W dniu 2 grudnia 2016, w krakowskim Collegium Maius odbyło się seminarium dla edukacji połączone z rozstrzygnięciem Konkursu ASTOR na Najlepszą Pracę Dyplomową. To już XVIII edycja tego wydarzenia, którego ideą przewodnią w tym roku było przygotowanie młodych inżynierów na nadejście czwartej rewolucji przemysłowej. Co zmienia Przemysł 4.0 w spojrzeniu na rozwój inżyniera?
Jak zbudować planu rozwoju kompetencji swoich i studentów, żeby odpowiedzieć na szanse/wyzwania Przemysłu 4.0? W jaki sposób podejść do tworzenia nowoczesnego programu rozwoju umiejętności studentów uczelni technicznych? Na te i inne pytania odpowiedziało uczestnikom seminarium, organizowane przez firmę ASTOR - dostawcę nowoczesnych technologii dla przemysłu i edukacji.
Seminarium zgromadziło ponad 60 gości, przedstawicieli zarówno wyższych uczelni, jak i szkół średnich. „Konkurs Prac Dyplomowych ma na celu rozwój aktywnych studentów, tych, którzy w obliczu zmieniających się realiów przemysłu w Polsce i na świecie są gotowi podjąć nowe wyzwania na drodze rozwoju. Rozwiązania od ASTOR, dostarczane przez globalnych dostawców, gwarantują kompatybilność z nowymi trendami, jakim jest z pewnością Przemysł 4.0”– mówi Małgorzata Stoch, dyrektor Akademii ASTOR, członek jury konkursowego.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele uczelni technicznych z całej Polski, w tym finaliści osiemnastej edycji konkursu wraz ze swoimi promotorami, jurorzy zasiadający w kapitule konkursu oraz przedstawiciele mediów i firmy ASTOR zaangażowani w projekt.
Mocnym punktem otwierającym seminarium było wystąpienie „Inżynier (wobec) Przemysłu 4.0. Szanse i wyzwania” Jarosława Gracela, Dyrektora ds. Marketingu i Relacji w firmie ASTOR. Kluczem do rozwoju dla młodych inżynierów z pewnością jest wielopoziomowa współpraca. "Inżynier Przemysłu 4.0 będzie potrzebował rozwijać zarówno nowe kompetencje techniczne, jak i też kompetencje miękkie, szczególnie te dotyczące współpracy. Nauczenie się współpracy z menedżerami, innymi inżynierami, a także z humanistami, będzie kluczem do sukcesu we wdrażaniu przełomowych technologii" - podsumowuje Jarosław Gracel.
W panelu wymiany doświadczeń nt. współpracy jednostek edukacyjnych z przemysłem udział wzięli: Maciej Socha, Dyrektor w firmie Wiśniowski (prezentacja na temat ścieżek rozwoju inżynierów w firmie Wiśniowski), dr hab. inż. Andrzej Burghardt - prof. Politechniki Rzeszowskiej (wystąpienie na temat na temat współpracy nauki z biznesem na przykładzie robotyzacji procesów specjalnych dla zakładów Doliny Lotniczej) oraz dr hab. Adrian Horzyk z Akademii Górniczo-Hutniczej (prelekcja o roli sztucznej inteligencji w życiu inżyniera). Wystąpienie mieli także przedstawiciele Koła Naukowego Imago.
Maciej Socha, Dyrektor w firmie Wiśniowski, na prezentacji podczas panelu wymiany doświadczeń
Formuła konkursu zakłada dwustopniowy system oceny prac. W tym roku do finału zakwalifikowano 6 prac. Ich autorzy mieli możliwość zaprezentowania przed kapitułą swoich dokonań. To ambitne zadanie, aby przystępnym językiem, w ściśle określonym czasie, opowiedzieć o zaawansowanych technicznie projektach.
Prezes ASTOR - Stefan Życzkowski, zwycięzca Konkursu Prac Dyplomowych ASTOR - Błażej Walczak i promotorka pracy - dr inż. Anna Golijanek- Jędrzejczyk
W finałowej ocenie prac tradycją już jest udzielenie głosu publiczności - i tak było tym razem. Każdy z uczestników seminarium mógł oddać głos na prezentacje, które zrobiły największe wrażenie, wyróżniały się innowacyjnością, zaawansowaniem i możliwością zastosowania zaproponowanych rozwiązań w przemyśle.
Laureatami XVIII edycji konkursu zostali: | |
---|---|
Tytuł pracy: System akwizycji i wizualizacji wybranych parametrów technologicznych linii produkcyjnej do przerobu kukurydzy świeżej. |
|
|
|
|
|
Wyróżnienie: Daniel Wyrwał – Politechnika Poznańska
|
"Podejmujemy wiele wspólnych działań w takim kierunku, aby polska myśl inżynierska była szanowana w Polsce i na świecie. Działamy z inżynierami i menedżerami z firm produkcyjnych, ale także z uczniami szkół technicznych i studentami automatyki i robotyki, ponieważ to właśnie oni są najbardziej otwarci na perspektywy, jakie niesie rozwój nowoczesnych technologii. Dziękuję wszystkim za zainteresowanie konkursem i zachęcam do zgłaszania się za rok"
- podsumowuje Stefan Życzkowski, prezes firmy ASTOR i przewodniczący jury konkursowego.
Więcej o konkursie ASTOR na stronie:
Konkurs Prac ASTOR został wyróżniony przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w obszarze edukacyjnych działań CSR w raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce 2014. Dobre praktyki.”
ASTOR Sp. z o.o., od wielu lat aktywnie wspiera polską edukację, starając się, aby studenci podczas studiów mieli dostęp do najnowszych rozwiązań z zakresu systemów automatyki przemysłowej. Firma wspomaga powstawanie na uczelniach laboratoriów studenckich, szkoli kadrę dydaktyczną, organizuje program praktyk studenckich, wspiera inicjatywy studenckie oraz sponsoruje konferencje naukowo-techniczne, a od roku 1998 ogłasza konkursy prac dyplomowych. Pracownicy firmy ASTOR to absolwenci najlepszych polskich uczelni technicznych.
Korzyści ze współpracy z ASTOR to nie tylko zakupione produkty. U nas każdy klient wybiera, jaką wartość dodaną otrzymuje po zakupie. Pamiętaj, że Zyskujesz z ASTOR zawsze, bez odwołania.
Wybierz korzyść dla siebieDo Programu zapraszamy firmy integratorskie oraz producentów maszyn.
Współpracuj z nami regularnie i umacniaj wspólną pozycję w branżach przemysłu oraz infrastruktury.