast zarabiać – czekało,  aż urzędnicy europejscy zweryfikują  cały proces i uznają: Tak, to urządzenie jest innowacyjne, a przedsiębiorca może uzyskać dofinansowanie. Na taki tryb pracy mogą sobie pozwolić najwięksi. Małe firmy często nie mają kapitału, żeby stworzyć rozwiązanie czy produkt, przetestować i zgłosić do dofinansowania unijnego. Znam przykład mniejszej firmy, która taką dotację otrzymała i zamiast wsłuchiwać się w potrzeby klientów, tak bardzo skupiła się na wypełnianiu złożeń unijnego projektu, że całkowicie oderwała się od rynku. Zaczęła spełniać oczekiwania Unii, a nie klienta, co niemal doprowadziło ją do bankructwa. Na szczęście firma ta w porę zareagowała i udało się ją uratować.

A ile jest takich podmiotów, które na innowacjach poległy? Moje doświadczenie wskazuje też na względność pojęcia innowacji. Jak to rozumiem? Przychodzi do nas wiele firm realizujących za pieniądze unijne nowe linie technologiczne. Na przykład zrobotyzowany system paletyzacji, który dla nich jest zupełnie innowacyjny, bo jest to ich pierwsza styczność z robotyzacją. Dlatego uznają to
za innowację, choć z naszego punktu widzenia to żadną innowacją nie jest, bo takie instalacje wdrażaliśmy wczoraj, wdrażamy dzisiaj i pewnie przez najbliższe kilkanaście lat wdrażać będziemy.
Kontekst innowacji może być więc różny. Z jednej strony innowacją będzie implementowanie znanych i powtarzalnych rozwiązań technologicznych tam, gdzie ich nie ma. Dzięki temu polski przemysł się rozwija. Z drugiej, co jest mi bliższe, innowacja to efekt prac badawczych, który można skomercjalizować.

Niezależnie od definicji i podejścia, innowacja zawsze oznacza rozwój, który jest wynikiem motywacji, pasji i chęci wprowadzenia zmian.

Stefan Życzkowski, ASTOR

Pierwotnie artykuł ten ukazał się w Tygodniku Polskiej Akademii Umiejętności PAUza Akademicka nr 358.

Przeczytaj jak na ten artykuł odpowiedział prof. A. Białas, prezes PAU, z perspektywy którego 'Klient jest najważniejszy’ – PAUza Akademiacka nr 361

PAUza Akademicka jest internetowym tygodnikiem Polskiej Akademii Umiejętności i środowiska naukowego, poświęconym problemom nauki polskiej.

www.pauza.krakow.pl

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Średnia ocena artykułu: 0 / 5. Ilość ocen: 0

Ten artykuł nie był jeszcze oceniony.

Avatar photo

Renata Poreda

Filolog, PRowiec, pasjonatka wszelkich form komunikacji, m.in. za którą odpowiada w ASTOR. Absolwentka podyplomowych studiów w zakresie Public Relations (UJ) oraz Marketingu w sieci (WSE im. ks. J. Tischnera). Ukończyła również prestiżowy program brytyjskiego instytutu „The Chartered Institute of Marketing, prowadzony w Polsce przez Questus –akredytowane centrum egzaminacyjne. Posiada niemal 20 letnie doświadczenie w marketingu, public relations, komunikacji, CSR i relacjach z mediami. Zawodowo interesuje się marką osobistą. Fascynują ją rozmowy z ludźmi, głównie w formie wywiadów. Prowadzi gale i konferencje. Jest też autorką konceptów kreatywnych kampanii komunikacyjnych. Zwolenniczka nurtu komunikacji empatycznej i nastawionej na autentyczne historie. W ASTOR odpowiada za wizerunek marki, kontakty z mediami, działania Public Relations. Komunikacyjnie wspiera także działania z zakresu Employer Brandingu oraz CSR. Redaktor naczelna pisma Biznes i Produkcja. Prowadzi także Biznes i Produkcja Podcast. Członkini Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Prywatnie interesuje się psychologią, motoryzacją, biografiami i kuchennymi eksperymentami. Uwielbia góry i rower. Biega.

Temat jest dla Ciebie interesujący? Napisz wiadomość do autora i zdobądź ciekawy kontakt.
rp@astor.com.pl
Renata Poreda
+48691700019

Czytaj więcej

Transformacja cyfrowa

Jakie wyzwania niesie ze sobą harmonogramowanie produkcji?

Artur Masłowski 2025-07-03

Dzięki specjalnym narzędziom, ustalenie kolejności i czasu realizacji zadań produkcyjnych…

Czytaj więcej
System CMMS

Outsourcing utrzymania ruchu

Dominik Lubera 2025-06-26

Kiedy oddanie serwisu w ręce zewnętrznych fachowców jest strategiczną decyzją, a nie tylko sposobem…

Czytaj więcej
Transformacja cyfrowa

#19_BART: Od garażu do cyfrowej fabryki | Biznes…

Renata Poreda 2025-06-18

Bartosz Dziepak, członek zarządu firmy BART, odpowiedzialny za pion inwestycji i bezpieczeństwa, zabiera nas…

Czytaj więcej
  • Artykuły
  • Podcast
  • Magazyn

Magazyn Biznes i Produkcja. Trendy Przemysłu 4.0, informacje o automatyzacji, cyfryzacji, robotyzacji i intralogistyce. Nowe technologie i strategie, które zapewnią Twojej firmie konkurencyjną przewagę.

Dołącz do społeczności BiP i rozwijaj swoje kompetencje!

    Zapisz się do newslettera Biznes i Produkcja


    © 2025 ASTOR. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.