Jak wygląda rynek inwestycji w robotyzację w Polsce? #1/4

Andrzej Garbacki
Polskie firmy zmieniają paradygmat myślenia – przestają widzieć sens biznesowy w budowaniu konkurencyjności na taniej sile roboczej, chcą konkurować w oparciu o nowoczesną produkcję. Jeśli porównać polskie i niemieckie firmy o takim samym profilu działalności i wielkości, łatwo zgadnąć, które w większym stopniu zrobotyzowały procesy produkcyjne i przystosowały się do dynamicznych wymagań rynku. O tym, w pierwszym odcinku wideocyklu „Robotyzuj z ASTOR”, opowiada Andrzej Garbacki, Członek Zarządu ASTOR, dyrektor ds. robotyzacji.

Europa jest drugim pod względem ilości sprzedawanych robotów kontynentem – przypada na nią 17% światowej sprzedaży. W 2017 roku sprzedało się ich 66.000, co oznacza 19% wzrost w porównaniu do roku 2007.

Wśród krajów europejskich najwyższą pozycję zajmują Niemcy, które znalazły się na piątym miejscu z wynikiem 21.400 robotów. Polska znalazła się w tym zestawieniu na dwudziestej pierwszej pozycji. Pod względem gęstości robotyzacji wyprzedzają nas globalni liderzy, ale też bliscy sąsiedzi – Węgry, Słowacja i Czechy.

Andrzej Garbacki, Członek Zarządu, dyrektor ds. robotyzacji w ASTOR wskazuje, na co warto zwrócić szczególną uwagę, by pozostać konkurencyjnym na polskim rynku.

#robotyzuj_z_ASTOR

W niemieckich firmach decyzje o dynamicznej robotyzacji zapadały w odpowiednim czasie, z uwzględnieniem warunków mikrootoczenia, ale przede wszystkim konkurencji z rynków zagranicznych. Konkurując z niemieckimi dostawcami o zagraniczne kontrakty, polskie firmy często przegrywają, bo jednostkowy koszt wytworzenia produktu jest u nas zbyt wysoki.

Tymczasem inteligentna robotyzacja procesów produkcyjnych zapewnia powtarzalną jakość produktów w zależności od wymagań kontraktu oraz przyspiesza czas wprowadzenia produktu na rynek (tzw. time-to-market) – finalnie wpływa to na znaczne podniesienie konkurencyjności oferty. W przypadku brak siły roboczej, robotyzacja i inteligentna mechanizacja produkcji zapewnia jej ciągłość. 

3 czynniki sukcesu robotyzacji wg ASTOR

1. Ustal cel – uwspólnij go ze wszystkimi zespołami zaangażowanymi w robotyzację,

2. Stwórz harmonogram i opisz szczegółowo zakres projektu,

3. Zweryfikuj kompetencje, odpowiedzialności i zakresy działania zespołów realizujących projekt.

Nowe linie technologiczne obsługują produkty przez zaledwie kilka lat, po czym następuje reorganizacja produkcji. Cykl życia produktu jest coraz krótszy. Dzieje się tak z powodu zmian trendów rynkowych, ulepszania produktów, wymogów środowiskowych czy działań marketingowych związanych ze zmianą opakowań. Utrzymanie ciągłości produkcji w takich warunkach wymaga zwiększenia elastyczności. To jedna z korzyści, które daje robotyzacja.


Chcesz wiedzieć więcej? Wesprzyj się wiedzą i doświadczeniem zarówno ekspertów biznesowych, jak i specjalistów w zakresie robotyki i innych dziedzin wspierających tworzenie stanowisk zrobotyzowanych. Skontaktuj się z nami!

Wkrótce drugi film z cyklu „Robotyzuj z ASTOR”, w którym Andrzej Garbacki opowie o planowaniu inwestycji w robotyzację .


Kontakt:
Wojciech Trojniar
Menedżer ds. robotyzacji
tel. +48 12 306 73 42
e-mail: wojciech.trojniar@astor.com.pl
ASTOR Robotics Center


Nagranie zrealizowaliśmy w showroomie Fabryki Przyszłości hub4industry, który powstał dzięki współpracy Krakowskiego Parku Technologicznego, ASTOR oraz T-mobile, zlokalizowanym w ASTOR Robotics Center w Krakowie.


<p>Udostępnij</p>Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin

Opublikuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *