W dniu 27 listopada 2015, w krakowskim Muzeum Lotnictwa odbyło się seminarium dla edukacji połączone z rozstrzygnięciem Konkursu ASTOR na Najlepszą Pracę Dyplomową. To już XVII edycja plebiscytu, któremu przyświeca motto: Moc technologii dla edukacji. Podczas seminarium zaprezentowane zostały inspirujące przykłady rozwoju technicznych uczelni wyższych i szkół średnich dzięki współpracy z przemysłem.
Jakie są możliwości współpracy uczelni z przemysłem? Jak skutecznie poprowadzić projekty edukacyjne? W jaki sposób podejść do tworzenia nowoczesnego laboratorium? Na te i inne pytania najlepiej spotkać się na forum wymiany doświadczeń, jakim z pewnością jest coroczne seminarium dla edukacji, organizowane przez firmę ASTOR, dostawcę nowoczesnych technologii dla przemysłu i edukacji.
Seminarium zgromadziło ponad 60 gości, przedstawicieli zarówno wyższych uczelni jak i szkół średnich. „Inicjatywa podjęta 17 lat temu ma na celu pogłębianie zainteresowań nowoczesnymi technologiami, dzięki którym otaczający nas świat rozwija się i zmienia na lepsze. Zachęcamy więc przyszłych inżynierów do tworzenia prac dyplomowych, w oparciu o rozwiązania globalnych dostawców, wyznaczających trendy w nowoczesnej gospodarce”– mówi Małgorzata Stoch, dyrektor Akademii ASTOR, członek jury konkursowego.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele uczelni technicznych z całej Polski, w tym finaliści siedemnastej edycji konkursu wraz ze swoimi promotorami, jurorzy zasiadający w kapitule konkursu oraz przedstawiciele mediów i firmy ASTOR zaangażowani w projekt. Mocnym punktem otwierającym seminarium było wystąpienie prezesa ASTOR, Stefana Życzkowskiego pt. "10 zasad prowadzenia biznesu". Program seminarium, w którym m.in. znalazły się prezentacje, jak mądrze inwestować w zawodową przyszłość, jak pozyskiwać finansowanie ze środków UE, prezentacje laboratoriów wyposażonych w nowoczesny sprzęt, dostarczony przez ASTORa, czy inspirujące przykłady współpracy firmy z placówkami edukacyjnymi, wzbudził zainteresowanie zgromadzonych przedstawicieli świata nauki. W panelu wymiany doświadczeń współpracy jednostek edukacyjnych z przemysłem udział wzięli: dr hab. inż. Krzysztof Oprzędkiewicz, profesor nadzwyczajny Akademii Górniczo-Hutniczej, dr hab. inż. Jerzy Zając, profesor Politechniki Krakowskiej oraz mgr inż. Robert Maruszak z Zespołu Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku.
Laureaci i promotorzy laureatów konkursu wraz z prezesem ASTOR, Stefanem Życzkowskim
Formuła konkursu zakłada dwustopniowy system oceny prac. W tym roku do finału zakwalifikowano 5 prac. Ich autorzy mieli możliwość zaprezentowania przed kapitułą swoich dokonań. To zadanie ambitne, aby przystępnym językiem, w ściśle określonym czasie, opowiedzieć o zaawansowanych technicznie projektach.
W finałowej ocenie prac tradycją już jest udzielenie głosu publiczności - i tak było tym razem. Każdy z uczestników seminarium mógł oddać głos na prezentacje, które zrobiły największe wrażenie, wyróżniały się innowacyjnością, zaawansowaniem i możliwością zastosowania zaproponowanych rozwiązań w przemyśle. Z prezentacją wystąpiła również Praktykantka Roku ASTOR 2014 – Daria Nowicka, która stworzyła aplikację umożliwiającą pisanie przez robota tekstu podanego przez użytkownika z poziomu panelu operatorskiego.
Laureatami tegorocznej edycji konkursu zostali: | |
---|---|
![]() |
Tytuł pracy: Uniwersalny system monitoringu zużytej energii elektrycznej |
![]() |
Tytuł pracy: Algorytm dla robota grającego w warcaby z użyciem systemu wizyjnego. |
![]() |
Tytuł pracy: Projekt i budowa modelu automatycznego platformowego parkingu samochodowego |
"Polskie uczelnie stawiają na kształcenie innowatorów. Zmieniają się, odważnie wchodząc w świat nowoczesności. Wykształcona młodzież ma moc zmieniania gospodarki, a polska myśl inżynierska rozwija się i coraz mocniej istnieje na rynkach globalnych. Dziękuję wszystkim za zainteresowanie konkursem i zachęcam do zgłaszania się za rok"
- podsumowuje Stefan Życzkowski, prezes firmy ASTOR i przewodniczący jury konkursowego.
"Najlepszym spososbem na uwolnienie pasji w młodych ludziach jest pozostawienie im wolnej ręki i wolnego wyboru z lekkim tylko ukierunkowaniem. Pozostawienie przestrzeni na ich pomysł i ich samodzielność daje najlepszy efekt. I ogromną satysfakcję"
- komentuje dr inż. Jarosław Janusz z Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, promotor pracy Łukasza Kuwika
"Mamy niewątpliwą przyjemność spotykać młodych inżynierów zainteresowanych własnym rozwojem, ludzi, którzy są ciekawi świata i świetnie przygotowani do przyszłej pracy inżynierskiej. Naszą rolą jest wyłapywać talenty i wspierać je w rozwoju. Jeżeli to wszystko zbiegnie się z zaangażowaniem i pracowitością studentów, to efekt jest naprawdę wspaniały, czego dowodem jest praca laureata pierwszego miejsca w tym konkursie"
- podsumowuje dr inż. Waldemar Małopolski z Politechniki Krakowskiej, promotor pracy Adama Majchrowskiego.
Więcej o konkursie ASTOR na stronie:
Konkurs Prac ASTOR został wyróżniony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w obszarze edukacyjnych działań CSR w raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki.”
ASTOR Sp. z o.o., od wielu lat aktywnie wspiera polską edukację, starając się, aby studenci podczas studiów mieli dostęp do najnowszych rozwiązań z zakresu systemów automatyki przemysłowej. Firma wspomaga powstawanie na uczelniach laboratoriów studenckich, szkoli kadrę dydaktyczną, organizuje program praktyk studenckich, wspiera inicjatywy studenckie oraz sponsoruje konferencje naukowo-techniczne, a od roku 1998 ogłasza konkursy prac dyplomowych. Pracownicy firmy ASTOR to absolwenci najlepszych polskich uczelni technicznych.
Korzyści ze współpracy z ASTOR to nie tylko zakupione produkty. U nas każdy klient wybiera, jaką wartość dodaną otrzymuje po zakupie. Pamiętaj, że Zyskujesz z ASTOR zawsze, bez odwołania.
Wybierz korzyść dla siebieDo Programu zapraszamy firmy integratorskie oraz producentów maszyn.
Współpracuj z nami regularnie i umacniaj wspólną pozycję w branżach przemysłu oraz infrastruktury.